fredag 14. november 2014

Perse NÅ!

Det er en glede å si at jeg ikke kom helt opp i dag heller. Ikke fordi at det er en spesiell glede å ikke komme helt opp. Men fordi det er en glede at jeg kjente såpass godt etter at jeg husket på at det var riktig å stoppe akkurat der jeg stoppet.

Så snudde jeg og gikk ned igjen.

Det er en lang bakke rett utenfor her jeg bor. Jeg liker å varme opp litt for så å løpe opp den bakken. Den er et par, tre km lang og den har en stigning på ca. 200 høydemeter.

I mars i år fikk jeg den herlige opplevelse av å løpe opp deler av den bakken på skare. Jeg gleder meg til mars igjen neste år. Kanskje det er skare da også. Det føles fritt å bare løpe akkurat hvor man vil rundt i skogen oppå en meter snø.

Jeg liker å løpe oppover den bakken og jeg liker å løpe opp mot melkesyregrensen.
Jeg liker å kjenne at det surner litt i muskulaturen for så å roe ned tempoet sånn at oksygen opptaket jeg faktisk har holder. Sånn at melkesyreproduksjonen avtar igjen. Jeg løper ikke så fort.

Gleden med fysisk trening eller aktivitet/ bevegelse er ikke kun for de som løper birken.

Det er en interessant personlig rekord å sette.
Den som er satt ut i fra deg selv i nuet.
Ikke ut i fra standarder i kulturen eller normpress, ikke ut i fra styggen på ryggen som sier sine samme trøtte negative greier. Ikke ut i fra hvor fort man løp før. Ikke ut i fra andre.
Bare ut i fra seg selv der og da.

Hvis du vil kan du gjerne få prøve ut konseptet.

Sette personlige rekorder i nuet trenger så absolutt ikke å handle om løping.
Men det kan gjerne handle om løping. Det kan handle om å kjøre på eller det kan handle om å snu. Men det trenger ikke å handle om løping. Det kan handle om gåing.

Det er kun du som vet hva det kommer til å handle om. Handler det om å presse på eller handler det om å roe ned.

Det kan handle om å si sin mening eller å sette sine grenser.
Det kan handle om å ta fatt i den drømmen man har.
Det kan handle om å ikke gjøre det.

Perse NÅ !
Jeg tror det er et annerledes og mer bærekraftig konsept en mange andre prestasjons-begreper.
Det er derfor jeg har begynt mitt arbeid med å redefinere prestasjonsbegrepet til noe som er gøyalt for deg.


Ikke for andre.

Som er definert av deg.

Ikke av andre.

Dessuten har jeg begynt med jogging uten klokke.
Det oppleves helt genialt.

Kjør på.

Perse NÅ!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar