lørdag 13. september 2014

Dømmekraft NÅ !

Noen ganger hører jeg om mennesker som forteller andre hvem de er eller hvem de har vært.

Et merkelig fenomen det der.

At noen kan vite bedre enn deg hvem du er og hvorfor.

Budskapet i dette lille blogginnlegget en vakker lørdagsmorgen i September handler om dømmekraft og definisjonsmakt.

Det er kun du som har makten til å definere hvem du er.

Ingen andre.

Du er født med retten til å definere deg selv.

Bruk denne retten klokt.

Bruk den til å definer hvem du er på en bra måte.

En måte hvor du tar vare på seg selv som individ i et eller annet fellesskap.

En bra måte som IKKE handler om å gå rundt med bøyd nakke og en lue i hånden.


Dømmekraft nå.
Dømmekraften ligger klar i ditt indre
Dømmekraften er det du skal erindre
Noen klager eller fortiden lager

Samvittighet som gnager og gnager og gnager

Det kan skapes frykt og andre fordeler
Hvis noen der ute er glad når du kneler

Reis deg og stå

DØMMEKRAFT NÅ !

2 kommentarer:

  1. Jeg har sett det selv, denne håningen av andre. Det er ille.

    Jeg tror at hva som vaksinerer oss mot denne håningen er syndsbekjennelse. Vi kan selvsagt spille tøffe, være ovenpå, og aggressivt gjengjelde. Men hånen treffer likevel, om vi ikke er trygge på oss selv. Men har vi bekjent våre synder, er der ingen som kan ta oss.

    Jeg er selv erklært gal, og jeg har opplevd håning både fra andre mennesker og i fra besettelsen. Og jeg er helt sikker på at syndsbekjennelse er avgjørende viktig for selvfølelsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. En ettertanke:

      Du fremhever dømmekraft. Og jeg er enig i det at dømmekraft er viktig. Hva som fikk meg til å _skjønne_ hva du mente, var da jeg så et dikt jeg har skrevet:

      FARLIG

      Det er farlig
      ikke varlig
      liv å leve,
      lønn å heve!

      Oppmerksomheten vi får er "mat" - er "lønn å heve". Og vi må være forsiktige med hva vi tilegner oss. Poeng til deg.

      Slett