tirsdag 17. juni 2014

Din egen lykkelige smed

Mange synes det er krevende å sette grenser. Mange synes det er vanskelig å si nei. Det er akkurat som om noen tror at det er viktigere å ”føleralliere” over hvordan ting er for den andre mens man glemmer at det man faktisk driver på med er å tilintetgjøre seg selv.
Jeg skal herved dele et ufravikelig faktum. Jeg vil være som en godt trent offiser som kan å drive A – lederskap. A – lederskap handler om ordregiving. Tenkt at du er en kommandosoldat. En som er spesialtrenet til å motta ordre og løse meget krevende og viktige oppdrag.
Full fokus fra NÅ !
I møte med noen mennesker så vil du merke at de veksler mellom å være offer, frelser og overgriper. Når de er invaderende eller en slags overgriper mot deg på et lavere eller høyere nivå og du makter å utfordre dem så vil du merke at de smetter unna som et såpestykke og går rett i offerrollen.
”Jeg gjør så godt jeg kan.” ”Jeg som har gjort alt dette for deg”.
Noen ganger er det andre som behandler deg dårlig sånn at du er lei deg. Personen som var invaderende eller overgriper dagen før vil i en slik situasjon være den som hjelper deg. Vedkommende operer dermed plutselig som din frelser. Dermed er du fanget i et ubevist jerngrep av samvittighet, usikkerhet om dine egne vurderinger av virkeligheten og nådeløs avhengighet i forhold til den nevnte personen. Se litt på det. Det som er tydelig å oppdage er at personen jeg snakker om aldri står i seg selv. Personen veksler mellom å være offer, frelser og overgriper. Personen står aldri i seg selv og sier ja det vil jeg. Nei det vil jeg ikke.
Når du kjenner et menneske som får seg til å si at de fleste venner oppigjennom har sviktet dem, at foreldrene er forferdelige, at arbeidsgiver etter arbeidsgiver har vært forferdelig eller at partner etter partner og alle barna dine oppfører seg dårlig og forlater deg.
Da er det for meg ugler i mosen.
Noen folk har mer uflaks enn andre. Det vet vi alle.
Men uansett så er det noen ugler i mosen. Den ene uglen handler om at man ikke ser hvordan det man gjør påvirker andre. Den andre uglen er at man ikke setter de grensene man trenger å sette.
Så til deg kommandosoldat.
Når du setter dine grenser. Står du da i deg selv eller lener du deg på offerrollen, helsen din eller andre ting som i bunn og grunn er vikarierende fordi du er så feig at du ikke tør å si hva du liker eller ikke liker. Vil eller ikke vil. Eller er det slik at du ikke setter dine grenser og sutrer over det som skjer med deg.
Er du en feiging?
Eller tør du stå i deg selv og si: Ja dette vil jeg. Nei! Dette vil jeg ikke.
Jeg vet det kan være meget tøft. Vanskelig. Samvittigheten eller frykten gjør deg svakere enn du egentlig er.
Du har faktisk en rekke rettigheter som menneske. Personlig frihet er en av dem.
Her er en link til en wikipedia beskrivelse av FN’s menneskerettigheter
Enkelhet er et prinsipp
Melding følger:
”Si det som det er.” Ikke anklag noen. Ta kun ansvar for deg selv og hvordan du har det oppi det hele.
SI DET SOM DET ER, sa jeg.
Arrangement: Vi går for glede
Onsdag 25. juni
Klokken: 1800 – 2100, 200 kroner betales kontant i døren.
Sporveisgata 29 i Oslo ved Bislett (Zen house)
Jeg jobber som psykolog og bruker psykologi, filosofi og levd liv når jeg holder foredrag og kurs.
Kurskvelden handler om hva glede består av, grensesetting, refleksjoner om idealer i den norske kulturen og det å sette personlige rekorder i nuet.
Kom og få noen ideer og triks med kjærlighet til deg selv og til felleskap.
Kom å få kraft til glede.
Noe tøff i pyjamas og psykoblogging. Kanskje det
Men jeg mener det jeg sier. Jeg er overbevist om at du kan være "din egen lykkelige smed".
Kom å ha det litt gøyalt.
Og kom å få ferskpresset ”energi juice”.
”Rett i fletta”, heter den.
Det er fortsatt noen ledige plasser.
Link til eventet:
Vel møtt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar