fredag 21. november 2014

Nyanser av kjærlighet



Lykken er antakelig å være rammeskeiv.
Lykken er i alle fall å få innsikt i sine egne skeive rammer.
Det kan være livskvalitet i praksis.

Jeg for min del lærer stadig mer om min egen rammeskeivhet.
Altså områder hvor jeg har tendens til å se verden på en måte som ikke er hensiktsmessig for meg selv og min egen livsglede.

Det er givende å bli kjent med sine egne tendenser til skeiv ramme.
Gjennom nye innsikter kan man forholde seg til omverdenen og seg selv med denne objektiviserte viten.

Objektivisert viten handler ikke om at man har funnet sannheter om seg selv som man skal tilpasse eller forandre til det normale.

Det som er normalt finnes ikke. 

Det er min påstand.

Ingen er normale. Alle er originale.

Objektivisert kunnskap om seg selv handler om utvikling av økte muligheter for egen livskvalitet i møte med verden.

Min «nye» objektiviserte kunnskap om min egen skeive ramme handler om at jeg reagerer utrolig sterkt i forhold til mennesker som benytter seg av hersketeknikker eller tilsvarende i forhold til meg.
Den nye innsikten går på at hvis noen driver med en "millimeter ubevisst hersketeknikk" i forhold til noe helt uviktig så reagerer jeg på samme måten som om noen prøvde seg målrettet med noe alvorlig.

Jeg er på en måte ikke er utrustet med en dimmebryter. Du vet sånn bryter man kan skru på for å justere lyset litt sterkere eller svakere. Trinnløs dimmebryter kan gi akkurat den styrken av lys man ønsker. Passe koselig mørke eller sterkt lys. 

Jeg for min del har på en måte bare en slags av og på bryter.

Jeg er ikke motstander av min gode evne til å stoppe overtramp men jeg vil altså finjustere den noe til det beste for gleden.
.
Nå skal jeg jobbe med å utvikle dimmebryteren min.
Verden er ikke svart eller hvit.

Folk handler antakelig med alle mulige motiver i retning av at noe som skal blir riktig eller bra for dem selv ut i fra det de forstår og vet om sine egne og andres behov i dag.

Dimmebryteren som er introdusert i bloggen kan handle om at verden består av en milliard nyanser av kjærlighet.


Action is energized by all kinds of shades of love

Dette perspektiv gjør kanskje forskjellig atferd mindre vondt, lettere å forstå, akseptere eller stoppe hvis det er nødvendig ?

Stopp det hvis det er riktig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar