onsdag 11. september 2013

Jeg er ok. Du er ok

For meg er John Dewey (1859-1952) mest kjent for utrykket og teorien ”Learning by doing”. I tillegg til mange andre ting han kjempet for i sitt virke så tilskrives han opphavet for uttrykket ”I am ok, you are ok”
Med ”Jeg er ok, du er ok” menes i denne sammenheng; Jeg er en bra nok person og du er en bra nok person. Dette kan antakelig ha noe med egenverd å gjøre. Både jeg og du vet, dypt i oss selv at vi er bra nok
Det er sikkert derfor mange av oss håndterer negativ kritikk og annen avvisning lett som bare det ;o).
 Noen scenarioer:
Siden jeg vet at du er ok, og du sier at jeg er ok. Da vet jeg at jeg er ok!
Siden jeg vet at du er ok, og du sier at jeg ikke er ok. Da vet jeg at jeg ikke er ok!
Det at anerkjennelse eller avvisning påvirker din eller min ”jeg er ok” tilstand er en slitsom bevegelse. Fort gjort å gå på noen smeller her. Men vi gir ikke opp.
Utfordringen er å komme videre fra denne innsikten. Utfordringen er å komme dit at man er ”jeg er OK”.
Hvordan gjør man det. Eller for å si det som det er. Hvordan er man det.
Hvordan er man OK?
Gjennomsyret tvers igjennom dypt inni hele sin kropp, sjel, muskler og ytterst ute i de bittebittesmå kappilærblodårene som er overalt i deg.
Hvordan er man OK der?
Hvordan er man OK, midt i en situasjon hvor angsten og depresjonen regjerer med hård, tung hånd.
Hvordan er man OK når det er tsunami?
Hvordan er man OK når den man elsker vil gå.
Stort spørsmål på en onsdags kveld.
John Dewey var nok ikke så dum han.
Uansett: I morgen skal jeg kjøre løpet fullt ut.
Jeg Er OK. Du er OK. Fra tidlig morgen til sen kveld. Spent på hvordan det går
Blir du med å prøve på det?
:o)

2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. I morgen har nu blitt i dag...æ trur det blir helt OK, dèt, FH ;-)

    SvarSlett