tirsdag 23. oktober 2012

F.Y.T

Dette er en henvendelse til helsedirektoratet. Noe må gjøres.
På røykpakkene står det for eksempel:
Røyking dreper. Røyking kan føre til en langsom og smertefull død. Røyk inneholder benzen, nitrosaminer, formaldehyd og blåsyre.
Røyking er svært skadelig for deg og dine omgivelser.
Jeg antar at målet med ordene er å få folk til å slutte å røyke.
Dette fordi mange leger og andre bedrevitere mener at det ikke er bra for menneskene å stappe tjære og blåsyre ned i lungene. Det er mulig det ikke er bra med tjære i lungene. Jeg vet ikke.
Slik jeg forstår det så er det færre som røyker i Norge for tiden. Kanskje skrekkpropagandaen virker?
Hvis det er skrekk som gjør at folk våkner opp og tar hensyn til det kjedelige faktum at det som menneske ikke er bra med tjære og blåsyre i lungene. Det kjedelige faktum at en menneskekropp har begrensninger. At menneskene er mennesker.
Da har jeg herved et forslag: Kan helsefarlig begrepet og skrekkpropagandaen brukes flere steder?
Blader eller magasiner med bilder av fotoshoppede feilfrie kvinner og menn kunne ha følgende helsefare advarsel:
Obs!!! Lesing av dette bladet ødelegger flere liv enn du aner. (Bildet tilknyttet teksten kunne være av en underernært ti år gammel jente på 18 kg som er innlagt på Ullevål sykehus grunnet spiseforstyrrelser.)
Matutsalg som selger mat full av gummi, tilsetningsstoffer og mye sukker:
Stopp for helvete: Denne billigmaten koster deg mer enn du aner. (Bildet tilknyttet teksten kunne være av en stabel med pengene som går til de årlige kostnadene til overvektsoperasjoner)
Og til sist:
Mobbere eller andre folk som hevder seg selv ved å mose inn viktigheten av at du må bli en bedre utgave av deg selv. Siden du ikke er god nok så inspirerer vi deg herved til å presse deg selv, bruke verktøy og metoder, slik at du slipper å være denne elendige og verdiløse utgaven av deg selv.
De kan tatoveres i pannen:
Alarm. Livsfare. Jeg er helsefarlig. Jeg kommer til å prøve å legge min egen surt ervervede dritt over på deg. Siden jeg ikke opplever noe egenverd så føler jeg meg rett og slett bra kun når jeg trykker deg ned. (Her trengs ikke bilde).
Følgende dialog pågikk et annet sted, samtidig som dette ble skrevet.
Dialogen var mellom dommeren Svein Erik, dypdykkeren Inge Dan og megleren Selveste Egon:
Dommeren Svein Erik:
Du er livsfarlig for deg selv. Du kommer til å bli straffet. Går ikke an å si noe sånt uten å få svi. Svi i evig tid.
Dypdykkeren Inge Dan:
Ha !!! Din falske salgsvare. De musete formuleringene der var ikke i nærheten av det du mener. Du mener egentlig at jaget etter det perfekte er menneskeforakt. Død over faenskapet. Ta dem som fortjener det. Evneveike rasshøl som finner sin egenverd gjennom å definere hva som gjelder. Å eie en annen. Å bestemme hvordan en annen skal være. Å trykke andre ned. Fy faen i hælvete det er sjukt det. Kom igjen. Si det som det er. Ikke vær en kylling nå.
Dommeren Svein Erik:
Prøv det du og det er du som må bo i telt. Argumentasjonen din holder ikke mål. Du er elendig. Dine grublerier betyr evig fortapelse. Du får aldri jobb noe sted. Ingen penger. Ingenting. Du blir avslørt som den taperen du alltid har visst at du er.
Megleren Selveste Egon:
Fuck you too.
Kjære straffekåte lekdommere og mordlystne dypdykkere. Hører dere?
FUCK YOU TOO.
Jeg mener det jeg mener.
Føler du deg truffet så er du kanskje truffet da. Eller uenig. Ikke vet jeg.
Hvis du ikke liker det jeg mener så er det bare å kaste meningen min i dass. Jeg eier ikke sannheten. Jeg bare legger meg selv til. Dette er min utsikt i dag. Den er ikke perfekt og den er stadig i endring. Det jeg sier er aldri personifisert og det er alltid midlertidig.  
Det er fordi jeg mener at ideen om det endelige og perfekte er umenneskelig.
Vi dømmer i hytt og pine ut i fra denne ideen.
De fleste av oss har fått livstid.
Vi har gitt livstid til hverandre.
Dere to ga meg livstid.
Men akkurat i dag er jeg fri.
F.Y.T.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar