onsdag 5. mars 2014

Fri som Fugelli



Det har pågått en debatt i etterkant av Per Fugelli sin kronikk: ”Norge er blitt et feigt land”, i Aftenposten 6. februar 2014.
Jeg leser og leser kronikken skrevet av professoren med sløyfe som forklarer å ha deler av sin livsvisdom med seg fra sin tidligere legepraksis på øya Røst i Nordland og minnes med lett hjerte den Bodø baserte artisten Terje Nilsen sin vise om ei dame fra Røst som hadde så fine brøst.
Jeg kan ikke forstå at Fugelli i denne kronikken skriver noe som kan provosere et eneste menneske. Dette er fordi Per Fugelli setter fingeren på noe som vi alle vet.
Sannheten er i endring.
Hjemme har jeg Gyldendals Nye Konversasjons Leksikon fra 1948. Faglig ansvarlig for innholdet er en datidens aktiv Professor. Jeg ser for meg sannhetens forvaltere ikledd sorte kapper i røykfulle kontorer med tilstedeværende kvinner kun i resepsjonen.
Slår man opp i dette leksikonet på ordet Negrer så står det innledningsvis følgende. Jeg siterer:
Negrer (av lat. Niger, svart), menneskerase som hører hjemme i Vest, Sentral, og Øst Afrika. Ren er rasen fra engentl. bare på Guineakysten og i v. Sudan, for øvrig oppblandet. Hvelvet hodeskalle, panne med tykke ben, brede nesevinger, tykke lepper, svartbrune øyne, svartbrun kroppsfarge, ullaktig, svart hår, liten skjeggvekst og kroppsbehåring, lange armer. Intellektuelt lavtstående.
Det er meg et forunderlig eventyr at vi mennesker kan komme til å tro at vi noen gang som helst kommer til å vite noe som er endelig og objektivt sant. Jeg tror mange av dagens forfattere, forskere, næringslivsledere, politikere og folk flest vil gremme seg i sitt fremtidige gravsted da deres godt formulerte sannheter for fremtiden blir møtt med høylydt latter i de nye gode lag på grunn av den ene ny forståelsen etter den andre.
Husker du for eksempel Kim Friele. Hun norske forfatteren og aktivisten som kjempet for de homofile sine rettigheter og som var sterkt medvirkende til at lover som kriminaliserte homoseksuelle handlinger mellom menn, ble opphevet i 1972 at «homofili» ble fjernet som psykiatrisk diagnose i 1978.
Homofili. Psykiatrisk diagnose. ”Hei doktor. Jeg er mann og forelsker meg i menn. Kan jeg få en ”homofobessiv” medisin så jeg blir kvitt denne sykdommen.
Ja du kan gråte.
Men fenomenet er både eldgammelt og mer tidsaktuelt enn som så. Vet du forresten om diesel er bra eller dårlig for miljøet nå for tiden? Selv om det er over femhundrede år siden noen lærte oss at det var sola som var senter for universet og ikke jorden så kan jeg referere til kvinnen i mitt liv som har motbevist dette. Det er da vitterligen hun som er universets sentrum og ikke solen.
Det å ha taleplass og gå ut i media å si at du ikke skal gå etter drømmene dine var en trist affære synes jeg:
”Velkommen hit til jorden. Du skal bruke din tid i produksjonen. Om du trives eller ikke. Det er ikke så viktig for oss”.
Men om det var det som var meningen å si. At personen som sa dette skulle være en grunnleggende motstander av menneskers gode liv. Det har jeg rett og slett ingen tro på.
Det følgende har jeg imidlertid tro på: I Norge har vi et meget bra helsevesen. Folkehelsen er visst også bedre enn noen gang. Levealderen er økende og det er stadig fler som blir friske av kreft med cellegift. Jeg har fulgt flere i min kliniske praksis. De mister håret, spyr, er lei seg, noen er reddere enn du aner og blir friske igjen. Det er fantastisk at folk blir friske. Uavhengig av om folkehelsen er bedre enn noen gang eller om du er fra Røst eller ikke så er det ikke moro og operere bort fine brøst. Noen slipper frykten for tilbakefall helt. Ikke alle. Visst skal vi bli flinkere til å behandle men problemområde nummer en må vel være hvorfor så ufattelig mange flere får kreft nå enn før? Tallet er økende. Et annet tall som er til ettertanke er: Antall på uførestønader i 1967 var 97 000. Antall på NAV stønader i 2012 er over 500 000. Det ser da virkelig ut til at vi produserer utrolig mange nye utenfor med den måten vi gjør tingene på i dag?
Da blir det en fattig trøst at vi har et bra helsevesen!
Jeg ser at en del som ble frustrert over Fugelli sitt innlegg om: ”for guds skyld ikke lag en lønnsom bedrift i dette feige land av infiserte oppdrettsborgere i stim på vei til samlebåndet”, faktisk ikke har sett det jeg ser står i kronikken.
Men sikker er jeg ikke. Jeg har ikke snakket med dem alle.
Siden forandringene i vårt samfunn kommer så fort og den gjengse sannheten om negrer og annet stadig er i endring så er jeg grundig enig med Per Fugelli om at vi trenger et utdanningssystem som lærer folk å tenke selv.
Vi må ha et utdanningssystem som skaper folk som utfordrer system.
Min datter på 13 sa her om dagen. ”Det er så teit pappa at kjønn og hudfarge kan påvirke mulighetene dine her på jorden.”
Jeg tror et levedyktig samfunn og næringsliv er avhengig av proaktivt å bygge og opprettholde ideen om det frie liv og den frie ide. Vi må ikke glemme å oppmuntre folk til å leve sine liv. Til å drømme og til å trives. Til å elske og til å le. Til å finne sin mening med sitt liv.
Livet må være noe mer enn et oppmøte i den maskinen Pink Floyd synger om.
Folk trenger å få være litt stor i sin verden.
Hvis vi ikke får til dette så vil vi lage et moderne samfunn som antakelig produserer mer sykdom og NAV’ere enn vi kan fantasere om.
Da vil vi trenge et ekstremt lønnsomt næringsliv som betaler for det dyre helsevesenet og trygdesystemet vi trenger på grunn av all den sykdommen, lidelse og ekskludering som det ekstremt ”lønnsomme næringslivet” skaper.
Jeg tror det er mange som reflekterer over denne nakne elefanten som står midt i rommet godt holdt i tømmene av keiseren i sine nye klær.
Jeg tror vi har et system som kunne bli mye bedre på å støtte vår vilje og vårt rom for originalitet og utfoldelse av personlig identitet og potensial.
Mange sier at vi har et system med frykt mellom linjene. Frykt i styrerommene, fra styrerommene. På skolene og på jobbene. I parforholdene. Blant tenåringene og politikere.
Frykt for å vise forskjeller. Frykt for å si sine helt egne meninger.
Jeg håper inderlig ikke dette er sant. Det ville være ekstremt synd for fremtidens ”lønnsomhet”.
Vi trenger nemlig ditt syn på saken.
Jeg er ikke særlig modig av meg. Men hvis jeg skulle være ærlig og si hva jeg ønsker for livet mitt så vil jeg være fri.
Jeg tror det er flere som ønsker det samme.
Jeg vil være fri.
Fri som Fugelli.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar