fredag 12. oktober 2012

En liten meningsutveksling

Jeg ville bare gjøre en liten meningsutveksling om meningsutvekslinger.
I møte med mennesker når vi deler meninger så er det akkurat som om det er mer viktig å vinne frem med sin egen mening enn å lage rom slik at den andre får utrykt sin mening.
Det er akkurat som om det er viktig at ens egen mening blir den andre sin mening.
Så kjedelig.
Å leve et liv med sine egne mosegrodde meninger.
Så slitsomt å forvalte sannheten for 7 milliarder mennesker.
Hva er det igjen? Å være forvalteren av sannheten mener jeg.
Hvorfor er det så viktig at andre mener det samme som deg?
Hvorfor får man uro fordi den andre ikke er enig med deg?
Min mening er at det å skulle presse sin egen mening på en annen også er et overgrep. En voldtekt.
Jeg liker ikke voldtekter.
Men hvis du vil høre min mening om noe så kan du få den, ufullstendig som den er. Du kan spørre meg ut sånn at du får din forståelse for hva jeg sier. Kanskje du kan bruke det til noe. Kanskje ikke.
Da er det jo bare og ikke bruke den. Den svinner hen når lydbølgene av mine ord faller til bakken. Eller den ligger der ute på internett og trenger ikke være til bry.
De satte Nelson Mandela i fengsel i 27 år fordi han ikke mente det man mente han skulle mene. Men i over 9000 dager i fengsel så mente han fortsatt det han mente.
You are the captain of your soul. Try to be kind. You are what you is. United Colors of Benneton.
Noen blir hjernevasket med makt og tortur for å få ”riktig” mening. Utad endrer de kanskje mening som en overlevelsesstrategi. Hjernevasket eller ikke. Jeg tror at innerst inne mener folk det de mener.
Så hvorfor ta sånn på vei.
Dette var jo bare min mening.
Og jeg eier ikke sannheten.
Vet du hva som hadde vært gøy?
Det hadde vært gøy å høre din mening om meningsforskjeller, meningsutveksling og sannhet.
Er det egentlig så farlig å hente en mening ut fra seg selv?
Den kan bli motargumentert. Noen kan finne en manglende logikk. Den kan bli avslørt som ufullstendig og dum. Noen syns det er deilig å sette andre på plass.
Lurer på hvorfor det er sånn?
Kanskje man kan få utvidet sine perspektiver.
At man får kjenne på vekst og utvikling som samsvarer med den du er.
Opplevelsen av økt innsikt.
Whackaroo!!!
 Det liker jeg.

9 kommentarer:

  1. Denne synes jeg var mitt i blink...uansett!

    SvarSlett
  2. Dette synes jeg er rart : Alle de som lar en god eller dårlig kritikk avgjøre om de skal se en film, gå på en konsert eller kjøpe musikk......

    SvarSlett
  3. Kartet stemmer ikke alltid med terrenget...
    Hvis svart er svart...og hvitt er hvitt.. er det siste ordet sagt..

    God helg!

    SvarSlett
  4. Jeg er for aerlighet og respekt. Med det mener jeg man kommer et godt stykke! Jeg synes synd paa de som ikke bruker orene til det de skal brukes til - lytte! (beklager rar staving - blame the UK) ;-)

    SvarSlett
  5. Takk igjen, Egil-Arne! :)

    Jeg fant dette av Inge Eidsvåg på nettet, om dialog - og litt om debatt. Og forskjellen. Til å bli klokere av, synes jeg! Mer enn man kan si om de fleste debatter...

    http://www.samtiden.no/02_4/art4.html

    SvarSlett