onsdag 31. desember 2014

Lag et helvete



«Hva er det verste som kan skje?»
Hender det at terapeuten sier.

Jeg mener det kalles en paradoksal intervensjon.
Eller en selvmotsigende intervensjon.

Altså når du har det jævlig så skal du prøve å se nærmere på hva som virkelig kan skje i den jævlige situasjonen som nå er under utvikling. Angsten skriker gjennom kroppen, binyrene har gått berserk i produksjon av noradrenalin og kortisol og de negative tankene etser som svovelsyre i hodet ditt.

Det er klart ting kommer til å gå til helvete.
Du dreit deg ut på festen i går.
Du sa noe som kanskje ikke falt helt i god jord.
Du svarte ikke helt bra på den e-posten.
Du sa deg uenig med noen på jobben.
Du nådde ikke salgsbudsjettene
Du burde kunne gjort det bedre.
Du tåler jo mer enn du tror du tåler.
Du kan alltid bli en bedre kjæreste.
Du kan for guds skyld bli en bedre far eller mor.

Alt kan bli bedre.

Visst kommer dette til å gå til helvete.
Det kommer til å gå skikkelig til helvete
.
Hva er det verste som kan skje?

Nå vil jeg at du skal være litt kreativ.
Ikke kom med noen sånne musete greier om at du mister jobben eller at noen kommer til å si at de ikke liker deg eller at skattevesenet gir deg en baksmell som du faktisk ikke klarer å betale og som sender deg inn i en alvorlig suicidal depresjon et par år.

Jeg vet at dette kan være vondt. SÅ jeg prøver ikke å latterliggjøre angst som handler om sånne ting.

Men for faen.
Hvis staten ikke er fornøyd med at du prøver å få det til med den du er og det du har.
Ring dem og be dem sende en sjuk jævel med hagle for å skyte huet av deg.

Hvis det er det de vil: "Her er jeg. Drep meg. Men drep meg raskere enn dette."

Eller husk NAV må vite. Tenk deg det brevet som kommer i postkassen rett over nyåret.

Bruk litt kreativitet når du først skal lage fantasihelvete.
Ikke fantasihelvete. Vi snakker fantasihelvette, med to t’er.

Dra til litt.
Lag et helvete.

Du har faktisk vist deg fram som den du også kan være i et ukonsentrert øyeblikk.
Et helt og holdent ufullkomment menneske.
Et menneske som gjør feil.
Et menneske som drives av følelser.
Som kan ha følelser som fører til atferd.
En som er livredd, glad og trist på samme tid.

Det er da faen ikke din feil.

Det er evolusjon eller noe en eller annen skikkelig dårlig skaper har gjort.
Fytte rakkern så rævva opplegg. Jeg vil ha pengene mine igjen.

Du vet jeg ikke unnskylder det å være overgriper!

Jeg snakker om de hverdagslige små feilene vi gjør alle sammen.
Vi er mennesker. Mennesker gjør feil i sin natur. Det er et dårlig opplegg selvsagt.

Mennesker gjør feil. Det er en natur lov. På samme måte at vi trenger vann og søvn hvert døgn.

Jeg foreslår å bli dårligere, forberede deg mindre, gjøre mindre lekser.

Jeg foreslår en dugnad:

Dugnad 2015. "Gjør flere feil"

Jeg kommer til å følge dere tett opp. Rapportering skjer på regneark. Jeg vet det blir vanskelig å følge opp siden dere gjør så jævlig mye feil. Regnearkene med feilrapportering kommer til å komme inn på på feil tidspunkt.

Men i mine ukentlige e-poster til alle vil jeg påpeke at dere burde klare dette. Dere burde bli bedre til å lage disse rapportene. Dere vil kjenne den moralske syre brukt i vert eneste anslag på min PC.

Deres argumentasjon om at tiden går med til å gjøre feil vil møtes med forakt fra min side.

Noe som selvsagt er feil siden jeg ba dere om å gjøre feil.

Men sånn er det jo.

Mennesker gjør feil.

Jeg vet at opplevelsen av frykt er reelt.

Men når du først er på den galeien så prøv å lage et skikkelig scenario om hvor jævlig dette kommer til å gå.

xxx xxx xxx
xxx xxx xxx
xxx xxx xxx

Hva om vi mennesker egentlig ikke er i en konkurransesituasjon?
Hva om illusjonene om markedskrefter og konkurranse er det egentlige problem?

Hva om de som du er redd for skulle komme til å ikke like deg er folk du egentlig ikke liker?

Det å gå på samme arbeidsplass å være stram i skuldrene et helt jævla liv fordi du egentlig ikke liker oppgavene, synes at sjefen din er en dust eller at kollegaene dine er underutviklede neandertalere med kvisete apetryner!

"Åh så¨fært da. Har du vært full. Nei hva er det du sier. Har du hatt sex. 

Hva! Som værre er. Har du gjort feil. Hva er det du sier. Har du driti deg ut mer enn en gang sier du? Jeg gir opp deg altså"

Hva om flere på jobben din har det på samme måten.

Hva om de er mennesker de også. Hva om sjefen din strever med sitt.
Hva om alle er mennesker. Hva om vi ligner litt på hverandre når det gjelder vårt indre mer eller mindre gledesfylte, ønske om å være bra,  eller bekymrede liv.

Det er en sannsynlighet for det. 
Ikke sant?

Hva om alle dine negative tanker om deg selv eller andre ikke stemmer.

Hva om dine katastrofescenarier ikke stemmer.
Hva med å prøve å dra til litt.
Når angsten kommer så prøv å dra til litt.

Lag et helvete.

Det er klart at siden du gjorde det du gjorde så kommer du til å bli straffet hardt.

Det er ikke uvanlig når man er i angstkjøret å være redd for brev fra skatteetaten, NAV, bank og inkasso selskaper. Sånn er det når man bor i et Stalinistisk Norge med gestapobyråkrater med individuelle bonusavtaler som rådgivende fanatikere.

"Har du tatt knekken på noen denne uken", spør deres om mulig enda sjukere leder hver fredag.
.
Straffen kommer til å vare i årevis. De underjordiske arbeidsleirene med sjuke byråkrater på amfetamin som pisker deg til blods hver dag fordi du ikke produserer nok.

Fordi du ikke er bra nok.

Hva om det er ideen om at du alltid kan bli bedre er det som er feil.

I 2015 så kan du lære deg å virkelig lage noen skikkelige katastrofe scenario

Noe som monner.

Da vil du kanskje klare å gjennomskue angstens natur.

Dessuten hvis det er noe eller noen som aldri synes du blir bra nok.
Kanskje det er dem eller det, det er noe feil med.

Hva om det er sånn det er?

Hva om det meste er sprøyt fra ende til annen.

Og hvis du vet at du faktisk har gjort en feil.

At det du har gjort, etter 7 måneders rettssak med nådeløs aktor og dyktig forsvarer, ville blitt definert som en forferdelig feil av FN’s menneskerettsdomstol i Haag.

Så send en melding nå. Eller gjør opp nå.

Unnskyld a. Skal vi rydde opp.

Og hvis du faktisk blir urettferdig behandlet.
Noen blir det. Noen blir urettferdig behandlet.

At det offentlige eller andre ikke behandler deg rettskaffent. 

Sørg for å opprette rettskaffenhet.

Lag et helvete.

På din måte.

Legg en plan, vær smart, saklig, ærlig og rolig i røsten. Det hjelper deg som oftest best.

Men blir du redd og sint. Så er det jo det som skjer.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar