torsdag 16. oktober 2014

Folkemøte om Styggen

Folkemøte om Styggen



«Styggen på ryggen» er den meget kjente og ganske så nye låta til super rapper OnklP.

Mediene forteller at OnklP synger om sin egen angst i låta. «Styggen på ryggen» streames 100 000 ganger om dagen og på nettet ser jeg at den er planlagt oversatt til Engelsk. Gigantkomiker Atle Antonsen sier han er «helt suverent perfekt som født» til å spille Styggen på ryggen  hvis det blir musikkvideo til låta. «Kom igjen. Lag musikkvideo, sier nå jeg!» Mitt inntrykk er i så måte at Atle Antonsen aldri har vært særlig preget av Styggendiktert beskjedenhet?

Jeg tror låta til OnklP treffer så hardt og bredt som den gjør fordi alle mennesker kjenner til Styggen på et eller annet nivå. De fleste av oss kjenner Styggen i større eller mindre grad.

Fabian Stang forteller om sin Styggen i Aftenposten og jeg for min del vet godt hvem han er. Styggen altså. Jeg vet forresten om hvem Fabian Stang er også :)

Styggen er den indre negative stemmen som trykker deg ned og skaper usikkerhet om du er bra nok eller om de valgene du gjør er riktig. Styggen er indre negative tanker som ofte er til bry.
Som ofte får deg til å bli svikte litt i knærne.

Styggen er en indre kritiker som kan øke i styrke når det er for mye press i livet. For eksempel ved bytte av jobb, overgang til ny skole eller selvsagt hvis man opplever sterkere ting. Stress er rett og slett mat for Styggen.  Styggen på ryggen går berserk hvis man blir deprimert eller hvis man har opplevd noe fælt.

Jeg tenker det er deilig å bli mer fri fra Styggen uavhengig om han er et stort eller ubetydelig problem i livene våre.

Hvordan gjør vi det?
Skal vi: «Ta styggen»? «Akseptere styggen»? «Diskutere styggen i senk»? «Bli best»? «Bli kjent med styggen»? «Bli venner med styggen»? «Elske styggen»? «Ta livet av styggen»? «Avsløre styggen»?

Uavhengig av hva man tror på så er ønsket og behovet ofte å nøytralisere styggen slik at han ikke får for mye makt eller lager for mye problemer eller smerte i livene våre.

Jeg tror på viktigheten av å utvikle en friere dømmekraft. Altså det å utvikle en dømmekraft så sterk i seg selv at man kan se på styggen og velge å høre på han eller ikke.

Friere dømmekraft kan være en god ting å ha i andre sammenhenger også.

Friere dømmekraft handler om å hente frem en instans i deg selv som allerede er der. Den instansen er din egentlige identitet. Den er fri fra opplevelsen av krav i kulturen og fri fra Styggen. Dette er den delen av deg som kan gjøre de frieste og ut i fra det du vet der og da, beste vurderinger i en gitt situasjon. Fri dømmekraft handler om tilgang til deg selv.

TILGANG TIL DEG SELV.

Velkommen til Folkemøte om å «Ta Styggen».

Eller om du vil:
Velkommen til folkemøte om trivsel, metakognisjon og akseptorienterte tilnærminger for utvikling av friere dømmekraft. Budskapet vil presenteres jordnært og praktisk.

«Ta Styggen»
Folkemøte om spennende måter å forholde seg til indre negative tanker og mønstre på.
23. oktober klokken 1800 – 2000 inklusive hvile i form av meditasjon. Ellers ikke pause.
Gladengveien 3B på Ensjø i Oslo. Godt skiltet de siste 200 meter. Rett ved Ensjø T-Bane Stasjon. Lett å finne.

Foredragsholder er Psykolog Egil-Arne Skaun Knutsen. Se referanser her: http://www.viller.no/referanser/index.html

Si i fra hvor mange som kommer på: e-post: ea@viller.no eller i Facebook melding til Egil-Arne Skaun Knutsen eller som kommentar til dette blogginnlegget.

Behovet mitt er kun å vite hvor mange som kommer sånn at jeg har passende størrelse på lokalet.
Man kan komme å være ganske så anonym eller man kan komme og stille spørsmål og si sin mening.

Intensjonen er at møtet er skal være for alle. Foreldre kan ta med seg ungdom eller ungdom kan komme selv. Er barna under 13,  14 år er det muligens begrenset hva man får ut av det. Uansett. Bare kom. Innholdet blir verdig, seriøst, lettbeint og lettfattelig.

Det er min styrke. Akademisk psykologikunnskap servert på jordnært vis.
Dette er mitt lille bidrag til folkehelsen inn mot jul 2014
Derfor er møtet gratis.
Ta med en flaske med vann eller noe. Det blir ikke servering.

Vel Møtt.

Beste hilsener
Egil-Arne Skaun Knutsen, psykolog. Tidligere Krigsskoleutdannet offiser og toppleder i Statoil.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar