torsdag 27. juni 2013

KO KO timen!

Petter Northug sin trener kvelden før femmila i world cup:
”Dette går bra Petter. Vi kom litt sent fram. Bilen punkterte og vi måtte skifte hjul. Og det var jo synd at vi ikke fikk kjøpt mat siden alt var stengt. Klokken er 0230 og vi ses klokken 0800 for skitest. Du klarer deg med 5 og en halv timer søvn Petter. Jeg tar med noen brødblingser du kan spise i bilen på vei bort til stadion. God natt Pettern”
xxx xxx xxx
Jeg skal nå og fremover skrive en serie med blogginnlegg som handler om primærbehov.
Menneskenes primære behov.
Behov som jeg mener må være dekket eller på plass for at et menneske skal kunne bevare sin helse. Behov jeg mener må være på plass for at et menneske skal kunne ha et OK liv.
Noen viktige primærbehov er slik jeg ser det:
1.       Søvn
2.       Væske
3.       Næring
4.       Tak over hodet
5.       Avfall (Kvitte seg med avfall. Avføring og urin osv.)
6.       Fysisk aktivitet
7.       Trygghet
8.       Gode relasjoner
Jeg velger å bruke denne prioriteringsrekkefølgen selv om den kan diskuteres. Uten tak over hodet i minus 20 grader celsius kan det for eksempel være vanskelig å sove.
Hvis det er noen som mangler husly så ville jeg ordnet det før jeg begynte å drive med intervensjoner mot søvnproblemer, søvnrutiner og pressreduksjon for å minske stressaktivering, tankekjør/ bekymring og kanskje fremme søvnen.
OK?
Dagens tema er søvn.
Jeg ser i avisene forskjellige tabloide oppslag. ”Du klarer deg med 5 og en halv time”. ”Et menneske trenger mellom seks og ni timer med søvn”.  ”Mer skadelig å sove over åtte timer enn 5 og en halv time” osv.
Smak på denne. Du klarer deg med 5 og en halv time. Klarer deg? Det er litt jævlig men du kan tåle ubehaget. Merkelig vinkling. Er det produksjon, effektivitet og en misforstått lønnsomhetsforståelse som er i fokus? Eller er det en støttende uttalelse til folket siden faktum er at det er for lite tilgang på søvn?
Min mening er at alt for mange lager seg et liv med for lite søvn. Det er også mange drivere i kulturen, laget av alle og ingen, som fører til for lite søvn. Hvilken verdi et menneske har kobles med prestasjoner. Karriere er viktig. Selvrealisering. Økt individfokus. Gjeld. Enslige hustander. Full jobb for begge selv om man har små barn. Online på smartphone og lese e-post utover kvelden. Ikke lett å få sove når e-post diskusjonene holdes gående til midnatt. Ikke alltid like smart måte å bruke telefonen på kanskje?
Når må du opp om morningen for å rekke ting. 0700? Hvor mange timer søvn opplever du at er behagelig for deg. Hvor mange timer søvn trenger du? Og. Når må du legge deg for å få til det?
Jeg hører ofte om mennesker som sier at de mener at de får en til to timer for lite søvn hver eneste dag. Ubehagelig dag ut og dag inn. Trøtt og jævlig. Kaffe, kaffe, kaffe for å holde ut. For lite søvn hele tiden. Det kan ikke være bra?
Merkelig at vi lager oss et slikt system. Man er heldig hvis man er av de som trenger lite søvn.
Jeg for min del trenger åtte og en halv time søvn. Da er det behagelig.
Det er antakelig individuelt hvor mye søvn man trenger.
Hva trenger du? For at det skal være behagelig mener jeg.
Barna når de er små. Jeg kaller det for KO KO timen. Når de er overtrette før de skal legge seg. Enten så er de i supergodt euforisk gledesturbo humør jabbadabbadooooo, eller så er de veldig følsom og lett for å gråte. Jeg har også erfart at for sent i seng har ført til tidligere oppvåkning hos de små. Akkurat som om hele systemet er litt mer ”gira” når man sover for lite eller legger seg for sent i forhold til sin natur og sine behov.
Kanskje søvnmangel er sånn for oss voksne også? Bare at vi har lært oss mer sosialt akseptable måter å holde ubehaget inne på. Er det ”in” å sove lite? Da er det etter min mening i så fall ”in” å ødelegge sin egen helse.
Har du forresten prøvd å gå noen døgn uten søvn?
Jeg har gjort det mange ganger i min tid som offiser i forsvaret. Ofte etter en tre, fire døgn uten søvn så fikk jeg ofte hallusinasjoner. Altså at jeg så ting som egentlig ikke var der.
Moro i grunn. ”Psykotisk” etter tre døgn uten søvn.
Jeg ”møtte” som regel Claudia Schiffrer. Guten tag. Wie gets? Hun er vakker på nært hold.
For lite søvn er helsefarlig mener jeg. Jeg opplever at fordøyelse, vekt, humør, psyke generelt, overskudd og mye annet påvirkes av for lite søvn.
Min erfaring er at kraften til folk svekkes når de ikke sover nok. Smertefull sårbarhet øker.
Er det dette som er den misforståtte lønnsomhetsforståelsen i kulturen? ”Du klarer deg med fem og en halv timer Petter”. Hvis Petter Northug hadde gått på akkord med primærbehovene og klart seg med fem og en halv time søvn så hadde han aldri vunnet fem mila i world cup.
Petter Northug utfører fantastiske prestasjoner.
Halvslitne oppjagete mennesker som sover for lite hver eneste dag. Som leser 60 mail om dagen har ikke den kraften som skal til for å virkelig prestere noe fantastisk. Tempo. Tempo. Tempo. Laveste effektive omsorgsnivå. Effektivitet. Produksjon av sånn passe kvalitet repetert i høyt tempo. Forbruk. Forbruk og forbruk. Og til slutt. Misforstått lønnsomhet. Depresjon alene som ofte kommer på grunn av for mye press og stress og for lite søvn (høna eller egget?) koster alene i Norge omkring 70 000 000 000 kroner pr. år. Lønnsomhet meg i ryggraden. Total økonomi? Blæææh.
Jeg tror mer søvn til folket ville spare samfunnet for enorme summer penger. ”Angst, stress, depresjon, stiv nakke, potensproblemer og annet”  ville antakelig bli redusert hvis folk styrte livene sine slik at de opererte med en mer behagelig mengde søvn.
Behagelig mengde søvn. Ha godt uthvilte medarbeidere som er sterke og klare med tid og rom til å finne på noe bra. Til å prestere kvalitet. Til å finne på noe annet enn tempo økning som organisasjonsutviklingsstrategi.
Tempoøkning fører til flere syke og omsorgstrengende. Fører til behov for mer penger fra staten til helse. Fører til økte skatter og avgifter. Fører til mindre marginer i bedriftene. Fører til økt behov for tempo i bedriftene. Færre folk til å gjøre samme jobben. Ny tempoøkning. Flere syke…. En nedadgående helsespiral.
Behagelig mengde med søvn kunne kanskje gitt en annen lønnsomhet?
Uthvilte medborgere?
Uansett. Min mening er:
Planlegg livet ditt så du får nok søvn før du gjør noe annet. Organisering av livet for å sikre nok søvn. Det vil påvirke livet ditt på veldig mange områder. Hvor lenge du jobber om kvelden. Kaffe drikking. Spising. Hva du spiser. Når du trener. Roe ned i tide. Prøve å rydde opp i det som bekymrer deg. Redusere det presset som er mulig å redusere. Tæring etter næring. Planlegg med den mengde søvn du trenger.
Søvn først. Primærbehovene først.
Alt annet er ko ko timen.
God natt forresten.
:o)
xxx xxx xxx
Dette blogginnlegget var som du har sett ikke om det å komme seg ut av alvorlige søvnproblemer. Det var en folkehelseblogg som et bidrag til folks bevissthet om at for lite søvn ikke er bra for helsen. Med forslag om å ta grep for å styre livet sitt slik at de skaffer seg en mer behagelig mengde med søvn.
Søvnproblemer er noe annet. Hvis du for tiden sliter med søvnproblemer. At du ligger våken anspent, redd eller full av bekymring. Smerter, Tinnitus. Sykdom. Sorg. Angst. Depresjon. Eller at du av andre grunner ikke får sove natt etter natt etter natt. At du er trøtt og sliten men allikevel vrir deg i søvnløshet natt etter natt etter natt etter natt. Det kan være så vondt.
Hvis du ikke har prøvd. Da anbefaler jeg deg og kontakte fastlegen din snarest. Og at dere iverksetter et seriøst opplegg.
Det er mange muligheter innen skolemedisin, psykologi og alternativ verden for å få bedre søvn.
Start veien ut av søvnproblemene nå.
Ta grep!
Det kan bli bedre.
Tiltak som jeg ser har hjulpet en del er:
- Samarbeid med fastlege, psykolog, psykiater, søvnklinikk, TFT, fotsone evt. annet seriøst.
- Planlegg med nok søvn først. Forståelse for viktigheten av å dekke sine primærebehov.
- Lese en nyere ”lett” men seriøs fagbok om søvn. Utgitt etter f.eks 2010. Bokhandel eller bibliotek.
- Faste å legge seg og stå opp rutiner.
- Sval soveroms temperatur, lufting samt å flytte kontor, jobb, røyking, spising og tv ut av soverom.
- Roe ned noen timer før man skal legge seg.
- Reduksjon av kaffe og røyk. Ikke inntak av dette etter 1600.
- Reduksjon av alkohol
- Ikke spise sukker for sent om kvelden.
- Fysisk aktivitet en halv time hver dag. Ikke for sent ift. leggetid. (Gå, jogge, sykle, hugge ved, få opp pulsen og få svettet litt)
- Rydding i privatliv og arbeidsliv og økonomi (pressreduksjon)
- Lære konstruktive søvnfremmende måter å tenke på når man ikke får sove.
Noen ”gørrkjedelige” ting for en glad kaffedrikkende kakemons i disse tipsene selvfølgelig. Men så deilig det kan være å få søvnen tilbake.
Prøv så godt du kan!
Uansett.
Dette var selvfølgelig noen alt for kort beskrevne tips om søvn som virker for mange.
Jeg anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen og prøve å få ryddet opp i søvnproblemene nå.
Det er mye ny kompetanse og positiv hjelp å få.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar