onsdag 25. juni 2014

Vi går for glede

Jeg erklærer herved at gleden er for alle. Gleden er for de med mange penger og gleden er for de med lite penger. Gleden er for idrettsfolk og gleden er for de med skrantende helse. Gleden er for de som stormet fram i verden og smalt hode i en murvegg. Gleden er for de som falt og som er sliten år etter år. Gleden er for de som har følt at de møtte veggen i det de ble født. Gleden er for optimistene og gleden er for pessimistene. Gleden er for de med god helse og gleden er for de med dårlig helse. Gleden er for deg og gleden er for meg.
Gleden er for alle.
Dette er min program erklæring når jeg nå starter virke i egen regi.
Forskning viser at glede gir økte prestasjoner og bedre helse.
Selvsagt.
Og dessuten så er det deilig å være glad. Det er noe menneskevennlig ved å være på jorda for å erfare glede. Det ville vært rart hvis meningen med livet var å ha det vondt?
Hva da om du ikke er glad? Hva om du ikke har noen som helst grunn til å være glad?
Dette er ikke et tenk positiv prosjekt. Selvfølgelig handler det om dine tanker og din forståelse av både din indre og din ytre verden. Vi går for glede er i større grad et helhetlig perspektiv på det å være menneske prosjekt. Det er mer et tenk smart prosjekt enn et tenk positivt prosjekt. Forandre til det bedre for seg det som kan forandres. Akseptere det som ikke kan forandres.
Og smart det er du. Du er smart på ditt nivå. Du kjenner deg selv ganske så bra. Du erfarer deg selv i møte med omverdenen hele tiden. Du kjenner deg selv bedre enn du tror. Og du er et menneske som har noen behov. For eksempel søvn, væske og næring.
Du fortjener å være glad selv om du sliter på jobben. Selv om du sliter med å ikke få jobb. Selv om du sliter med å slå verdensrekorden på 100 meter sprint. Selv om du sliter med å stå opp av sengen en halv time i døgnet. Selv om du sliter med ekstreme kroniske smerter. Selv om du sliter med en dødelig sykdom.
Selv om du blir dårligere og dårligere og dårligere.
Kjære gud.
Gi meg styrke til å forandre det lille jeg kan forandre.
Gi meg innsikt til å akseptere det som er.
Finnes det en mulighet for meg til å få tak i et lite glimt av glede her.
Går det an å ha det så godt som mulig?
Jeg synes vi fortjener det. Jeg synes de som sliter med helsen fortjener det mest av alle. En liten flik av glede mener jeg.
Da tror jeg det er til hjelp å bade i det badevannet jeg herved lager. Badekaret er fylt med vann som er passe varmt og på flasken med badesalt som er tømt ut i badevannet i sin helhet så står det.
”Vi går for glede”.
Hvis målet med livet er å ha det best mulig. Hva vil du foreta deg nå?
Mange mener at glede blant annet handler om mening, gode relasjoner, motivasjon og prestasjoner.
Det er et ganske ambisiøst konsept dette her.
At glede, mening, gode relasjoner, motivasjon og prestasjon er for både den friske og den syke.
Det var et bevisst valg det at jeg ikke skrev den sterke og den svake. Den syke har ofte vist seg å være den sterke. Hva skal gi deg mening når du plutselig blir syk?
Hva skal gi deg mening når du plutselig blir rik på penger.
Det samme.
Målet er alltid å ha det best mulig i den situasjonen man er i.
Kjæreste medmenneske
Finn styrke til å forandre det lille du kan forandre.
Hent innsikt til å akseptere det som er.
Finnes det en mulighet for deg til å få tak i et lite glimt av glede her.
Går det an å ha det så godt som mulig?
Er prestasjoner bare for de som kan prestere i tradisjonell forstand?
Nei det er det ikke. Prestasjoner er for alle. Gitt situasjon og sykdom kan det å orke å skifte på sengetøy være en like stor prestasjon som å det å vinne femmila i Holmenkollen. Det er en fantastisk presentasjon å vinne femmila i Holmenkollen. Det er en fantastisk prestasjon for en som er midt i en cellegift kur og skifte på sengetøy. Skiløperen og den kreftsyke ville hatt mye felles. De ville lært mye av hverandre. Hvordan det er på oppløpssiden ville de snakket om i timevis.
Noen ganger er det riktig å presse. Andre ganger så det riktig å bremse.
Gitt situasjon. Du som stormet frem i verden og for tiden ikke klarer noen ting. Da er det en kjempe prestasjon og finne mening i å gi seg selv retten til å ikke prestere. Da er det, det som er prestasjonen som er fantastisk. Akseptere det som er.
Du kan prøve. Du kan bare prøve. Det er ikke noen som har funnet en kur som hjelper for alle.
Prøv så godt du kan.
Og finner du ikke glede. Er smerten for stor. Kaoset umulig å få oversikt over. Du blir bare ikke glad.
Da skal du holde deg selv rundt skulderen og si til deg selv.
"Jeg har det ikke bra jeg.
Det er kanskje ikke så rart."
xxx xxx xxx

Prøv så godt du kan.
Gå for glede.

1 kommentar:

  1. Glede går jeg for. Lykke til med prosjektet! :-)

    (\__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    --------------------------------------------------
    | † | Anders
    --------------------------------------------------
    Portal: http://www.trixnix.com/
    Blogg: http://trixnix.blogspot.no/

    SvarSlett