torsdag 15. august 2013

Fri mann

Alt jeg vil er å være fri mann.
En som ikke eies av noen.
En som lever i en verden hvor alle vet at alle er frie.
Selv om et nei blir sagt lavt og med små bokstaver.

Frie menn og frie kvinner.

Men jeg vil være en fri  mann som bidrar til felleskapet.

Som gjør noe som er menneskevennlig.

En fri menneskevennlig mann.

Det er det jeg vil være.

Som gjør noe som gir mening. Og som får til litt nå og da. Som fåroppleve mestring.

Mestring og mening er på god vei mot trivsel og helse skulle jeg tro.

Men jeg vil være fri.

Jeg vil ikke være lat eller vanskelig å samarbeide med. En som blir sur hvis han ikke får det som han vil. Jeg vil være med i et fellesskap.

Og jeg vil strekke meg mot nye mål.

Vokse litt mot noe som oppleves viktig.

Å være ute i skogen. Det er deilig. Være i fysisk aktivitet.
Å støtte noen som vil bli støttet. Det er fantastisk.
Å være med de nærmeste. Det er en gave.

Å like å gjøre noen feil. Det skal bli morro.

Jeg elsker å prestere. Jeg finner glede i arbeid.

Men jeg vil ikke være prostituert.

Eller jo kanskje. Spørs på kunden. 

Vakker, kjent og rik.

Pina dø.

Hvis en vakker, kjent og rik kvinne ville betale meg masse penger for å få ting gjort...?

xxx xxx xxx

Den frieste mannen jeg har hørt om på en stund var han som lå på sykehuset i siste fase med en dødelig sykdom. Han sa til sin kone:

"Jeg forventer ikke at du skal være min kjæreste nå som jeg ligger her i sykesengen på vei mot døden. Vi har hatt det så fint. Men du skylder meg ingenting. Og du skylder meg absolutt ikke dette. 

Dra hjem og lev livet ditt. Lev livet ditt nå.

Følg meg ikke til døden av medynk. Gi meg såpass respekt"

"Jeg har kjent deg i 20 år min elskede mann. Jeg vet hvem du er. Du er en fri mann, den frieste mann jeg har møtt i mitt liv, og du har støttet meg til å bli en fri kvinne.  Jeg er her fordi jeg vil. 

Gi meg såpass respekt"

Å eie en annen. I ekteskap, forhold, vennskap eller arbeidsrelasjoner.

Hva heter det igjen?

Æsj. Uinterresant spørsmål.

Hva er det, det heter når man lar seg bli eid av andre?

Det er et mer spennende spørsmål synes jeg.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar