fredag 19. september 2014

Styggen på ryggen

Onkl P og de fjerne slektningene imponerer meg.

Den nye sangen "Styggen på ryggen" handler om den indre negative stemmen.

Du er ikke bra nok. Hva om ting skjærer seg. Du er ikke godt nok forberedt. Du er ikke pen nok, slank nok, flink nok.

Du kommer deg ingen vei her i livet.

Onkl P har laget en tekst som sier mye om den indre negative stemmen på noen få minutter.

Inspirerende og rett i kjøttet på hva negative tanker ofte handler om, slik jeg ser det.

En indre negativ stemme som øker i styrke hvis livet har for mye motgang. En indre stemme som går bærsjerk hvis du bli alvorlig deprimert.

Styggen på ryggen skal nå tas en gang for alle.

Ikke med direkte konfrontasjon i åpen strid. Styggen på ryggen skal tas med list.

Vi skal være smarte når vi gjennomskuer styggen på ryggen. Og som et troll som sprekker i kunnskapens lys skal styggen på ryggen miste all sin makt over deg og meg ved at vi lærer oss den og kjenne og dermed ser at den kun driver på med det samme den har drevet på med i alle år.

Bla. bla, bla. Negativt nedsettende snakk i forhold til deg selv.

Styggen på ryggen er snart en saga blott.

Terapi kan handle om måter å forholde seg til styggen på ryggen på.

Kognitiv terapi handler om en indre dialog for å argumentere styggen på ryggen i senk. Metakognitiv terapi handler om å lære seg å se på styggen på ryggen på god avstand med et avslappet smil om munnen. Styggen på ryggen virker ekte. Det er hans geniale trekk.

Men både du og jeg vet egentlig at han ljuger.

xxx xxx xxx

Jeg hører du babler styggen på ryggen. Her er imidlertid intet nytt under solen. De gamle kjedelige setningene om at jeg burde ditt og at jeg burde datt. At ting kan gå ad undas. Katastrofer og negativt prat til deg selv som gjør at selvbildet renner ut av kroppen din.

Kjæreste søte lille styggen på ryggen: «Tjattrik» for oss som har gjennomskuet deg.
Det negative pratet ditt. Den samme evinnelige plata som spiller om og om igjen.

Babbelet ditt.

«Sjå det bryr mæ»

xxx xxx xxx

Jeg for min del driver nå å lager en sang som har arbeidstittelen "Smarten på farten".
"Smarten på farten" kommer til å legge styggen på ryggen maktesløs for evig og alltid.

Så Onkl P.
Skal vi lage en felles rap som tar for seg dette ?
Som låta de er folkehelse i praksis Onkl P og sikkert også bra for din karriere.

Så vil en slik låt også være folkehelse. 

Om "Onkl P og de fjerne slektningene møter den litt fjerne psykologen", er bra for din karriere er vel mer usikkert :)

Uansett.

Gratulerer med en kjempe fin sang. Den kommer til å bli brukt i mitt terapirom for å få fram poenget i metakognitiv terapi.

En meget effektfull terapiform.

Resten av landet kommer til å spille låta 100 ganger om dagen.

Knall bra låt

Spell i vei

:)

2 kommentarer:

  1. Det ene er å slippe mindreverdighetsfølelsen ↓, og det andre er å opparbeide verdighetsfølelsen →. For det å gå rundt å føle seg laber er jo helt ille!

    Forøvrig: Kristus er gleden.

    :-)

    (\__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    --------------------------------------------------
    | † | Anders
    --------------------------------------------------
    Portal: http://www.trixnix.com/
    Blogg: http://trixnix.blogspot.no/

    SvarSlett
  2. Hei. Jeg er redaktør/journalist i Psykologtidsskriftet og lurer på om du kan tenke deg å anmelde denne låten for oss? En kort og bearbeidet tekst, basert på blogginnlegget ditt? Håper du har tid og lyst! Jeg fant ikke kontaktinfo på deg, det er derfor jeg skriver her. Om du er interessert er det fint om du mailer meg på perolavsol[at]gmail.com. Mvh Per Olav Solberg

    SvarSlett