mandag 28. januar 2013

Du er ikke alene

De som har lest bloggen min har antakelig sett at jeg driver med folkehelse.
Jeg jobber klinisk, holder foredrag, skriver blogg og bøker med et innhold som har som intensjon å være til inspirasjon slik at man kan fortsette å ha det bra eller å få det bedre i livet sitt. Grunnen til dette er selvfølgelig i hovedsak jobben min og den opplevelsen av meningsfullhet den gir meg. I jobben min møter jeg mennesker som lever med et nivå av smerte (psykisk og fysisk) som det nesten er uforståelig for meg at det går an å leve med.
Men det viser seg at det går an å leve med og det hender også disse menneskene finner lyspunkt og glede i sin tilværelse.
Dette kan være mennesker som er sparket fra arbeidsplassen sin, som er blitt utsatt for traumer, som ble banket opp i barndommen, som er ranet, som lever sammen med slemme kvinner eller menn, som jobber 80 timer i uken for å oppleve en liten slump av egenverd, som drikker for å tåle presset, som drar på jobb fra klokken 0900 – 1600 og røyker hasj til klokken 2300 bak lukkede gardiner for å sovne til en ny dag med samme rutine 7 dager i uken.
Dette er mennesker som er blitt misbrukt av naboer, onkler, foreldre eller ”venner”. Mennesker som er mobbet eller utnyttet på forskjellige ”smarte” måter gjennom hele livet. Dette er mennesker som har mistet sine nærmeste i alvorlige ulykker eller kriminelle handlinger. Dette er politifolk, brannfolk, helsepersonell, barnevernsansatte, NAV medarbeidere, vaktmannskaper osv. som gjennom sin arbeidssituasjon ser ting som ingen burde sett. Dette er mennesker som mister kontroll på økonomien ved en depresjon og som ikke klarer å åpne posten på et år. Som sitter livredd hjemme på soverommet, klatrer ut av vinduet om natta for å få seg en pølse på en bensinstasjon. Som er så redd at de ikke snakker med noen uke etter uke.
Når de kommer ut av frykten igjen, eller en eller annen hjelper de til å få hjelp så har jeg sett små regninger blitt blåst opp til det vanvittigste av de lovlige inkassobyråene.
Mennesker som er så redd at de ikke tør snakke med NAV, kemneren, legen eller andre som kunne gi dem en hjelpende hånd.
Dette er odelsgutter som blir ”presset” til å bli bonde, norske gutter og jenter med innvandrer foreldre og vanskelige kulturforskjeller, det er legesønner som med akademisk og autoritær mine blir jaget inn på medisinstudiet selv om de egentlig elsker å jobbe som spinning instruktør. Dette er mennesker med andre runde av kreft eller hudsykdommer og åpne sår så store som dem selv.
Dette er også mennesker som ikke selv opplever at de har hatt det så spesielt vanskelig i oppveksten men allikevel har problemer med å være til i hverdagen. De gjør på en måte alt riktig men er allikevel alt for ofte lei seg og redd, de føler at de ikke strekker til og de opplever seg selv som mislykket.
Idealet om hva det vil si å være vellykket i Norge i dag er et ideal det er krevende å nå opp til.
Dessverre er en av årsakene til at jeg brenner for dette fagfeltet det faktum at jeg vet veldig mye om smerte selv. Fysisk og psykisk smerte.
I mitt møte med helsevesenet, spesialister, venner og andre hjelpere kombinert med en aktiv søken i utdannelse og karriere i forsvaret, toppleder i næringsliv, hovedfag i psykologi, embetsstudie i psykologi og målrettet arbeid med egen personlig vekst og veiledning hos kloke mennesker så har jeg kommet frem til noe som kan være til hjelp for meg og andre. (Har jeg erfart og blitt fortalt).
 Jeg har det bra. Men jeg antar at jeg ikke er alene om å ha både gleder og sorger i livet mitt.
Du er herved invitert til testforedraget: ”Du er ikke alene”.
Det blir et foredrag om og med gleder, sorger, håp og helse.
Om en måte å være i livet på som er folkehelse i praksis slik jeg ser det.
Innholdet er selvutviklet men godt påvirket og forankret i moderne kognitiv og kanskje spesielt innsiktsorientert /humanistisk psykologi, kroppsorienterte behandlingsformer, kulturforståelse samt mine og mange andres livserfaringer. Foredraget tar utgangspunkt i den verden vi lever i, med den kulturen og det systemet vi har.
Foredraget gjennomføres på et flott lokale på en gård i Sørkedalen rett utenfor Oslo. Vi serverer suppe og noe å drikke (kaffe, te, mineralvann). Kostprisen for arrangementet, servering, møtelokale osv. er 200 kroner per. deltaker som du kan ta med deg i kontanter.
Tidspunktet for testforedraget er onsdag 13.februar klokken 1800 – 2200. Det blir servering, foredrag på ca. tre timer inklusive pauser samt litt refleksjon om foredraget i etterkant. Jeg vil gjerne høre hva tilhørerne opplever ut i fra innholdet og måten jeg presenterer det på før jeg går ut i verden med konseptet.
Ditt bidrag vil være ønsket og til hjelp.
Send meg en e-post på duerikkealenetestforedrag@hotmail.no for å si i fra at du vil komme.
Nærmere veibeskrivelse med bil eller offentlig kommunikasjon kommer fra meg ved påmelding.
Jeg håper og tror det blir en givende og hyggelig kveld.
Mvh
Egil-Arne

2 kommentarer:

  1. Hei, korleis gjekk det med foredraget?
    Mvh, Bente Årebrot
    www.elefantrommet.no

    SvarSlett
  2. Hei Bente
    Sjekk blogginnlegget som ble lagt ut i dag 24. februar.
    Thanks

    :o)

    ea

    SvarSlett