tirsdag 30. desember 2014

Det er din dag i dag



Som flere kanskje har sett så har det vært gjort noe reklame til fremme for kjøp og forbruk inn mot jul. Dette er ikke et skriv til motstand mot jul. 

Folk gleder seg over julen og det er hyggelig det.

Ikke så mye men litt reklame har det antakelig vært.
Da jeg var reklamesjef, markedssjef og markedsdirektør så jeg mye mer reklame enn jeg gjør nå.
Det har nok noe med hva man er opptatt av i hverdagen sin.
Men noe reklame har jeg sett. Følgende setning har gått igjen.

«Vi har gavene til den som har alt»

Det er jo hyggelig å bo i et land hvor det er en del mennesker som har alt. Min erfaring er imidlertid at det er mange som ikke har alt.

Jeg er som alltid feilinformert da ingen tar kontakt med psykologen for å fortelle om at de har alt.

Folk tar oftest kontakt med psykologen for å fortelle om det de mangler. De mangler glede, indre ro, trygghet og de mangler sted å bo og de mangler penger til det mest elementære.

Jeg synes det er flere enn jeg hadde trodd som har det slik. Og det er mer vanlige folk enn jeg hadde trodd. Mange av oss tenker på dem som har rotete økonomi som tapere eller idioter.

Det har jeg gjort mange ganger. Men det er ikke mye som skal skje av skilsmisse, helseproblemer eller annet for at ting stopper opp og vips så bor folk på gata.

Folk som bor på sofaer rundt omkring eller som lever en ren bytteøkonomi, gaveøkonomi eller også som lever av helt svart økonomi.

Jeg forteller dere politikere og bankfolk:
Jeg hører at det diskuteres å fjerne penger og bare drive med tall frem og tilbake i datasystemene.
Hvis dere fjerner kontanter så vil dere altså gjøre det umulig for en rekke folk å overleve.
Jeg er redd for en sucidbølge over landet hvis så skjer.

Da vil en del folk antakelig miste en mulighet til å overleve i den svarte og mer spedalske delen av det norske samfunnet. Jeg snakker ikke om tradisjonell «kriminalitet» her, selv om det å prøve å overleve jo ser ut til å bli definert som kriminelt i noen sammenhenger. 

Visst finnes det folk man anser som svin.

Men det finnes også mange folk som bare prøver å overleve.

Vanskelige tema dette.

I vårt land kjemper vi for disse tingene til vi klarer å ta vare på den siste av våre aller mest originale, rare, syke borgere. Da skal vi se oss stolte og tilfredse i speilet.

Visst er vi flinke. Men forskjellene er visst nok økende. Jeg vet ikke. Jeg er ikke politiker. Jeg driver med helse. Psykisk folkehelse."Psykobloggern". Folkehelse psykologen som har hatt sko på beina. Jordnært, praktisk og rart. Menneskevennlig.

Jeg har bursdag i dag.
Foruten om at jeg mangler en peisblåser og selvsagt at jeg mangler indre ro så må jeg si at jeg har det meste. Dessuten har jeg funnet ut at et gammelt jernrør jeg har på låven kan brukes som peisblåser.

Så da mangler jeg jo bare indre ro og anser meg dermed som en av de som har alt.
«Gave til en som har alt»

Jeg vil så gjerne ha en gave av deg i dag.

Jeg har skrevet et blogginnlegg for noen år siden som handler om seksualitet og også om seksuelle overgrep. 

Noen ganger registrerer jeg at det er noen mennesker som plutselig leser den bloggen.
Jeg vet ikke hvem det er så det er sagt. ;Men det ert tall på statistikken over antall lesere jeg ser på inni mellom. (Litt for ofte etter egen smak ;)

Målet med blogginnlegget mitt om overgrep er jo at det skal være til hjelp for folk som trenger det.

Det går kaldt nedover ryggen på meg hver gang jeg ser noen lese den bloggen.
Jeg håper imidlertid alltid at det er noen som får mot til å ta tak i sin egen eller til noen de kjenner til sin uholdbare situasjon.

I en verden med en del vonde ting er seksuelle overgrep også en vond ting som jeg vil kjempe mot.

Etter at jeg nå har skrevet denne bloggen en stund må jeg si at jeg merker at jeg mener alvor med folkehelsebloggingen min her på psykogrubbel.

Og når så mange leser og så mange sier at den er til støtte og inspirasjon så føler jeg at bloggen er blitt et meningsfullt og viktig bidrag til nye ideer og forestillinger til bra for folkehelsen.

Min ønskeliste er:
Jeg ønsker meg bare en ting i dag. 

Det er at dette blir din dag. 

"Jeg vil inspirere til generering av kraft i ditt eget nett."

Når det gjelder for eksempel seksualitet. Det er en ting i livet ditt, uavhengig om du er ung eller gammel, fattig eller rik, som skal være en fin og frivillig ting.

Hvis du føler at det er galt det som skjer så kan det være at det er akkurat det

Galt.

Det er jo det budskapet jeg vil ha fram her på psykogrubbel.

«Generering av kraft i ditt eget nett.»

Med det mener jeg at hvis du føler at noe er feil eller galt eller at du er redd noe eller at du er sliten.

Så kan det være at ting er feil og at du er sliten med rette. Du er ikke nødvendigvis dum.Er du sliten så er du sliten selv om det finnes andre som ikke er sliten.

Det å ha «kraft i eget nett» handler om å ta seg selv på alvor.

Det å ta seg selv på alvor handler selvsagt ikke å tråkke på andre eller være overgriper for å tilfredsstille sine mer eller mindre syke fantasier.

Det å ta seg selv på alvor handler om å «behandle andre slik du skal behandle deg selv».
Jeg vet det er mange som behandler andre bedre enn de behandler seg selv. 
Jeg vet at det er mange som behandler andre dårligere enn de behandler seg selv.

"Det er din dag i dag."

Begynn å behandle andre som du skal behandle deg selv.

Da vil de som behandler andre dårligere enn seg selv slutte med det. 
Og de som behandler seg selv dårligere enn andre vil slutte med det.

Det er det jeg ønsker meg i bursdagsgave.

"Det er din dag i dag."

Og min

Linken til den tidligere bloggen om seksualitet ligger nedenfor. 

Det kan være av det positive å dele dette rundt omkring?

2 kommentarer:

  1. Hei!

    Jeg henger meg opp i at du skriver at noen behandler andre dårligere enn de behandler seg selv, men går det an? Vil ikke en som behandler andre dårlig i virkeligheten ha det vondt inni seg og dermed ikke være spesielt snill mot seg selv? For er det ikke slik at det vi gjør mot andre stammer fra hvordan vi har det inni oss selv?

    Jeg vil bare si takk for en fin blogg. Jeg har fulgt deg en stund og finner stadig noe å bryne tankene på her hos deg. Ser frem til nye innlegg!

    ~ Anne-Helene ~

    SvarSlett
  2. Så må jeg bare beklage at jeg helt glemte å si GRATULERER med dagen!

    SvarSlett