søndag 15. september 2013

Stemmer dette?

Det har vært en hyggelig lørdag. Bursdagfeiring for min mor og andre besøk. Jeg og en person jeg kjenner meget godt som også er helsepersonell kom til å diskutere et tema i går kveld som har opptatt meg såpass mye at jeg ville skrive om det.

Vi snakket først om helsepersonell og autonomitet. Selvstyre. Faglig ansvarlig for egen atferd og behandlingsmessige intervensjoner i interaksjon med pasienter. Vi snakket om det å være hjelper. Vi snakket om vanskelige vurderinger i form av hvor mye man skal hjelpe. Overta en annens liv og veivalg. Gi gode råd? Du må gjøre sånn! Her har du resepten. Vi snakket om krevende beslutninger i forbindelse med suicidalvurderinger eller hjelp og behandling til mennesker med andre alvorlige tilstander. Vi snakket om fagetikk og om veiledere og vi snakket om rådgivere. 

Støtte fra rådgivere.

Vi snakket om i livet generelt. Moral og etikk. Klok og smart navigering i vanskelige livssituasjoner. Vi snakket om det å oppsøke helsehjelp, få hjelp eller oppleve å ikke få hjelp. Vi snakket om skattevesenet og om nav. Vi snakket om det å ha en far eller mor eller venn eller en profesjonell rådgiver.

Vi snakket om det å støtte seg til gode råd!

Vi snakket om å gjøre rett eller galt. Vi snakket om å ville gjøre bra og vi snakket om frykt for å gjøre feil. Vi snakket om misforståelser, gode intensjoner og uønsket utkomme av egen velmenende atferd og vi snakket om konsekvenser av egne handlinger. 

Personen jeg snakket med, et menneske jeg setter stor pris på sa:

"Min erfaring er, at når alt kommer til alt, så er man helt alene"

Stemmer dette?

2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. You'll Never Walk Alone. Embrace.

    SvarSlett