mandag 17. november 2014

Ønskeliste til jul




Ønskeliste til jul

Jeg vil sove om natten.
Jeg vil spise meg mett.
Jeg vil være tørr og varm
Jeg vil sove i en seng under et vanntett tak.
Jeg vil ha noen gode venner.
Jeg vil prøve å ta vare på helsen min, og jeg vil prøve å trives med den helsen jeg har.

Jeg vil prøve å like meg selv.

Jeg vil ha tid til å spise frokost om morgenen før jeg drar på jobb.
Til et virke som skaper og inspirerer og er bra for flere.

Jeg vil ha tid til å høre på radioen når jeg reiser dit.
Jeg vil ha tid i bilen til å drikke den kaffekoppen jeg lagde hjemme før jeg dro.

Jeg vil slippe å måtte ta en haug med livsviktige telefoner mens jeg sitter der i køen.
Jeg vil slippe å sitte i kø.
Jeg vil slippe å grue meg til den årlige evalueringen. Dette må du bli bedre på …

Jeg vil slippe å være fortapt i andres gunst og bedømmelse.
Jeg vil ha litt glede og litt ro.
Jeg vil føle meg bra.

Jeg vil være snill og jeg vil være fri til å leve mitt liv.

Jeg vil at du skal ha det godt.

Du fortjener antakelig å ha det bra?

235 526 i Norge er rammet av gjeldskirse. 350 000 defineres som fattige i Norge (verdens rikeste land). 46 millioner defineres som fattige i USA. Hvis fattigdom i Norge prosentmessig skulle sammenlignes med fattigdom i USA så ville tallet på fattige i Norge vært over 800 000.

Tenk på det neste gang du synes "The american way is the way."

Forter vi oss så kan vi levere på 800 000 fattige innen 2016. Kom igjen.

Konsekvensledelse. Målstyring. New public management. Flytt ansvaret over på medborgernes skuldre alene og følg dem opp tett på. De som faller. Ja de må ta konsekvensen av at de ikke leverer.

Min datter er 14 år og snakker om måloppnåelse på skolen..

Gjør vi virkelig dette på den smarteste måten?

Aristoteles var det han som snakket om den Gylne middelvei? Eller var det Platon?
Jeg husker ikke.

Som psykolog ser jeg at stadig flere vanlige folk enn jeg kunne ane sliter med psyken og bekymringer som handler om gjeld, jobb og økonomi.

Stress. Det er det, det handler om. Stress.
Hva er egentlig stressmestring da?

Som psykolog ser jeg at det jeg vil kalle nødvendig forbruk i et samfunn med høye kostnader for å dekke primærbehov som mat, bolig og varme gjør det nesten umulig å få endene til å møtes med vanlig lønn.

Det er ofte derfor folk tar forbukslån. For å dekke primærbehov.

Oftere enn du aner.

Stadig oftere ser jeg folk som lever trangere enn jeg hadde klart å fantasere om.
I verdens rikeste land. Noen er sinte. Utviklingen bekymrer meg.

Dette er systemet vi har laget oss.
Folk spiller ikke lotto fordi det er gøy eller spennende.
De drømmer om masse penger sånn at de skal slippe å være redd.

Sånn at de skal bli fri.

Samfunnet er fylt av angst.
Så leit.
Sånne store tall handler ikke bare om at folk er noen jævla idioter.

Det handler også om at fordelingen er urettferdig. Det handler om at systemet ikke er optimalt.

Vi kan slutte å leve og ånde for det "meningsfulle forbruk".
Vi kan snu i retning av at vi lager noe selv.
Noen små steg mot måtehold og selvberging.
Det vil hjelpe.

At de som har mye deler nok. Det vil også hjelpe.

Alle marginer er skviset. Alle har dårlig tid.
Vi lever i det moderne og utviklede samfunn.

Noen ganger så savner jeg farten som var mulig da vi hadde fasttelefon.

Jeg vil lære folk:

Du er god. Du er bra. Du er nok.
Du er god. Du er bra. Du har nok.
Du er god. Du er bra. Det er nok.

Jeg ser dette behov for en økende flokk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar