lørdag 22. mars 2014

Lykke

Jeg undres meg over denne ideen om lykke. Health and Wealth, helse og rikdom, sto det på en plakat jeg passerte i Oslo her om dagen. Tony Robbins har fire dagers event i London denne helgen. Tusenvis av mennesker betaler i dyre dommer for å høre på han. Tony Robbins er meget inspirerende sier de som har hørt på han. Jeg kunne tenke meg å høre på han selv en gang men på denne helgeturen til London skal jeg kun prøve å finne Julia Roberts i Notting Hill.
Tony Robbins har gitt mange, mange mennesker fra hele verden det puffet som skulle til for at de fulgte drømmene sine og oppnådde suksess.
Drømmene sine!
Mange drømmer om å bli rik.
Hva er din drøm?
Min drøm er å sove om natta. Som det står andre steder i denne bloggen så vet jeg en del om for eksempel smerte, frykt og tristhet. Ikke minst har jeg erfart årevis med alvorlige søvnproblemer.
Det er som så mye annet her i verden et helvete å ikke få sove.
Derfor er drømmen min formulert som: ”Sove om natta”. Det er for meg et symbol om hvordan jeg skal føre livet mitt nå og fremover. Livets problemer, dødsfall, en rekke helsetilstander eller andre kriser er noe jeg ikke har særlig kontroll over. Men døgnrytme, kosthold, fysisk aktivitet, jobbinnhold med mening og trivsel, gledesfylt aktivitet, relasjoner, og så mye hvile at jeg får sove det kan jeg i større grad påvirke.
Det å ha styring på privat økonomi oppleves også bra.
Økonomi er oftere enn jeg visste det kilden til psykisk problematikk.
Da kan man jo forstå at folk vil bli rike. Ideen om at penger vil slokke en del sorger kan i en rekke tilfeller være reell. Jeg hører også folk si at penger er inngangsbilletten for få å være med i den ”vellykkede gjengen”!? Dessuten vil man vel få en del ekstra respekt hvis man er en av de som har suksess?
Så da er det bare å kaste seg på suksess karusellen. Lite innsats og mye avkastning kommer ikke til å skje. Det som gjelder er hard working ratracers. Noen liker det og tåler det. Andre ikke.
Jeg kommer ikke til å være en party pooper her.
Har du en drøm så synes jeg ikke den skal legges på hylla fordi det skulle være umulig.
Bruk ditt gode hode.
Jeg synes bare det skal være din drøm og ikke en rotte-res halleluja, vinne i lotto drøm, som noe naivt er definert som viktig.
En drøm som er definert av alle og ingen. En drøm som lever i kulturen.
En drøm som skaper mer ødeleggelse, ruin, skuffelse, kriminalitet, urettferdighet og sannsynligvis også mer sykdom enn noen annen drøm.
Det betyr imidlertid ikke at drømmen om penger aldri er din drøm eller at drømmen om penger er en feil drøm. Det betyr bare at drømmen om penger kan være en krevende drøm. Siden det kan være en krevende drøm så mener jeg du bør gå en runde til.
Er det virkelig penger som er din drøm?
Min drøm er å sove om natta. Det er målestokken for min suksess. Jeg har gjort mange tiltak, tatt mye pain, gjort mange endringer og fått mye hjelp for å komme hit.
For å leve denne drømmen gjennomfører jeg ofte nødvendige prioriteringer og valg. Jeg liker godt å få til ting på vegne av meg selv og andre og jeg liker å ha nok penger. Jeg støtter folk aktivt i å lage eller opprettholde en ryddig bærekraftig privatøkonomi og jeg er ganske så god på å bidra til sunn lønnsomhet i bedrifter eller organisasjoner.
Jeg liker rett og slett å nå mål.
Mitt hovedmål er imidlertid å fortsette å sove om natta.
Jeg er en ganske velutdannet og en ikke helt fullkomment uintelligent fyr. Nå gir jeg alt for å fortsette å levere på dette målet.
Å sove om natta.
Den drømmen innebærer ganske mye den, for meg.
Finn din egen drøm.
Uavhengig av om den handler om penger eller om å finne fred i livet.
Gå for drømmen din.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar