fredag 10. oktober 2014

Glede, prestasjon, helse


2 kommentarer:

  1. Jeg mener du har helt rett. Glede er selve grunnlaget for mestring. Lykke til!

    SvarSlett
  2. Glede er et grunnlag for mestring- helt enig i det. Jeg ble for ca 2 år siden diagnostisert med bipolar 2. Endelig falt brikkene på plass. Det var allikevel et sjokk. Etter en stund ble det en glede fordi jeg ved å vite kunne ta de grep jeg trengte for å kunne mestre hverdagen bedre. Jeg gikk på med friskt mot og glede. Nå visste jeg at av og til ville jeg trenge en liten pause. Dessverre er ikke det å si ifra om behovet for en liten pause noe som høster applaus i arbeidslivet. Jeg vet at jeg på noen områder kan prestere mer enn godt nok, og det til en enorm mestringsfølelse og glede. Er dønn enig i at glede er en av nøklene mestring, så derfor er det trist at man på noen viktige områder blir fratatt muligheten til å vise hva man "duger" til. Jeg kjenner kroppen min og lar den ikke gå inn i det vanvittige stressmoduset mange "vanlige" mennesker gjør. Det igjen fører til at jeg både før og etter en liten pause mestrer det jeg skal, og da er til glede for meg selv og andre. Hadde jeg fått lov til å vise mer av hva jeg duger til hadde gleden jeg tross alt har i meg vært enda større. Så nøkkelen til glede er også det å få muligheter til å mestre. Så, jeg får heller holde kjeft om behovet mitt heretter, og møte veggen sammen med de "vanlige" som holder kjeft, helt til det ikke går lenger. Egentlig, så GLEDER jeg meg over at jeg mestrer det å kjenne kroppen min godt, og er klar til å prestere og få ut mitt potensiale, så fort jeg får sjansen. Satser på at noen ser evnen til å be om en pause som et gode, og ikke en ulempe. Ha en kjempefin dag. Det skal jeg :-)

    SvarSlett