mandag 21. oktober 2013

Johnny Boy

Johnny Boy. Egentlig er navnet Jon Arve Schau. Sånn sett blir han garantert skogeier etter hvert.
At du Jon Arve Schau skulle arve skau...!
Best kjent er han antakelig som komiker, forfatter, filosof, folkehelse, verdighet og fredsarbeider. Indre og ytre fred.
For meg er jon mest en venn. En jeg er glad i, en jeg blir frustrert over, en jeg er enig og uenig med. En jeg forstår og en jeg ikke forstår. Og han er en jeg lengter etter når jeg ikke har sett han på en stund.
Jon har opplevd å bli erklært død to ganger på alle de måter moderne medisin kan måle død på. Men her er han altså. I god og for meg skremmende fryktløs tilstedeværelse i verden. Det å oppleve. Ikke å lese om å være død. Men det å erfare å være død er som jeg etter hvert har forstått en erfaring med læring og kunnskap med et innhold som jeg tenker må være spesielt å bære.
Jeg tenker på Copernicus. Da han på 14-1500 tallet forsto at jorden ikke var sentrum av universet. Han møtte en del motstand da han "beviste" at det var solen som var i sentrum av universet.
Men nå til dags er jo det gjengs forståelse her på vår lille klode. Det ble et paradigmeskfte. En verden bygd på ny forståelse. En ny verdensanskuelse.
Det er forresten visst nok over 40 000 planeter i melkeveien med samme atmosfære som her på jorden. Mye mulig det er liv der ute.
Han er nok stor han dyktige sjefen i det firmaet. Men i et uendelig univers som utvider seg med lysets hastighet så ...
Det er fullmåne i natt. Stjernehimmelen oppleves også stor.
Det må være rart å ha sett noe som så få har sett og bare ha noen skarve tusen ord på Norsk eller engelsk til å forklare en uendelig stor erfaring som beveger seg og utvider seg inn i evigheten.
På sykehuset. Å ligge komatøs med kunstig åndedrett, slanger i munn, nese, hals og mage. Med slanger som er grodd fast inni magen og bare vite at man ikke har nok væske i kroppen. At man tørker ut.
”Jeg er tørst”, liker jeg å kunne si.
Det kunne ikke Jon si på ukevis.
Hvis det samme skjer meg. Jeg skal lære meg morse så jeg kan blunke meg til et glass vann. Hvis noen ser på meg når jeg blunker da.
Jon er lynende intelligent. Han sprenger nesten IQ tester, men er jo såpass informert at han vet at en IQ test bare måler en millipromille av et menneske sine kapasiteter. Og dessuten menneskets kapasiteter klarer ikke høre en hundefløyte eller se radiobølger en gang. Men de er jo der.
Så hva måler en stakkars IQ test egentlig?
Ikke mye tenker kanskje Jon. Han har jo vært. Jeg gjentar. Han har vært et annet sted og erfart at det vi opplever her er det samme som hvis mauren tror at maurtuen er det som gjelder.
Ca. åtte måneder i 20 000 km/t tok det "Curiousity", en ubemannet romsonde å fly til den relativt nært lokaliserte planeten Mars.
Jeg vet ikke om det er ensomt å vite det Jon vet. Noen tenker at det er alternativt. Det gjør ikke jeg. Jon er et menneske og opplevelsene har han gjort som menneske, levende og medisinsk erklært død.
Tid for eksempel finnes ikke. Verden er som på en DVD film. Alt på filmen er der selv om vi ser filmen fra start til slutt. Det vet vi fordi vi kan spole oss frem og tilbake på en DVD. Umulig for meg å forstå at alt er her, vi har rett og slett bare ikke lært å spole enda.
Et menneske og en venns opplevelser tar jeg på alvor, selv om jeg ikke har kunnskap som gjør at jeg forstår alt.
Noen sier til meg at de ikke helt vet hva Jon driver på med nå for tiden.
At han burde spisse sin merkevare.
Det er enkelt å svare på. Mye enklere å svare på enn mye annet.
Jon er pappa, venn, og medmenneske som i sitt virke driver med humor og livsfilosofi.
Humor
Liker du å le høyt, godt og lenge. Velkommen til Stand Up med Jon Schau. ”En gal mann vender hjem”, heter det showet som kommer til våren. Min eneste kommentar til dette showet er:
Ahhh det er deilig å le høyt, godt og lenge. For så og bare kjenne at det kiler i dagevis etterpå fordi det var et noe midt inni lattersalvene som var noe mer enn humor. Noe jeg kan bruke til noe.
Livsfilosofi
Liker du å utvikle deg selv eller å reflektere over livet. Velkommen på foredrag eller les bøkene til Jon Schau.
Tirsdager med Jon. Klokken 1830 hver eneste tirsdag på Lykkehaven i Sandvika er i så måte en helt spesiell og inspirerende arena Jon har laget.
Ellers kan jeg si deg at Jons integritet er intakt. Han prostituerer seg ikke en millimillimillimeter. I sitt virke gjør han det autentisk. Fullstendig autentisk. Han sier og gjør det han mener for å si det sånn.
Dermed. Han gamle rockern jeg snakket med en gang som reflekterte over arbeidsliv og det å tjene penger til livets opphold. "Vi er alle horer", sa han.
Han visste ikke om Jon Schau.
Aller mest er Johnny Boy en fin fyr.
En god kamerat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar