tirsdag 16. oktober 2012

Gordon Gekko

”Loosers! Parasites!” utbryter Gordon Gekko.
I Dagens Næringsliv for noen dager siden: Staten Norge bruker 100 milliarder kroner på å brødfø over 10% av befolkningen som er på uføretrygd eller arbeidsavklaringspenger. Late snyltere som ikke gidder annet enn å sende meldekort og loffe rundt i gatene å synes synd på seg selv.
100 000 000 000 fordelt på 550 000 mennesker på uføretrygd/ arbeidsavklaringspenger. Det er ca 181 000 på hver per år. Ikke så fett spør du meg.
Se for deg følgende situasjon:
Dette har selvfølgelig aldri skjedd. Men allikevel. Det var en gang en gruppe mennesker som møtte til skitrening. Den inspirerende skiløperen Bjørn Dæhlie var den nye treneren i bygda. Han forklarte at treningen i dag var en skitur i hans tempo. Det siste han sa før treningen begynte var:
”Treningsturen i dag er på fem mil. Det som gjelder er mitt tempo. Det vil bli blodsmak og melkesyre. Etsende smertefull syre. It’s my way and thats the highway.
Noen som trekker seg?”
Er det noe galt med alle de 550 000 menneskene som går på uføretrygd/ arbeidsavklaring? Eller er det en fundamental feil i kulturen som ekskluderer mange av de 550 000 menneskene.
Noe i kulturen som ingen og alle har skapt?
Jeg undrer meg:
Har mange av de som hever 100 milliarder i uføretrygd gitt opp? Har de sett at penger er den verdien samfunnet verdsetter høyest? Har de sett hvilken definisjon kulturen har satt på hva det vil si å være vellykket?
Har de sett korrupsjonen? Den lovlige korrupsjonen!
At meningene til den med mest penger betyr mer enn meningene til den med mindre penger?
Eller er dette bare enda en paranoid en konspirasjonsteori?
Misunnelse?
Gordon Gekko fra filmen Wall Street 1987 sa: “Greed is good”.
Nei! Hører dere:  ”NEEEIII”. Jeg skriker så det spruter rester av hvitløks befengt Alioli ut av kjeften min.
Ideen om Gordon Gekko gjør at det er umulig for alt for mange å delta. Uansett hva jeg gjør vil jeg aldri bli vellykket.
Det er riktig det.
Hvis vellykkethet handler om å tjene massevis av penger så er det bare ytterst få som vil få gleden av å bli vellykket. I Norge starter flere med godt under 350 000 i årslønn med godt over 350 000 i studielån uten egenkapital når en et roms leilighet skal kjøpes. Andre har ikke studert. Mange av dem tjener ikke noe bedre de heller.
Jeg vet ikke om det å sette ting i perspektiv hjelper noen? Men det er nå engang sånn det er for flere enn du aner.
Ca 180 000 minstepensjonister har ca 150 000 kroner i årsinntekt og de 550 000 uføretrygdede har altså i snitt 181 000 kroner i året fra staten. Ungdommen renner ut i NAV kø.
Ubalanse søker balanse. Urettferdighet søker rettferdighet. I Barcelona protesterte folket hver dag ved å slamre i kasseroller ut av vinduet en time om morningen dagevis i strekk. Hundre tusenvis av mennesker. Det var stemmen til folket. Litt kasserolle bråk og klar beskjed. Nok er nok.
Utviklingen i retning av for mye ubalanse og forskjeller bekymrer meg. Jeg tror ikke det finnes en politistat i verden som kan demme opp for folkeaggresjon i bevegelse.
Jeg mener å huske at grådighet er en av dødsyndene i TV serien ”De syv dødsyndene” som Christoffer Schau lagde en gang.
Gordon Gekko er bare en hovedrolle figur i en film fra åtti tallet. (Pluss i en nyere oppfølger film). Dessuten. Hollywoods moralske vaktmannskaper hadde mer på hjertet. Gordon Gekko havnet i fengsel i filmen fra åttitallet.
Verdi refleksjon:
Verdien av et menneske. Handler det om hvor mye penger, hvilken jobb eller hvor attraktiv partner vedkommende har?
Handler verdien av et menneske om prestasjoner?
I så fall: Hvilke prestasjoner?
Det må være noe annet her.
Å ja. Sånn er det. Nå har jeg det! Nå vet jeg hva vellykkethet er. Nå skjønner jeg hva som definerer verdien av et menneske.
Verdien av et menneske er:
Noe å tenke på for liten og stor.
Når liten er stor og stor er liten.
:o)
Epilog:
Uførhet skjer på grunn av sykdom. Det er oftest sykdom, tragedier, fastleger, spesialist leger, fysioterapeuter, NAV medarbeidere, psykologer og et, kanskje med god grunn, noe paranoid byråkrati involvert i en beslutning om uførhet. Uføretrygd er et sikkerhetsnett for de som trenger det. Det er ikke et mykt spennende sikkerhetsnett med sandstrand og høy sigarføring. Det er et enkelt og spartansk sikkerhetsnett slik at den norske trapesdanseren som faller ikke detter fra sin line høyt oppunder taket i sirkusteltet og moses i bakken.
Jeg tror Gordon Gekko er glad for at han ikke er så syk at han blir ufør. Uførhet og mindre inntekt er en ting. Smerter gjennom tusenvis av søvnløse netter og andre plager er noe annet.
Og til deg som eventuelt lurer og utnytter systemet. Du har dine grunner, det forstår jeg. Men det er synd. Jeg tror vi trenger ditt bidrag i en eller annen form. Kanskje du til og med bidrar, bare at det ikke blir verdsatt? Det er synd at du trenger å lure systemet. Jeg tror det kan gå ut over noen som trenger den sosiale hjelpen mer enn deg?
Solan Gundersen i Flåklypa Grand Prix: ”Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne”
Mange uføre sliter med psykiske lidelser. Lidelser jeg tror det kunne vært færre av hvis den fundamentale feil som det er reflektert over i denne bloggen hadde blitt oppdaget.
xxx xxx xxx
Til Bjørn Dæhlie
Jeg har brukt ditt navn for å lage et bilde.  Det er fordi jeg har stor respekt for deg og fordi jeg husker dine innspurter sånn at jeg kjenner snørra, melkesyra og blodsmaken den dag i dag. Jeg antar også at du til tider måtte tåle ekstreme smerter for å løpe så fort på ski som du gjorde. Ikke akkurat helse i hvert eneste stavtak spør du meg. Men sikkert utrolig moro for deg å få til. Moro for oss også. Vi delte seier på seier med deg.
Jokke: ”Er du av typen som er svak for sport men bare på skjermer og bare når vi vinner”
Jeg tror at folk flest vet at du var og er så god på ski som det er umulig for dem å bli. På meg virker det som om mange av oss aksepterer det faktum og lever godt med å gå noen stillferdige småturer på ski i påsken?
Det ser imidlertid ut til å være annerledes når det gjelder ideen om vellykkethet og penger.
Nå har jeg brukt ditt gode navn og rykte to ganger i mitt arbeid for å fremme helse til folket. Folkehelse.
Jeg håper det er greit?
Hvis du ikke liker det. Si i fra så finner jeg en annen måte å gjøre det på i fremtiden.
:o)
Mvh
ea

4 kommentarer:

  1. Få ganger har jeg kjent meg så engasjert!!!! Fortsett m å gruble slik. Det er noe hele verden trenger.

    Er det økonomisk vekst, høyere forbruk, mer effektivitet vi mennesker trenger?

    Når vi snurrer fortere og fortere i hverdagen trenger vi slike påminnelser om at de som snurrer og snurrer, fortere og fortere kanskje ikke nødvendigvis er forbildet for oss alle.

    Je fikk noen ideèr nå i forhold til å forklare prestasjon/stress.
    M :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker og bukker M :o)

      Det kommer mer !

      ea

      Slett
  2. Dette var et bra innlegg. Spennedne å følge bloggen din !!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker Halvard :o)
      Det er hyggelig å høre fra deg også.
      Ca 20 år siden vi jobbet sammen.
      :o)
      ea

      Slett