torsdag 6. november 2014

Hei igjen

Foto: Jeanette Pettersen
Adarsel:
Dette er et melankolsk blogginnlegg
Hvis du ikke orker å lese melankoli i dag. Så fortjener du å lese noe som gir glede.

Da skal du ikke lese denne.
Da skal du ikke lese denne
Da skal du ikke lese denne

xxx xxx xxx

Jeg skriver dette brevet fordi jeg er lei meg i dag.
Jeg har ingen løsninger. Det er ikke sikkert jeg har rett. Jeg har heller ingen jeg vil kritisere. 

Folk gjør så godt de kan med det de ser der de er!

Jeg måtte bare skrive litt fordi jeg er lei meg. Kanskje jeg får det litt bedre.

Det nærmer seg vinteren og under 20 minusgrader.

Jeg har hørt at det er mennesker i Norge som ikke vil bo på gaten men som bor på gaten.
Noen har fortalt meg at i Norge finnes det mennesker som gjerne skulle hatt sine medisiner. Men som med store smerter ikke har penger og må gå uten i perioder.
Jeg forstår at kriminalitet, sosiale nød og forskjeller i Norge er økende.
Jeg leser at det er 350 000 fattige her. 

(Jeg kan ikke definisjonen på det å være fattig. Men det er antakelig en som har for lite penger i henhold til en standard og som hadde trengt mer for å dekke en del helt basale behov for å være en nogenlunde likestilt aktør i samfunnet. Det å være fattigslig er noe som ikke har med penger å gjøre)

Jeg tror ikke det er moro å mangle viktige ting som koster penger i det som til stadighet forklares å være verdens rikeste land.
Jeg tror ikke en som har for lite penger i Norge i dag føler seg rik selv om Norge eier halve London.

Jeg vet at noen føler at samfunnet mener at de bare burde stramme seg opp, få seg en 3-7 år på skole og få seg en jobb.

Jeg vet at noen har andre ressurser enn det samfunnet «trenger» i dag.
Jeg vet at noen er så sliten, lei seg og redde at de ikke føler at de får til noe.
Jeg vet at folk ruser seg fordi noen har lurt dem og stoffene skaper en ekstrem avhengighet. Jeg vet at noen ruser seg fordi det er for vondt å være sober.

Har du opplevd å ha det for vondt noen gang?
Vet du hva for vonde smerter er?
Jeg vet hva vonde smerter er. Men jeg vet ikke hva FOR vonde smerter er!

Jeg erfarer at folk er utrolig forskjellige. Noen har dårlig bo evne.
Altså at det er skikkelig skittent og fullt av søppel der de bor.
Løser kallenavnet dårlig bo evne noe?

Hadde jeg bare vært verdens beste kommunikatør. En som klarte å vise alle som synes at de ikke er pene nok, flinke nok, som skammer seg over seg selv eller som er redd.

Som klarte å gi ALLE kraft nok til å navigere sånn passe ok her i verden å være fornøyd med det.
Som kunne lindre smerten til de syke og redde.
Som gjorde det slik at ALLE likte seg selv som de er.
Som fikk alle til å forstå at man ikke skal lage smerte for andre.
Som gjorde at verden var et sted hvor man delte oftere enn på Facebook.

Et sted hvor nokpunktet til Per Fugelli var nok og driverne i «ismen» fungerte optimalt.

Som sikret at alle hadde primærbehovene dekket.
Som skapte mer glede, livskvalitet og nattesøvn under et varmt nok teppe enn vi noen gang har sett.

Det hadde vært noe det.

Jeg skrev dette brevet fordi jeg er lei meg i dag.

Sånn er det bare.
Hilsen

EA

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar