torsdag 3. oktober 2013

Ut med noe gammalt inn med noe nytt

Hvorfor har vi ikke en debatt om hva som får oss, så altfor mange av oss, til å utøve så mye selvforakt?
Å lese jobbannonser er ikke bare en helsefremmende affære: Vi i ”Kun for supermennesker AS” ønsker en medarbeider med stor arbeidskapasitet. En initiativrik, engasjert, inspirerende, pen, leveranseorientert, competitive og sulten lagspiller med gode evner til å ta riktige beslutninger i et arbeidsmiljø med meget høyt tempo. I vår bedrift. Vi bare elsker høyt tempo.
Messingblåserekken i storbandet spiller fanfare på Kick off’ene hvor gudedyrkelsen av høyt tempo gjør at du glemmer den stive nakken, ikke hører men bare kjenner sms’ene og e-postene som tikker inn på mobiltelefonen mens du spiser middag i bilen på vei til fotballtreningen til sønnen din og at du ikke ser det ironiske i kaffemaskinen på jobben med nymalt fersk sterk og god kaffe som er god å ha for å komme seg opp i tempo igjen etter enda en natt med litt for lite søvn. Fanfarene, hurraropene og fellesskapet smyger seg innunder huden din. Er det bare meg som syns det går litt fort her? Er det bare meg som syns det er litt mye stress. Det er nok bare meg som ikke er flink nok. Du ser deg rundt. Kollegane dine de jubler. Ja. Du blir overbevisst. De elsker tempo. Det er bare deg. Bit tenna sammen.
Selvutvikling. Stressmestringskurs. Opplæring med godt dokumentert faglig innhold. Hvordan gå på videre i høyt tempo ved å undertrykke smerten av de åpne gnagsårene på helene.
En metafor: La oss si at press er flammen fra et stearinlys. Brannsårene på hånden som holdes over stearinlyset er stressreaksjoner.
Hva ville du gjort hvis du sto med hånden over et brennende stearinlys og begynte å få brannsår på håndflaten?
Jeg vet det. Du vet det. Vi vet det alle sammen. For høyt tempo i for lange perioder er ikke bra for helsen. Angst og depresjon og den stressrelaterte delen av hjerte/kar, mage/tarm og muskel/skjellet plager er folkesykdommer som koster milliarder av kroner og mye lidelse.
Men vi elsker høyt tempo.
Mitt spørsmål er: Gjør vi det? Er det sant at vi elsker høyt tempo? Eller er det slik at vi ikke har kommet opp med noen bedre ideer enn å øke farten for å oppnå tilfredsstillende resultater? Er det slik at den eneste muligheten for å tilfredsstille rimelig lønnsomhet er å ”kjøre fra Gjøvik til Oslo (10 mil) på 45 minutter”. Hvem er det som vet at det er lønnsomt å lære folk stressmestring slik at de ”elsker” høyt tempo og løper fortere enn det som egentlig er mulig mens de neglisjerer gnagsårene. Det kan gå bra å kjøre fra Gjøvik til Oslo på 45 minutter. Man må bryte fartsgrensen men over Lygna og med de nye tunnelene på riksvei 4 så er det mulig å holde så høy fart. Er det det? Blir du stoppet av politiet så kan du miste lappen. Det er kjipt. Verre er det selvfølgelig hvis du kolliderer og skader eller dreper deg selv eller andre.
Vi elsker høyt tempo men det er du som må ta byrden hvis du blir syk.
Stress er kroppens reaksjon på press. Stress er en individuell størrelse. Det vil si at hvilket nivå av press som aktiverer stressreaksjoner vil være forskjellig fra individ til individ. Stressreaksjoner kan være hjertebank, anspent muskulatur, irritabilitet, humørsvingninger, tristhet, depresjon, angst, magesår, diare, kviser, søvnproblemer, merkelig atferd, rus, bekymringer og tankekjør. Noen forskere innen psykosomatisk medisin mener også at enkelte former for kreft kan være stressrelatert.

Stressreaksjoner er kroppslige og psykiske reaksjoner som etter min mening ikke skal mestres men fjernes. Ideen om stressmestring er en fundamental feil. (Kanskje ikke i krigsstid. Er det krigsstid?)
 Stress skal fjernes ved å redusere presset slik at stresset avtar. Du er den som merker stresset i kroppen din. Det er du som må styre farten etter hva du tåler. Det er du som får veggen midt i trynet. Vi elsker høyt tempo men det er du som må ta faenskapet hvis det viser seg at tempoet har vært for høyt for deg for lenge. Pressmestring. Mestring av press uten aktivering av stress er mye mer spennende, helserelevant og lønnsomt.
Nærværsarbeid i forbindelse med HMS handler om å lage en trygg og positiv jobbkultur slik at det, som det er beskrevet i arbeidsmiljøloven, er helsefremmende å gå på jobb. Endelig mandag! En bedrift med for dårlige økonomiske resultater er ikke et helsefremmende sted å være. Hva er gode nok resultater? Jeg forstår godt at mennesker som investerer egne penger og tar risiko ønsker avkastning. Hva er rimelig avkastning?
Stressmestring. Det å tåle symptomer på for høyt tempo er heller ikke helsefremmende nærværsarbeid eller lønnsomhet på lang sikt.
Dessuten tror jeg ikke bare at det er du som syns det går litt fort her. Jeg tror vi er flere. Mange av de som kommer til meg er slitne og snakker om tempo, gnagsår og andre fartsskader.
Alle vet hva arbeidsgiverne er ute etter. Vi går på kurs for svare riktig på jobbintervjuene.
Min påstand er at vi blir strategiske og sier og viser det vi vet de vil se. Ingen er interessert i deg allikevel. Sterk, stor, rar og sårbar som du er.
Vi burde finne på noe bedre. En måte å sikre lønnsomhet eller andre former for rimelig måloppnåelse som tok i bruk hvert enkelt menneske sine sterkeste sider er noe jeg er opptatt av. At folk kunne gjøre det de elsket, fikk til og som samtidig bidro. Det ville kunne gi spennende prestasjoner. En form for prestasjoner som fremmet helse. Med tid til hvile, fysisk aktivitet og et bra kosthold. Prestasjoner blant annet på bakgrunn av ivaretakelsen av menneskenes primærbehov. Balanse mellom aktivitet og hvile er alltid viktig for å være sterk og klar til å prestere.
Prestasjoner gir ofte godfølelsen, selvtillit og er også et positivt bidrag til selvfølelsen. Positive oppadgående spiraler. Jeg bruker mine sterkeste sider, jeg presterer, jeg blir glad, jeg sover godt om natten, jeg hviler med god samvittighet. Endelig fredag og endelig mandag. Slike prestasjoner ville være helse i praksis.
Hva bor i deg? Hva bor ikke i deg? La folk få prestere: Prestasjoner er helse.
Og for pokker. Få vekk masse papirbyråkrati så vi kan få gjort noe her. Er vi ikke til å stole på i det hele tatt? Jobb med folks rettskaffenhet og dømmekraft. Ikke lag enda flere kontrollsystemer og papirmøller som er umulig å forstå selv for dem som jobber med systemene.
Tempodyrkelse, voodoo, stressmestring og ytterligere fartsøkning ved å ansette strategisk anlagte jobbsøkere godt skolert i fasade er det vi gir oss selv?
Lønnsomhetsbegrepet, prestasjonsbegrepet, effektivisering og stressmestring slik det benyttes i en del organisasjoner og næringsliv i dag. Sånn har det vært siden 1750. Sånn skal det bli.
Utgått på dato!
Det går ikke an å kjøre fra Gjøvik til Oslo på 45 minutter. Er du forresten sikker på at det lureste er å kjøre til Oslo?
Tiden er inne for å finne på noe som er smartere. Noe som er relevant for helse, kulturen og helhetlig lønnsomhet.
Men selvsagt. Dette blogginnlegget er kun preget av mine møter med folk som kræsjer etter lang tid med for stor fart, og er derfor ikke den objektive sannhet.
Forresten. Ylvis har laget en musikkvideo som heter Pressure. Den ligger på Youtube. Check it out.
Ut med noe gammalt inn med noe nytt.

1 kommentar:

  1. God dag Lånesøkere

    Jeg er her for å fortelle deg at jeg gir ut lån fra 500 dollar til 45 millioner dollar, og til en lav rente på 3%.

    Jeg er en veloppdragen mann, så bare seriøse søkere må søke om dette lånet.

    Om lånet, jeg gir ut alle typer lån du kan ønske, så gjelder i dag og smake et godt levebrød. Også har vi ikke tid til å svindle kunder fordi vi er godt trente folk, og vi tankene vår virksomhet svært godt.

    Gjelde fra oss i dag gjennom vår e-post slik at vi kan ivareta deg raskt.
    Kontakt oss nå på philloanfirm2@yahoo.com for mye bedre detaljer om lånet ditt.

    Jeg håper din rask respons
    Phil Howardson

    SvarSlett