tirsdag 9. juli 2013

Sulten og tyst


Jeg skriver for tiden en serie med blogginnlegg som handler om menneskenes primærbehov.
Altså grunnleggende menneskelige behov som må være på plass for at et menneske skal kunne ha det bra.
Primærbehovene slik jeg ser det er:
1.       Søvn
2.       Væske
3.       Næring
4.       Tak over hodet
5.       Avfall (Kvitte seg med avfall. Avføring og urin osv.)
6.       Fysisk aktivitet
7.       Trygghet
8.       Gode relasjoner
Min klare mening er at primærbehovene må få en mye større plass i skoleverket, arbeidsliv, business. idrett, folkehelse, helsepolitikk og all politisk aktivitet forøvrig.
Dette blogginnlegget handler om væske. Om vann.
Og om å tisse.
Dessverre. Du er et menneske. Du trenger vann. Og du trenger å få ut avfall med urinen.
Hvor mye vann man skal drikke i døgnet? Jeg har sett alt fra 1.5-2,5 liter beskrevet forskjellige steder. En agurk består av ca 95 % vann. En agurk uten vann ser ut som noe annet enn en agurk. Skrukkete. Noe inntørka ikke noe.
Et menneske består av i snitt ca 60% vann. Uten tilførsel av vann dør et menneske i løpet av få døgn. Kroppens prosesser trenger vann. Cellene trenger vann. Hjernen trenger vann. Kroppens renseprosesser trenger vann. KROPPEN TRENGER VANN.
Hvor mye vann du trenger per døgn er avhengig av temperatur, luftfuktighet og fysisk aktivitet. En maratonløper i Sahara trenger antakelig mer væske i døgnet enn en sofagris på Hadeland.
Jeg for min del prøver å drikke 1,5 til 2 liter rent vann i døgnet. En halvliter til frokost og ellers mange vanlige små glass gjennom dagen.
1,5 til 2 liter da er det fin gjennomstrømning.
Hvis jeg ikke får til dette blir jeg slappere i formen, sliten, trettere, får hodepine og føler meg mindre konsentrert.
Men hei.  Det er meg da.
Får jeg det til. Og det gjør jeg ofte.
Da har et sexliv som er opphavet for all omtale i magasiner på glanset papir. Jeg ler hele tiden, jeg har et utrolig drag på damer, får penger igjen på skatten, vinner alle diskusjoner, får lønnsøkning, jogger lett en mil på 17 minutter og pisser på steder mennesker før aldri har satt sine ben.
Small step for man. One giant leak for mankind.
Som dere skjønner. Drikk vann. Det er en gudedrikk.
Hva var det vi sa i ”Brua” på åttitallet?
Sulten og tyst
Vatn fyst?
:o)
Spøk til side.
Mangel på væske i kroppen er et folkehelse problem som etter mine erfaringer er mer utbredt enn, slik jeg ser det, den manglende fokus det har i folkeopplysningen.
Alt for mange får i seg for ofte for lite rent vann i døgnet. Kaffe, te og sukkerholdig væske drikker vi kanskje nok av?
Antakelig alkohol også. Men rent vann. 1,5 til 2 liter drikker jeg i døgnet.
Moralens vokter.
Jeg opplever at det kreves innsats for å få i seg nok vann.
Så følg ordre:
Drikk vann!
25 kroner for en flaske vann på bensinstasjonen. Blæææh.
Få tak i en vannflaske.
Kanskje til og med en kul en.
Fyll den opp.
Og tøm den med en slurk i ny og ne gjennom dagen.  
Drikk vann fellow citizens.
Drikk vann
Jeg husker forresten at jeg digget Waterboys på åttitallet.
I am starting to see a bigger picture. Mike Scott.

NB:
Det kan være farlig og drikke for mye vann (litervis) på kort tid.
Jeg liker å drikke vanlige små glass, eller slurker med vann gjennom dagen. Sånn ca 1.5 til 2 liter vann per døgn føles bra for meg. I tillegg får jeg jo i meg en del vann gjennom mat og frukt jeg spiser i løpet av dagen.
Du kan lese mer om vanninntak også ved fysisk aktivitet ved å følge den linken.
Jeg synes den var fin å lese.

1 kommentar:

  1. Det er skremmende hvor lite basis kunskaper mennesket sitter igjen med ifh til sin egen kropp og helse. Det enkle er som regel det beste=) interresant blogg du har! Stå på videre=)

    SvarSlett