onsdag 29. oktober 2014

Samfunn som hater sine medborgere



Jeg skriver dette til fremme for folkehelsen.

Du skal ikke ta de som er mindre enn deg lærte jeg da jeg var liten.

Psykiske problemer eller kriser i livet er meget vanlig. De tøffeste kan bukke under for belastningen av stressende arbeidsliv, vonde hendelser i livet nå eller før, tap av nære, samlivsbrudd, miste jobben eller en eller annen nabo konflikt. Det er for eksempel vanligere enn du tror at unge mennesker får en depressiv reaksjon med sterke angstanfall når de flytter hjemmefra og begynner på ny skole eller jobb for første gang.

Det er mange slags hverdagslige hendelser som sender en stakkars desillusjonert medborger ut i en langvarig depresjon.

Som hjelper vet jeg at en moderat eller alvorlig depresjon i en rekke tilfeller fører til handlingslammelse. En angstreaksjon fordi man ligger i skilsmisse eller har mistet jobben kan føre til isolasjon samt at mange netter med søvnløshet på grunn av stresset ikke akkurat er til hjelp.

Denne bloggen handler om inkasso regelverket i Norge og ideen om dårlig betalingsmoral.
Ikke midlertidig dårlig betalingsevne.
Dårlig betalingsmoral! Folk med dårlig moral må oppdras hardt, eller hva?

La oss ta utgangspunkt i at det er noen relativt ordentlige borgere i dette land. Som prøver så godt de kan. Som ønsker å være reale. La oss se for oss at en slik person kommer i en situasjon hvor de for tiden ikke klarer å betale en regning. Kanskje de ligger i koma eller kanskje de bare har en to tre panikkangstanfall og skriver en to tre selvmordsbrev i døgnet.Du vet at angst fører til at du ikke tør snakke med noen. Du har hørt historien om de som låser seg inne og klatrer ut vinduet om natten for å få i seg litt tørre boller fra en bensinstasjon.

Jeg har hjulpet en del folk med å rydde opp i inkasso saker som har tårnet seg opp i løpet av et par harde år med depresjon og angst.

Folk har vist meg regninger som er økt med 30 gangeren.

Jeg har sett det selv. Er det mulig. Er det sant. Er jeg lurt? Er dette lov?
Er ikke dette i tilfelle ganske så skruppelløst. Stygt. Grådig. Voldelig?

Det er ikke helsefremmende i alle fall!

Jeg sa til en klient en gang. Nå er hjemmeoppgaven til neste gang å rydde opp i inkasso. Vi skal sette opp ringeliste, jeg følger opp om tre dager. Vedkommende hadde vært totalt nedkjørt av depresjon i to år.

Klienten så meg inn i øynene. Litt sånn. Hvor tjukk i huet er du egentlig Herr psykolog. «Hva mener du jeg skal jeg ringe med», svarte klienten og viftet med inkasso fra mobiloperatører!

ET samfunn som gjør følgende mot sine medborgere:

«OK. Siden du ikke klarer å gjøre opp for deg så skal du nå få en regning som er tre ganger så stor.

Det er et  samfunn som hater sine medborgere?.»

xxx xxx xxx

Et samfunn som behandler sine medborgere som om de har grunnleggende og generell dårlig moral er et samfunn som antakelig skaper medborgere med dårlig moral..

Håper dette ikke gjelder for Norge

Til de som bestemmer. Det handler om pedagogikk.
Ikke spre frykt.
Spre glede.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar