lørdag 19. oktober 2013

Framsnakking

Framsnakking er et ord jeg har hørt Kronprins Haakon bruke.

Jeg har ikke hilst på Kronprins Haakon personlig men jeg ville rett og slett framsnakke han litt. 

I 1988 så jeg han i gården bak slottet. Jeg gikk på Krigsskolen den gangen og vi skulle stå i espalie i trappen opp inne på slottet en gang Kong Olav og daværende Kronprins Harald hadde offisielt besøk på slottet.

Kronprins Haakon var 14, 15 år den gangen antar jeg. Ungdom.

Mye sikkerhetsvakter, formaliteter, tradisjoner, kadetter og offiserer var på gang i området.

Jeg sto i grunnstilling men så imidlertid Kronprins Haakon i øyekroken. Han sto rolig for seg selv og gjorde noen bra triks med jojo'en sin. Jeg husker jeg tenkte: 

"Han der er fri"

På tidlig 2000 tallet hadde Kronprins Haakon og Kronprinsesse Mette-Marit en pressekonferanse som har betydd mye for meg personlig.

Mye!

Det var Kronprins Haakon  og ikke minst Kronprinsesse Mette-Marit også. Men denne lille framsnakkingen handler om Kronprins Haakon. 

Det var Kronprinsens bruk av ord, kjærligheten dem i mellom, fortid, nåtid og fremtid som imponerte meg.

Han hjalp meg i en meget vanskelig situasjon.

Han hjalp meg i en periode hvor jeg produserte skarp og nådeløs selvkritikk med blodige slintrer på mothakene det meste av døgnet.

Det å ta tilbake seg selv gjennom verdige ord om seg selv er en finstemt og livgivende kunst.

Denne kunsten kan Kronprins Haakon.

Verdighet!

Jeg ville bare si at Kronprins Haakon sin integritet, klokskap, ro og verdighet imponerer meg.

Framsnakking !

Kronprins Haakon sitt eget ord ?

Det kritiske og mobbende, baksnakkende folkeaktoratet som finnes i media, i barselgrupper, på internettet, i styrerommene, på jobb og 

antakelig mot seg selv inni hodene på mange hundre tusen triste og redde nordmenn som for tiden sliter med sitt.

Den "straffende" innstillingen til seg selv og andre er noe vi lærte en gang.

Nå kan vi gå videre.

Framsnakk deg selv og en annen i dag.

Framsnakk deg selv og andre hver dag.

verdige ordelag.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar