onsdag 20. november 2013

Din Tid

Det er ikke lenger opplysningstid, New Age eller skammens tid.
Det er din tid.
”Jag vil kjenna at jag levd mitt liv.”
Se for deg at du sitter på en kafe’ og observerer livet som pågår rundt deg. Du ser en mopedist kjører forbi. Antakelig en 16-17 åring på vei ett eller annet sted fylt av drømmer eller kameratskap. Over hodet på deg flyr en flokk trekkfugler sørover. Det er alltid litt magisk å se hvordan en stor flokk med trekkfugler beveger seg som i en sammenhengende enhet. Større enn alle fuglene til sammen. De er som en helhetlig levende organisme. Det er innlysende for meg at flokken med fugler både består av mange enkelt fugler og samtidig utgjør et hele som er større enn summen av de enkelte fuglene.
Fortauskafeen du oppholder deg på er favorittkafeen din. Det er din stamkafé. Nå som det er høsten sitter du ute og under en varmelampe. Du ser også bussen som er full med eldre godt voksne mennesker. Bussen står stille på rødt lys ved siden av kafeen og du får god tid til å se på menneskene inne i bussen. De snakker og ler. Det ser ut som om de koser seg.
Du ser trekkfugler, du ser en mopedist og du ser en buss med pensjonister.
Hva er felles med de tre hendelsene du ser?
Hva er det som egentlig skjer?
Det som er innlysende for meg at er felles er bevegelse. Eller forflytning. Fuglene beveger seg sørover. Bussen er på vei til Hadeland glassverk og mopedisten er på vei til kjæresten sin. Forflytning eller transport. Det er et fellestrekk med det som skjer.
Men er det egentlig forflytning eller transport som er kjernen i det som pågår. Er det, det som egentlig skjer?
Hva er det som skjer her?
Jeg tror det er ”På vei mot trivsel” som er det som egentlig skjer. Fuglene er på vei til Syden for å overleve vinteren, mopedisten er på vei til kjæresten sin for at de skal ha det fint og bussen er på vei til Hadeland Glassverk hvor de sammen skal gi hverandre en god verdifull dag i form av gode relasjoner og å kose seg sammen.
Spennende ikke sant. Hvordan trekkfuglene, mopedisten og bussen med pensjonister faktisk kan se ut til å gjøre en og samme ting. Det som egentlig skjer er tiltak for ”trivsel”!?
Trivsel!
I mange år så har det vært skrevet mye om vekst og selvutvikling. Min mening er at det som egentlig står og som er felles i de fleste av disse bøkene er: Ta deg sammen så blir det bedre. Noen bøker sier også. Hvis du nå tar deg virkelig hardt sammen for helvete. Så blir det bedre.
Hva er det som blir bedre? Økt produksjon? Økt trivsel? Kanskje begge deler?
Jeg så en reklame her om dagen: ”Better your best”, sto det.
Kanskje jeg skal skrive en bok. Improve your bettered best.
Mye gøy, motiverende og spennende med det Olympiske ideal. Høyere, raskere, sterkere. Men også en del ekskluderende og problematiske elementer slik jeg ser det.
Ikke lett og heller kanskje ikke riktig å være med på høyere, raskere, sterkere, evt. mer, mer, mer og slankere på kortest mulig tid i alle situasjoner.
Ikke sikkert at ”Din tid” alltid skal handle om det?
Det er snart 2014. Siden det er enda et år i Din Tidsalder så er det jo også Min Tid.
Jeg liker nyttårs forsetter. Jeg skal ha det samme nyttårsforsettet for 2014 som for 2013
Jeg skal bli best på å hvile.
Jeg skal bli helt insane rå på å gjøre ingenting. Jeg skal gjøre litt av ingenting hver eneste dag.
Tankene skal fare. Jeg skal lunte rundt på gress og snø. Uten mål og mening. Jeg skal synge, rocke, fortelle ljugehistorier og jeg skal le.
Og jeg skal sitte helt stille.
Litt hver eneste dag.
ea works AS
Etterlatt inntrykk 2014:
”Fy faen han derre ea han er helt sykt god på å hvile ass.”
Etterlatt inntrykk:
”Han derre ea. Han var en livsnyter ass”
Det blir ikke lett. Det vet jeg.
Men hvis jeg virkelig tar meg sammen for satan i helvete så er jeg sikker på at jeg kan bli enda litt smartere og flinkere til å huske på at jeg er et menneske.
Jeg er jo ingen jævla forbanna idiot. Jeg veit jo detta.
Kom igjen. JOBBE: JOBBE: JOBBE. Jeg kan klare det. Bruk alt du har. Er du en kylling. NEI DET ER DU IKKE. KOM IGJEN SA JEG. FY FAEN FOR EIT KJØYR. KJØR PÅ.
This is what you have been training for. Make yourself proud.
Mennesker trenger å gjøre litt av ingenting hver eneste dag.
Pågående stadig oppdaterende aktuelt inntrykk:
”Han derre ea ass. Han bare er en fri mann han ass”

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar