onsdag 22. oktober 2014

De rikeste blant oss

Det er for meg meget viktig å understreke at det må være en total feiloppfatning av Maslow og begrepet selvrealisering hvis man tror at det (selvrealisering) ligger øverst langt der oppe i et hierarki og at det optimale her i livet dermed er å strekke seg etter høye fjelltopper, store jobber, lange biler og feite lån.

Selvrealisering har mye mindre med ytre prestasjoner å gjøre enn det har med det å realisere seg selv.

Selvrealisering handler om integritet.

De som driver med misforstått selvrealisering vil kunne finne det gledelig å drive med å realisere, utfolde eller vise fram det som lever inni seg selv.

Selvrealisering slik det praktiseres i vår idiotiske kultur nå til dags handler om å realisere noe man ikke er men som man tror man må være for å være en av de vellykkede i kulturen.

En av de rike.

Vel.

Det er sykdom og høye kostnader i praksis det.

Jeg opplever at de rikeste blant oss er de som har forstått at selvrealisering handler om å realisere sin identitet. Det som er så fint med det er at det er et «res på ideal tid» som flere har muligheten til å "lykkes med"

Når man selger en bil så realiserer man verdien den bilen har.
For eksempel 15000.-
Jeg solgte bilen min. Jeg realiserte 15000.-

En litt rar eldre bil. Realisert verdi. 15000.-

Det å realisere seg selv. Selvrealisering handler slik jeg ser det om å realisere sin medfødte verdi gjennom å vise frem det som lever inni der.

Maslows behovshierarki oppleves å være en pedagogisk modell for menneskelig motivasjon og behov.

EN PEDAGOGISK MODELL.

Min klare anbefaling er: Primærbehovene og selvrealiseringen må ivaretas hver eneste runde.

En runde er et døgn.

Søvn. Hvile. Næring. Væske. Trygghet. Varme. En halv god venn og litt realisering av sin identitet ut i verden må til hvert eneste døgn.

Dette er behov som er mye mer viktig for gleden i ditt liv enn høye fjell og hus ved havet.

Jeg kjenner til en mann som stoppet 50 meter fra toppen til Mount Everest. De andre løp opp og tok bilde med kamera og det norske flagg som var båret opp av innleide skjerpaer som var der oppe "et par ganger i uka". Poenget til denne mannen var ikke å komme frem. Poenget var å være underveis.

Det er gøy å nå mål!
Men jeg er sikker på at akkurat du forstår budskapet mitt.

Selvrealisering handler nødvendigvis ikke om høye fjell og store lommebøker.

Sånn.
Nå kan Maslow få hvile i fred.

Det er ikke så gøy å bli så totalt misforstått.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar