tirsdag 4. november 2014

Kong Alkohol



Jeg er for det Norske Monarkiet. Jeg liker tradisjon og jeg er glad for at en slik rolle ikke utsettes for markedskrefter som jeg opplever er tilfelle i republikker. Med markedskrefter som driver trenger man egentlig ikke stå for noe. Man trenger kun å si det som skal til for å bli valgt.
Jeg stiller spørsmål ved bærekraft når det gjelder det å si det som skal til for å bli valgt.

Sånn sett er jeg imponert over vår kongefamilie. Mennesker med karakter og stor integritet som tør å vise fram det som beveger seg der inne. Som tør å være seg selv til tross for faktisk og opplevd sterkt normtrykk.

Jeg tror kongefamilien går i bresjen for den utvikling som er i tidens ånd.

Behandle seg selv med verdighet. Ikke skamme seg over det som er på innsiden.
Jeg tror at resultatet av denne utviklingen vil være bedre helse, livskvalitet, originale prestasjoner, bærekraft og færre på NAV.

Vi må bare finne en siste nøkkel først.

Det å være seg selv handler ikke om å slutte å ta hensyn eller å slutte å delta i et felleskap.
Det handler om en optimal balanse mellom individ og felleskap.
Dessuten handler det om at det er smart at felleskapet tar på alvor at folk lengter etter å vise fram det som er på innsiden.

Jeg er for monarkiet. Som tidligere offiser har jeg håndhilst på kong Harald samt at jeg har fått uniform, våpen, skopuss og barbering inspisert av Kong Olav. Ellers har jeg sett Kronprins Håkon og Kronprinsesse Mette Marit på trappen på Skaugum på flere 17 mai og jeg har vært på foredrag med Martha Lovise. Dessuten så jeg at Martha Lovise og Ari Behn satt i salen en gang jeg spilte og sang på et stort arrangement i Oslo. Min datter satt rett ved siden av: «Pappa har spilt for Martha Lovise og Ari", sa hun før. Nå er hun tenåring så «that 15 seconds of daddy is cool» er det slutt på.

Jeg er for det norske monarkiet.

Jeg er imidlertid ikke for et monarki eller andre styresmakter for den saks skyld som behandler sine borgere dårlig.

Jeg synes Kong Alkohol alt for ofte er en monark som behandler sine borgere på en dårlig måte. Som tidligere formann i «Dans, dans, dans opp på bordet foreningen» er jeg ikke motstander av at folk tar seg en fest. Jeg har imidlertid selv vært avholdsmann i mange år.

Vet du forresten hvor stressa folk blir hvis du sier nei takk til alkohol under en middag. Folk blir veldig stresset. Det er rart synes jeg.

I helgen var jeg på en stor festival. Folk hadde det kjempemorsomt. Dans og sang og sosialt og kjempegøy. Masse underholdning og vi lo. Det er skikkelig deilig å le godt høyt og lenge av gerninger og andre underholdere.

Når man er edru og tusenvis er beruset så snakker folk til deg med mer eller mindre ubehagelig og hardtslående ånde som kan gi deg blåveis. Dessuten. All forståelse av «intimsfære» opphører. Følgende sjekkereplikken ble overhørt på festivalen. Han så henne dypt inni øynene. Munn med stålånde var 13 micromillimeter fra nesen hennes:
«Du er så vakker. Vil du være med hjem og gjete rein», sa han

Jeg har hørt om det å drikke te eller se på frimerkesamlingen. Men et stående tilbud om aktiv reinsdyr drift har jeg aldri hørt som sjekke replikk.

Det er dette med måtehold jeg ville snakke om.

Det er noen der ute som har glemt sine rettigheter i forhold til monarken Kong Alkohol.
Du har nemlig rettigheter i forhold til Kong Alkohol.
Hvis han ikke oppfører seg respektfullt. Hvis han fører til at du gjør for mange ting du angrer på.
Hvis du er fyllesjuk i dagevis. Fylleangst som skremmer vettet av deg. Hvis du trenger alkohol hele tiden.

Vet du at alkohol påvirkning fører til overforbruk av gladstoffet dopamin i hjernen. Dagen etter er lageret tomt. Det tar tid å fylle opp et tomt dopaminlager. Det kan nok ha noe med fylleangst å gjøre. Noen tåler alkohol godt. Andre tåler det ikke. På samme måte som noen ikke tåler nøtter eller pollen.
Hvis du bruker det meste av ressursene dine på skatter og avgifter til Kong Alkohol og hans innkrevingssentral. Da er det på tide å se nærmere på styresmaktene.

Kanskje Kong Alkohol ikke behandler deg slik en Konge burde behandle sine borgere.
Kanskje han må abdisere. (Gå av)

«Kong Alkohol abdiserer herved i full forståelse om at han har behandlet deg dårlig.
Du tar herved igjen over styringen av ditt rike gjennom proaktivt og autonomt selvstyre.»

Du kan gjøre det selv, du kan gå i terapi, du kan ta kontakt med AA der du bor. Du kan snakke med fastlegen din i dag.

Nå når Kong Alkohol skal abdisere vil jeg gi denne klare melding til din omgangskrets.
Til de som til stadighet trykker andre ned ved prate om: Husker du den gangen….

«Pass deg så du ikke blir en stinkende sladre kjerring.
Uavhengig om du er mann eller kvinne.»
Det er ikke til hjelp forstår du. Når det gjelder å gi Kong Alkohol sparken.

Kanskje det har skjedd helt for jævlige ting. Imidlertid. Det eneste som kan forandre situasjonen er å stoppe nå. «Been there. Done that. Moving on».
Step 1: Tøm bolig for alkohol. Slutt å drikke nå. 
Step 2: Skaff hjelp. Hvis kong alkohol har vært diktatorisk så kan det bli noen harde uker fremover.
Jeg vet det ikke er lett. Jeg sitter ikke her på min moralske høye hest.

Det skulle tatt seg ut.

Men du kommer til å klare det. Det er fordi du vet mer om angst, anger, skam, noia, abstinenser, sug, vonde følelser, ubehag, helvete, slitenhet, mareritt, depresjoner, økonomiske bekymringer, krangling, avvisning og kroppslige smerter enn de fleste.

Dette tiltaket er imidlertid på vei mot mindre av det vonde.

Det er flere av de «vellykkede» som holder seg «vellykket» med hjelp av Kong Alkohol, enn du aner.

Jeg stiller også spørsmål ved en del bedrifters og organisasjoners alkohol politikk.
Hvorfor blir folk så stressa rundt bordet når en på jobben sier nei takk til alkohol på forretningsmiddagen. Her er det en del smarte tiltak som kan gjøres.

Ikke skam deg mer. Prøv å gjør noe med ditt problem. Du fortjener det.

Du fortjener å ha det bra.

Abstinensene, helvete, angeren, skammen og suget går over etter hvert.

Jeg vet det.
Jeg har sett det flere ganger.

Hvis nødvendig: Spark kong Alkohol ut av døra nå.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar