onsdag 4. september 2013

Sjelerått

Den pedagogikken som skal til for å skape dyp og solid forståelse for det å leve nå. Det å leve med full tilstedeværelse langs aksen midt inni hundredel etter hundredel akkurat når det er der akkurat til det forsvinner.

Det å lage en pedagogikk som fører til læring som gjør at man lever inni vært bittebittebittelille tusendel mens det oppstår til det drar.

Det er ikke lett.

Noen mediterer åtte timer om dagen i hundre år for å lære dette uten kanskje og komme helt frem. Mange finner mening og glede i å være underveis mot økt innsikt i tilstedeværelse i nuet.

Andre er fornøyd med det nivå av sin tilstedeværelse i nuet de lærer ved å meditere en time daglig eller gjennom yoga eller annet.

Eckart Tolle fikk full tilstedeværelse i nuet innsikt over natta i tidlig voksen alder.

Heldiggris!

Jeg for min del jogget i dag. Løp rolig til litt før smertegrensen.

Betennelse i knærne fordi jeg trente for ivrig var resultatet for to uker siden.

Men i dag da stoppet jeg i tide. Bygge seg rolig opp igjen.

Sånn i nuet stoppet jeg i tide. Jeg har kanskje lært noe. Og det er jo sjelerått.

2 kommentarer:

  1. Ha ha ha! Jeg ler rått. Av melkesyre, og av Heldiggrisen ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Meta Mette. Viktig å le rått akkurat innunder melkesyregrensa :o)

      Slett