søndag 2. november 2014

Pionèr

Foto: Bente Johansen

Det å være pionër handler om å prøve seg ut på områder man ikke har vært før.
Det å være pionêr handler om å drive kreativt nybrottsarbeid.

I går så jeg filmen Pionër.
En dykkefilm med Axel Hennie (Mister Råbra skuespiller) i hovedrollen. Filmen handler om dykkere som var med å legge grunnlaget for oljeeventyret i Norge. Filmen handlet også om hvordan myndigheter på 70 tallet fokuserte mer på penger enn på dykkernes helse.

Det har visst vært en rettsak også. Dykkere som opplever å være skadet for livet etter å ha dykket på 400 meter dyp. Det er trykk i huet og nerver i brystet når du sveiser gass og oljerør på sånne havdyp.

Siste utgave av arbeidsmiljøloven forklarer at et arbeidsmiljø skal være helsefremmende.

En del dykkere har søkt om erstatning som medborger i, og en viktig faktor for at vi er verdens rikeste land. Filmen kunne informere om at dykkerne ikke hadde fått erstatning og at de hadde sendt saken videre til menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg. Jeg vet ikke hvordan det går med saken. Jeg kjenner heller ikke til innholdet i saken. Jeg liker imidlertid at folk kjemper for det de opplever er sin rett.

Jeg synes for øvrig at smålighet er smålig. Uavhengig av hvilken vei det går.

Det er nemlig fort gjort å være fattigslig uavhengig av om man er rik eller fattig.

Vet du at mennesker som har vært gift og har barn sammen klarer å krangle om kaffetrakteren når det er brudd. De bruker krefter på å krangle om kaffetrakteren istedenfor å finne en smart løsning med de midlene de har til det beste for barna og hele situasjonen.
Her får kaffetraktere uant oppmerksomhet.
Hva er det den vinnende part egentlig vil?
At mor/ far til sine barn skal bo på gata?
Pmfff: «Vinnende part» meg i ryggraden!

Når myndigheter eller andre ikke gjør sin del av det som bør være en rettferdig og gjensidig relasjon. Da synes jeg det er på sin plass å kjempe for sin rett.

I alle relasjoner, kjærlighets relasjoner inkludert så bør det være en rettferdig balanse.
For eksempel er det slik at jeg er overbevist om at du egentlig ikke vil være kjæreste med en som egentlig ikke vil være kjæreste med deg!

Kanskje du er veldig forelsket i en eller ei som holder deg på gress ved å være av og på. Folk som er av og på trenger ikke nødvendigvis å være slemme. Men de er av og på ikke sant. «Av og på».
Kanskje du er «den du veit som aldri sier nei». Du går der og venter og håper. Håper og håper.
Du har kanskje latt deg bli behandlet sånn passe bra den siste tiden?

Nå er tiden inne for å sette ned foten.
Du skal kjempe for din rett.
Du har rett til å bli behandlet bra og du har plikt til å behandle andre bra.
Ikke minst har du rett til å behandle deg selv bra.

DU HAR PLIKT TIL Å BEHANDLE DEG SELV BRA.

Det skal ikke være slik at en relasjon koster deg hele din sjel og tusenvis av kroner mens den andre part bare suger deg tom og behandler deg dårlig.

Denne refleksjonen gjelder også for relasjonen mellom deg og deg selv. Hva er det den negative stemmen inni deg egentlig vil. Styggen på ryggen. Hva er det han prøver å oppnå med å trykke deg ned eller gjøre deg redd?

"Hva vil du meg. Hva har jeg egentlig gjort deg?
Vil du jeg skal råtne og bare ha det jævlig den korte stunden jeg har her på jorden?
Er det ditt hellige mål og virke?

Hva er det du vil sa jeg?"

Du kan nå prøve deg som Pionër i eget liv.
Du kan drive dypdykk i det å behandle deg selv skikkelig bra. Jeg tror det blir trykk i huet og nerver i brystet. På sikt er jeg imidlertid overbevist om at det blir trivselsfremmende og kanskje også helsefremmende.

Prøv deg ut på nye farvann.
«Jeg gidder ikke», kan du si.
«Jeg finner meg ikke i å bli behandlet sånn», kan du skrive på sms.

"Skjerp deg eller hold deg unna", kan du rope i telefonen før du sperrer det nummeret med mobbefilter fra din mobiloperatør. Da kommer oppringinger og sms’er til et lager hos din mobiloperatør. Du ser dem ikke mer. Hvis ikke du ber om å få de tilsendt da. Hvis det er nødvendig i forbindelse med grensesettingen.

Norges Lover handler ikke om en samfunn hvor myndigheter, organisasjoner eller mennesker kan trakassere deg som de vil. Selvsagt ikke.

Det er ikke sikkert mennesker eller systemer som behandler deg dårlig er onde, dumme eller slemme, ei heller gale psykopater.
Spørsmålet handler kun om:

Vil du bli behandlet slik?

Nei det vil du ikke.

Teksten er ikke «Jag trivs best i råtna landskap»


Den er:

https://www.youtube.com/watch?v=uuOUev9EgI8 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar