tirsdag 6. august 2013

Gode Ting !!!

Ingen stor sak for oss dette her.

Jeg ville bare skryte litt av de som gjør jobber man ofte ikke tenker på blir gjort.

Det var litt av et regn og tordenvær i helgen. I allefall her ute i skogen.

Antakelig lynnedslag i forbindelse med noen kraftlinjer også?

Strømmen gikk i allefall med et brak ved 12-13 tiden på Lørdag.

Middagsgjestene kom som avtalt klokken 1600.

Mamma er 82 år og sliter med helsen så det er praktisk med moderne hjelpemidler som vann, vannklosett, komfyr, kjøleskap, elektrisk lys osv. Spesielt om kveld og natt.

Det samme gjelder vel egentlig når man har middagsbesøk?

Bra å ha litt på lager når strømmen går. 
Parafin.
Rødsprit.
Parafinlampe.
Primus.

Strømmen går ikke ofte. Men kanskje litt oftere her. Tiden vil vise det!

Oppfyringsved.
Ved.
Fyrstikker.
Vedovn.
Drikkbart vann i elven borti vegen.

Stearinlys.

Nye batterier.
Nye lommelyktpærer.
Lommelykter.

Et stykk motivert datter med ”jeg ordner dette pappa” i kroppen. Og tålmodige ”ho gamle mor”.
Maten ble god den og det var fint med gjester. Biffen ble saftigere enn noe jeg har smakt på lenge. Sikkert på grunn av langsom varme på vedovn?

Noen erfaringer etter lørdag, dag, kveld og natt.
Trenger to parafinlamper til i beredskap.
Trenger vannkanne 25 liter med tappekran.
Trenger VHF radio AN PRC 77 (;o)

Vi hadde det ”spennende” i helgen.
Vi erfarte litt og tenkte litt på hvor avhengig vi i vår familie i allefall er blitt av å ha det enkelt.

Så til poenget.

De som gikk rundt i skauen i 16 timer til midt på svarte natta og fant feilen.
Ved 0200 tiden om natten fikset de strømmen.
Feilsøking langs kraftlinje i dyvåt skog. Lyse med lykt og søke til de fant ut hvor feilen var. Koble og skru strøm, transformatorer, isolatorer, ACDC, høyspent, ikke vet jeg.
Respekt.
Jeg kan ikke det faget.
Det eneste jeg vet er at det er mørkt som inni rumpa på en Mammut her ute om natta.
Jeg ringte Hafslund på mandag og skrøyt av de som hadde gjort jobben. ”Vi hadde over middels å gjøre”, sa han jeg snakket med. Strømmen var gått i deler av Bærum, Aurskog Høland og her i skogen.
Men vi har vel ikke så mye vi skulle sagt mot været kanskje?
Dessuten:
"Det er ittno som kjem ta seg sjøl" !
Imponerende arbeidsfolk.
Det var litt deilig i grunn å bli vekt klokken 0200 om natten av at lyset på soverommet plutselig sto på igjen :o)
Gode ting !!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar