mandag 6. oktober 2014

Lengsel 2

Dette blogginnlegget heter Lengsel 2

Jeg skrev et blogginnlegg for over to år siden som hadde overskriften "Lengsel".

Det var en blogg om følsomhet og kjærlighet til familie, venner og kjæreste.

Det er rart å gå tilbake å lese et gammelt blogginnlegg.

Jeg har aldri skrevet noe på denne bloggen som jeg ikke har hatt lyst til å skrive. Jeg har kontroll over fingrene mine og trykker ned de bokstavene på PC’en min jeg har lyst til å trykke på.

Og jeg er nøye med hva jeg deler og ikke deler. Meget nøye.

Sånn sett så er det ikke rart å lese et gammelt blogginnlegg.
Men det er rart å lese fordi jeg ser noe om hvor jeg var da.

Det var da.
Nå er nå.

Jeg kom til å tenke på dette med forståelse og utvikling av forståelse.
Jeg vil reflektere over noe jeg diskuterte i en nær relasjon en gang:

«Bordet fanger aldri»

Jeg synes det er slitsomt å være i relasjoner eller jobbsammenhenger hvor følgende preger hverdagen:

«Den 23 mai 2013 sa du…. I denne e-posten skrev du…. Ha…der tok jeg deg på fersken»

Jeg sier ikke at det er greit å bryte forretningsmessige avtaler eller viktige fremgangsmåter som er avklart. Vi skal også forholde oss til loven.

Jeg sier bare at jeg synes det idiotisk hvis omverdenen tror at din forståelse av ting er statisk og at du i dag må stå for en mening eller forståelse du hadde for 7 år siden.

De er idioter de som tror at noe en person sa, gjorde eller presterte for 7 år siden nødvendigvis definerer den personen i dag.

Det der meningsløst hvis det ikke skal være mulig å utvikle seg. 
Det er meningsløst hv is det ikke skal være mulig å gå videre.

Jeg synes det er slitsomt hvis folk skal måtte hefte for ting de sa eller mente eller gjorde for hundre år siden.

Jeg vet at vi mennesker i dag er litt sånn statiske når det gjelder å dømme folk for evig og alltid.
Jeg møter også mennesker som vet det ene og hint om andre.

Det skal jeg love deg at du ikke vet særlig mye om.

Men vi kan jo utvikle oss alle sammen.
Hva med å ta med denne setningen i utviklingen

«Bordet fanger aldri»

Dette var blogginnlegget med overskriften "Lengsel 2"

Nedenfor er det en link til blogginnlegget med overskriften "Lengsel":


3 kommentarer:

  1. Jeg leste det gamle "Lengsel" innlegget ditt, og hadde stor glede av det. Ærlighet og åpenhet vekker tillit, når kjærligheten er styrende. Når den er ekte og ikke er beregnende. Og jeg er helt sikker på at ærlighet og åpenhet, gjort i kjærlighet, er styrkende. Vi legger bak oss, og vi unngår å føle at vi skjuler noe som vi må forsvare, dølge, gremmes over. Så får idiotene heller lage så mye feller de vil. "Den som graver en grav for andre, ramler selv i den", skrev kong Salomon. Om en person er ute etter å ta deg, så er det jo opplagt hva vedkommende er ute etter.

    SvarSlett