mandag 7. oktober 2013

Se hverandre gjør en forskjell

Den 10. oktober er den internasjonale Verdensdagen for psykisk helse
Dere som har lest bloggen min vet at jeg brenner for å fremme individenes viljestyrke til og rom i kulturen for bedre psykisk folkehelse. Det er vist at fra 700 000 til en 1 000 000 mennesker i Norge til enhver tid sliter med psykiske plager. Både kostnadene i form av penger, sosial og individuell lidelse er enorme.
Jeg mener at mange av dagens psykiske plager i Norge kunne vært kalt sivilisasjonssykdommer. Med dette mener jeg at det er strukturer og mekanismer i den moderne sivilisasjonen som ligger til grunn for mange av de psykiske plagene. Altså at det nødvendige tempoet i samfunnet på grunn av kostnadsnivået, penger er inngangsbilletten for å delta som vellykket, et retusjert verdensbilde i form av photoshoppede vakre mennesker og lykkelige fasader, den industrielle maten som er lettest tilgjengelig, den type kompetanse som er nødvendig i det moderne arbeidsliv, mangel på stillhet og rom, folk pakker seg trangt sammen i byene hvor det er arbeid og tilbud, mangel på å være ute i dagslys, for lite fysisk aktivitet i jobber som handler om å sitte i møter, sitte å skrive e-poster eller å sitte bak en skranke. Vi vinner ikke land lenger.  Vi sitter for mye og stanger mot en seig materie på datamaskiner eller sertifiserte korrekte prosedyrer.
Til tross for at mange av dagens psykiske plager antakelig kunne vært kalt sivilisasjonssykdommer så er min fokus i denne sammenheng på DEG.
Jeg gir ikke deg ansvaret for dine eller mennesker i din nære omgangskrets sine eventuelle plager. Men jeg tror det er du som eventuelt kan gjøre mest med det nå og fremover. Det er du som med din kraft og viljestyrke skal og kan ta grep for å tilrettelegge livet ditt på en best mulig måte ved å ta inn over deg hvem du er. ”Kjenn deg selv” sa Sokrates. For meg handler dette om å ta på alvor hvem man er. Slutt å lev mot din natur men prøv heller å leve smart med de sterke og evt. ”mindre vellykkede” sidene og erfaringene du har.
Det er også du som kan gjøre en forskjell for andre som for tiden ikke mestrer livet så godt for seg selv. Det er antakelig helt avgjørende at akkurat du som har krefter gjør en forskjell. Det er en umulig oppgave for systemet å fange opp alt hjelpebehov.
En av grunnene til at jeg brenner for psykisk helse er den at jeg vet veldig mye om slik smerte selv. Psykisk og fysisk smerte. Jeg har i mitt liv hatt ekstremt smertefulle perioder med angst, sorg og depresjon og jeg kan fortsatt ha kortere eller lengre episoder med sterk angst. Det går opp og ned. Mitt liv som ditt består av gleder og sorger.
Min forståelse for hvorfor ”sorgene” mine eventuelt kan kalles ”ekstreme” deler jeg ikke så ofte. Det er privat.
Men hvordan psykisk smerte (fastlåst frykt, stress, søvnløshet, endeløs tristhet) kan oppleves, hva det gjør og hva man kan gjøre for å få det bedre deler jeg mer enn gjerne.
Den 10. oktober er den internasjonale Verdensdagen for psykisk helse. Hvert eneste år velger ”Verdensdagen for psykisk helse” et nytt tema. Teamet i år er: ”Se hverandre gjør en forskjell”.
Fokuset er forebygging av ensomhet og mobbing med hovedmålgruppe barn og unge.
Jeg tenkte jeg skulle prøve å gjøre en liten forskjell og inviterer herved til Verdensdag samling på Psykologklinikken på Sinsen sine lokaler, Stamina Helse, Sinsenveien 53 A på Sinsen i Oslo. Det blir servert kaffe, te og frukt. Det er noen parkeringsplasser i området. Men det enkleste er å ta T-Banen til Sinsen og gå de ti minuttene bort til våre kontorer. Bussen stopper også rett i nærheten.
Ensomheten jeg skal ta et oppgjør med er den opplevde ensomheten som kan ligge i å slite med stress, fastlåst frykt, sorg eller tristhet.  Jeg tror nemlig at det er ”mer vanlig” enn vi vil eller burde anerkjenne.
Jeg tror også at hvis du slapp å skjule dine plager i ensomhet så ville noe av det indre trykket ”fordampe”.
Velkommen til folkelig foredrag og musikalske innlegg med undertegnede. Det blir også UR fremføring av ny låt med gitaren. Ta med kamera :o)
Verdensdagen for psykisk helse
Dato: Torsdag 10. oktober.
Tid: 1800-2100
Sted: Sinsenveien 53 A. 5 etg. Psykologklinikken på Sinsen. Stamina Helse.
Aldergrense 18 år.
Pris er 200 kroner som du kan ta med i kontanter. Du mottar kvittering på stedet.
(Vær snill og meld deg på så jeg vet sånn ca. hvor mange som kommer)
Gode ideer kommer ofte sent men godt. Jeg er takknemlig hvis du sprer dette budskapet så kanskje vi kan samle en gruppe mennesker å få noe matnyttig ut av kvelden på Verdensdagen for psykisk helse. Vi har plass til ca. 50.
Vel møtt
Med vennlig hilsen
Egil-Arne Skaun Knutsen
Psykolog Stamina Helse. Tidligere markedsdirektør i Statoil og Krigsskole utdannet offiser i Hæren.

1 kommentar:

  1. Hei :-) TAKK for at du ER og GJØR en forskjell. Jeg kjenner jeg veldig gjerne skulle vært der, men kan ikke denne gangen. Jeg håper mange kommer, og ønsker deg masse lykke til. En skikkelig elefantklem fra meg ;-)

    SvarSlett