lørdag 30. august 2014

Rettferdig og bra for barna

Jeg sitter her og skriver og slapper av før det kommer besøk til familiesamling og bursdags feiring. Alle på min side og alle på min eks sin side.

Jeg tenker litt på dette med familier. Mine og dine barn. Jeg er jo en sånn som ikke lenger bor sammen med moren til mitt barn som nå har bursdag. 14 år har hun blitt.

Jeg må si at samarbeidet med min eks om vårt barn har vært og er suverent.
Sånn sett er vi skikkelig bra ekser vi da J

Jeg benytter anledningen til å skrive en liten refleksjon om dette med brudd og barn.

Det er ikke uvanlig at det pågår Barnefordelingssaker. Hør på ordet. Barnefordeling.

Noen ganger er den ene part så syk eller voldelig, incestiøs eller driver en totalt livsfarlig og ødeleggende oppdragelse av barna. En barnefordelingssak i barnevern eller retten kan dermed være på avgjørende for å ivareta barnet. Det er helt klart.

Men kjære leser.

Veldig, veldig mange ganger er det ikke det som ligger til grunn for barnefordelingssakene som pågår. Det vet alle og det vet spesielt de som er inne å prøver å støtte og løse opp knuter i slike saker.Hører dere ordene: Saker...!

Årsaker til brudd kan for eksempel være utroskap, problemer i samlivet, at den ene part slutter elske den andre og vil gå, sykdom eller annet.

Den ene part eller begge kan være sint, skuffet eller lei seg. Noen mennesker får det veldig vanskelig når de blir avvist og opplever smerten ved tapt kjærlighet. Den kan være meget vond og svært vanskelig å forholde seg til for noen. Det forstår jeg. Men ikke la det gå utover barna.

Våkn opp sier jeg. Hører dere. Våkn opp.

Kranglingen, dritt slengingen og samarbeidsproblematikken om samværet med barna, som egentlig handler om sinne i forhold til bruddet eller noe annet, går aller mest ut over barna.

Er din agenda krig og dritt slenging for problematiseringens skyld eller er din agenda å rettferdig samarbeid?

Hører etter: Det går ut over barna.

Glem det som har skjedd. Beveg deg fremover. Løft problemstillingen. Hev dere. Finn en rettferdig løsning. Etternavn, penger, samvær, jul, vinterferie, påskeferie, sommerferie, høstferie, 17 mai, barnehage og skole, tilstelninger, uker og helger. Er det så jævlig vanskelig.

La barna dine få lov til å være stolt av at de eventuelt har to foreldre.

Ett eller annet sted er det noe som er rettferdig så du kan slappe av og legge forholdene til rette for at du unngår at barnet ditt havner i en lojalitetskonflikt i forhold til sine foreldre.

Hvis vi ser bort fra ulovligheter så har i alle fall relasjonen til den andre forelder vært hyggelig ved en anledning. Om det var surrogat mamma, donasjon, prøverør, samleie eller ikke vet jeg.

Finn en løsning og ta vare på barna.

Stell dine sår andre steder enn å la det det gå utover barnas forhold til den andre forelder.
Våkn opp og vær en forelder for ditt barn. Noe annet går kun utover barna.

Det trenger ikke være så tett som hos oss. Men det trenger ikke være dritt og faenskap og barnslig tull med lojalitetskonflikt som du skaper for ditt barn heller.


Et eller annet sted finnes det noe som er rettferdig.

Garantert.

Rettferdig og bra for barna.

Rettferdig handler om en eller annen form for balanse.
Bra for barna handler om ro og om å slippe å velge side. Barn er ofte glad i begge.
Hvis det er brudd så kan målet være at barna skal bli stolte av hvor fint foreldrene samarbeider.

2 kommentarer:

  1. Skillmisse er en tragedie for barn. Barn vil jo elske sitt opphav, og det vil vi som voksne også. Er opphavet i strid med seg selv, er det ikke enkelt å elske. Barnet blir splittet. Når så galt skjer at far og mor går fra hverandre, tenker jeg, er det vel best om barnet ikke må velge mellom to omsorgspersoner. Min far var aldri noen myndighetsperson for oss barn etter at mor gikk fra far, og det tror jeg var bra, selv om mitt inntrykk var at far fikk det beste skussmål av sine samtidige. Men de to bør vel kunne forholde seg til hverandre som siviliserte mennesker. Om der er krig de to i mellom, blir barnet et middel.

    SvarSlett
  2. Kloke ord og refleksjoner. og spesielt dette rådet "La barna dine få lov til å være stolt av at de eventuelt har to foreldre." Men kanskje du skulle publisere dette som en kunnskapsoppdatering til dine psykolog kollegaer i FOSAP da svært mange av disse har en politisk tilpasset forståelse omkring at barn egebtlig bare trenger en av foreldrene sine etter samlivsbrudd, og argumenterer for dette som helt ok løsning om mødre er så vanskelige å sammarbeide med da de vil hevne seg så hevder disse at det ikke gjør noe for barnet og støtter løsninger der derdre så deffineres ut av barnas liv som foreldre! Tragisk..

    SvarSlett