søndag 7. april 2013

Nå skal du høre

”Jeg føler meg så sterk i dag. Jeg er antakelig verdens nest sterkeste mann. Da kan du bare ane hvor sterk verdens sterkeste mann er.
 Å ane. Kjenner du en anelse av hvor sterk jeg er.
Ane er forresten et jentenavn. Jeg jobbet samme sted som en kvinne som het Ane en gang. Nå jobber jeg et annet sted. Det gjør hun også. Hun jobber samme sted som en politimann jeg kjenner til. Jeg kjenner jo flere politifolk. Har jobbet litt for politiet. Dessuten har jeg utdannet ganske mange sersjanter og offiserer. Flere av dem begynte etter hvert i politiet.
 Jeg lurer på hvordan det hadde vært å bli stoppet av en tidligere elev fra forsvaret som nå er politi. For eksempel i en promillekontroll. Sikkert moro det. Spesielt siden jeg ikke kjører i fylla.
Jeg kjører ikke dagen derpå heller.
Ufff!!!
Jeg husker en gang jeg hadde dagen derpå. Da kjørte jeg ikke bil da heller.
Men jeg syklet bort til en jeg kjenner som driver med høner og egg. Det var på Hadeland om sommeren tidlig på 80 tallet. Born in the USA plata til Bruce Springsteen kom ut på den tida der. Dancing in the dark. Konserten på Nya Ullevi i 85.
Vi var to stykker på hver vår sykkel. Ikke på vei til Nya Ullevi. Dit kjørte vi bil. Følg med a.
Vi var edru når vi kjørte da også.
Men på konserten. Da hadde vi tatt et par pils. Vi kunne alle tekstene på “Born in the USA” plata. Hele gressmatta gynget under oss når Bruce Springsteen rocka som verst og gitaristen spilte solo mens han tok baklengs salto på en trampoline på scenen. Det var en rå konsertopplevelse.
Visste du forresten at Herodes Falsk lagde en humorkassett i 1984 som het ”Born in Drammen.” Coveret på den kassetten er en parodi av coveret på plata til Bruce Springsteen. Bruce Springsteen har sett coveret og syns det var skikkelig kult. Det er kult syns jeg.
Kult cover.
”Cover me” er forresten en Bruce Springsteen låt. Sikkert ikke derfor. At han syns coveret på kassetten til Herodes Falsk var kult mener jeg. Det coveret har ingenting med låta ”Cover Me” å gjøre. The Boss i 85 var en rå konsert opplevelse. Men ikke den råeste jeg har vært på. Jeg har faktisk vært på Zappa konsert i 1988 på Skedsmohallen. Det var sjelerått. Welcome to Hornybu. Eller Fornebu om du vil. Sånn var det for Zappa da han landet i Oslo i 88. Blir ikke det samme med Gardermoen. Welcome to Guard your moon’…n. Går ikke. Zappa døde i 93. Han drev med satire. Det gjorde Herodes også. Umulig å forstå alt.
Men det hender man aner at det er noe som pågår!?
Det som pågikk den gangen i bakfylla i Røykenvika var henting av egg. Sagnet sier forresten hvorfor det heter Røykenvika. Lurer på hvorfor det heter Reykjavik på Island også. Kanskje det er en vik hvor det ryker litt der som i sagnet om Røykenvika. Varme kilder kanskje. Island. Sikkert mye is der også. Vakre kvinner, det har de på Island. Kanskje det er derfor det ryker litt i vika der?
Altså.
Vi syklet bort til eggebondekameraten min, hentet femti egg og dro tilbake på hytta og lagde en gigantisk eggeomelett. Vi var 2 unge karer som spiste 50 egg.
Det er derfor jeg føler meg så sterk i dag,”
xxx xxx xxx
Klienten så ned i gulvet. Han forsto ikke en dritt av det psykologen snakket om.
xxx xxx xxx
Ja. Det ante meg.

Når man er sterk og lever inni sin egen styrke. Når man har sett lyset og har alle svarene. Når man vet hvordan folk burde gjøre tingene sine.
Når man vet at de burde gjøre ditt og de burde tenke datt.
Det er da er det jævlig fort gjort å glemme hvordan det er å være i depresjonens endeløse meningsløyse.
Det skal jeg alltid huske på.
Prøve å se og undres over det folk ser. Sammen kan vi se det bedre og bedre og bedre og bedre.
Da kan det skje noe fantastisk.
Depresjoner letter, angst går i oppløsning. Vår, sol og håp kan sive inn.
xxx xxx xxx
Nå for tiden. Om våren henter bjørka sevje opp gjennom røttene og inn i stammen igjen.
Bjørka og bjørnen går i hi om vinteren. De hviler.
Det hender at kroppen tar over styringen og går i hi.
Sevja blir borte.
Depresjoner og angst, skyldes i mange, mange, mange tilfeller for mye press. Det kan rett og slett være stressreaksjoner.
Jahn Teigen: Hvil deg nå du er sliten. Hvil din kropp før din kraft ebber ut. Vann pipler inn. I dine sko. Jeg vandrer i regn. Mil etter mil.
Prøv å hvile.
Og til deg som sprer uhvile.
Prøv å hvile du også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar