mandag 16. juli 2012

Seksualitet på en, to, tre!

Jan Erik Vold leser diktene sine på Jan Erik Vold måten:
1, 2, 3, buksa ned.
4, 5, rumpa frem.
6.
Jeg opplever at seksualitet er et dypt forankret biologisk behov i menneskene.
Seksualitet kan være en fin ting men det er også mange som opplever problemer knyttet til seksualitet. Frivillighet, selvbilde, makt, penger, utnyttelse, overgrep, hva man liker, hva man ikke liker, debutalder, forskjeller mellom partnere, libido, angring, egen seksuell legning, andres seksuelle legning, nakenhet i dusjen på ungdomsskolen og mange, mange andre ting.
Jeg vil skrive litt om seksualitet for å synliggjøre fenomener som jeg opplever er en del av menneskets natur.
Jeg vil fremme det å like seg selv for den seksualiteten man har.
Et minefelt. Noen har ønsker i seg som ikke er bra for andre. Noen vil bryte loven.
Jeg lurer noen ganger på: Hva om det var rom for å fortelle hva som rørte på seg inni der. Uansett hva det var. Det er jo der det også.  Kanskje det ikke hadde blitt tatt ut i handling da?
 Jeg har lyst til å skrive om seksualitet på en stillferdig og litt munter måte. Målet er og ikke miste noen på veien.
Hvordan skal jeg klare å vise det fine med seksualitet uten at noen får nye problematiske tanker og følelser omkring sin seksualitet?
Hvordan skal jeg synliggjøre det problematiske med seksualitet uten at noen blir redd eller kvalm?
Moralens vokter vil jeg heller ikke være. Det skulle vel tatt seg ut!
Jeg prøver litt:
Det finnes bilder av nakne kropper som er retusjerte. Det vil si at de er fikset på i fotoshop slik at kroppene som vi ser på bildet ikke er en naturalistisk gjengivelse av den kroppen det er tatt bilde av. Det finnes også noen menn og kvinner som har spesielt ”fine” kropper. Det er heller ikke mange som synger så bra som Kurt Nilsen. Men jeg synger for det.
 Jeg opplever at seksualitet ikke er en prestasjonsidrett. En konkurransegreie. Jeg tror ikke det hjelper noen hvis puling er en slags budsjettpost som skal oppfylles.
Hmmm. Nei…! Jeg får det ikke til.
Det er vanskelig å skrive om seksualitet med det budskapet jeg ønsker å fremme.
Jeg har tenkt til å bruke meg selv og min egen seksualitet i noen grad.
Noen sier til meg at jeg er for ærlig i denne bloggen. Jeg sier tusen takk for at dere bryr dere. Det hjelper meg i den pågående prosessen om å være personlig uten å miste meg selv. Jeg ønsker ikke på å påvirke andre til å miste seg selv heller.
Men jeg kan fortelle det jeg vil fortelle. Det som ikke er noe problem for meg. Kanskje det kan bety noe for noen. Eller ikke. Dessuten er det en frivillig sak å lese det jeg skriver.
Nå merker jeg at jeg trenger mer tid til modning for å få til det jeg ønsker når jeg skal skrive om seksualitet.
Ukens blogg stopper her.
Jeg må ta det i mitt eget tempo.
Kanskje det er en start når det gjelder seksualitet?
Å ta det i sitt eget tempo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar