torsdag 13. november 2014

Mannen med sjelen



Det var en gang en mann som hadde en sjel. Det hadde seg slik at mannen bodde et ganske så kaldt sted og han merket ofte at han frøs.

Han hutret og skalv litt mens dagene gikk.

En dag møtte han en kvinne som han så gjerne ville skulle like seg.
«Hei», sa han. «Så vakker du er. Vil du være med meg.».
«Jeg vil ha fine klær og stort hus», sa hun. «Og jeg vil ha en mann som har kortere hår og andre meninger enn deg»

Dagen etter klippet han håret og dro til henne med bilde av det fine nye huset han hadde kjøpt.

«Fint hus og fine klær er viktig for meg», sa han.

Så giftet de seg og mannen merket at varmen bredte seg gjennom kroppen hans. Han var varm og god den dagen de giftet seg.

Etter noen dager så begynte han å fryse igjen. Den hadde vært så god den varmen og nå frøs han mer enn noen gang.

Han følte seg sulten og svak. Ikke sulten på mat. Men sulten på noe han ikke visste hva var. Og han følte seg svakere.

En dag han var på jobben sa sjefen hans.
«Jeg aksepterer ikke dette. Du må jobbe hardere. Du må levere.»
Mannen visste at han ville miste både hus og kone og alt som var viktig for han hvis han ikke leverte. Han følte seg helt alene i verden, Han frøs.

«Jeg er enig i det du sier», sa han. Jeg skal skjerpe meg og jobbe hardere».

Og hardere det jobbet han. I helger og om netter. Hadde han ikke sovet lite før så sov han lite nå. Men han leverte og han fikk en bra julebonus.

Den brukte han til å kjøpe dyre gaver til sin kone.

Han fikk et hyggelig brev fra sjefen sin. «Tusen takk for innsatsen. Jeg setter stor pris på at du tok mine tilbakemeldinger på alvor. Du er blitt en av firmaets viktigste menn»
Mannen var blitt en av firmaets viktigste menn. Firmaets mann. Han kjente at han fikk den samme varmen i kroppen som den dagen han giftet seg. 

Han frøs ikke den julaftenen.

Og sånn gikk det til.
At mannen hadde funnet sin måte å slippe å fryse på.
Men en dag var hele sjelen hans tom


Så døde han.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar