onsdag 10. desember 2014

Nedrustning




Jeg har veldig ofte følt at verden er et kaldt sted.
Det er ingenting jeg er mer redd enn kalde ledere som med et kaldt profesjonelt smil og kalde hender håndhilser deg velkommen til en system diskusjon om instrumentell oppfølging av menneskene i organisasjonen for å få de til å levere.

Virksomhetsrelatert HR helt uten varme som skal fremme prestasjoner.

Det er ingenting jeg er mer redd enn ledere som tar sine beslutninger alene ut i fra kalde data på et regneark.

Jeg har ofte synes verden er et alt for kaldt sted.

Mennesker med godt utviklet kritisk sans som møter deg i jobbsammenhenger. De snakker fort og de har forberedt seg godt. Målet med samtalen ser ut til å være å prøve å sette deg fast.
Ikke for å sette deg fast. Kanskje fordi man er redd for at jobben ikke blir bra nok gjort. Kanskje for å vise fram sin egen dyktighet. Eller kanskje det er maktbehov. Jeg vet ikke.

La oss prøve å ta det rolig.
Jeg foreslår nedrustning.
Jeg vet du er dyktig. Jeg forstår at du ønsker at ting skal bli bra.
Du er bra.

La oss slappe av sammen og diskutere sakene rolig og fredelig slik at vi kommer fram til en bra måte å gjøre det hele på.

Det er ingen konkurranse mellom oss.
Vi bor i samme land.
Vi bor under samme tak.

Men jeg vet du har mye å gjøre. Kravene på deg er overhengende og kalde.
Kulturen der du jobber er tempo, tempo, tempo og enda flere mail.

NAV og medarbeidere der kritiseres opp og ned i mente.

Se for deg en psykolog som prøver å hjelpe en gruppe politimenn som for et par dager siden var inne i et brennende hus. Samtalen er selvkritisk og de klandrer seg selv for at det var en beboer som døde. De er redde og slitne og triste.

Psykologen sier: «Har vi ikke glemt en ting her. Det var en pyroman som satte fyr på huset. Det er problemet. At dere løper inn i et hus og redder 99.9 prosent av beboerne i et brennende hus med 1000 varmegrader. Det fortjener dere ros for. Kun ros.»

Jeg foreslår nedrustning
Det er sikkert en rekke utfordringer og forbedringsmuligheter i NAV. Men hovedproblemet er at det er 550 000 som ringer en gang i uka. Pågangen er større enn det noen organisasjon kanskje kan klare å håndtere.

Gi NAV kreditt for jobben de gjør.
Vis respekt
Jeg synes ikke det er til hjelp med all denne kritikken.
Jeg foreslår å behandle folk med utgangspunkt i at de er bra.

Folk er bra.

Hva vet vel vi om kompleksiteten i deres arbeid.
Hva vet vel jeg om «regneark og lederens» hverdag og liv.
Hva vet jeg.

Hva vet vel egentlig de nådeløse journalistene som med persisk teppe og kaffe latte på sitt kontor skriver i kritiske ordelag om forsøk på samhold og mestring blant 18 åringer fra RØA som skal ut i en ørken i Afghanistan hvor det ligger på lur fly forbanna folk i fjellhuler og sand som har aller mest lyst til å drepe dem. (Ref til Valhall. Hvis du husker den)

Hva vet egentlig journalistene.
Hva vet jeg om Journalister.
Hva vet jeg om Afghanistan.

Hva vet vi egentlig om situasjonen der bra folk prøver å løse vanskelige oppgaver.

Hva vet vi egentlig mer enn at det er bra folk som prøver å gjøre noe bra.

Noen få folk svindler. Noen folk trenger støtte i sin dømmekraft. 

Men ikke lag et paranoid og kaldt opplegg hvor folk skjuler at de trenger støtte fordi de er redd. Hvor bra folk må leve i et trangt og byråkratisk regime for at man skal ta en og annen svindler. 

Ta svindleren ikke røkla.

Det å stramme for mye inn for røkla (trangt byråkrati) koster stress og sykdom. Det er min påstand.

Antakelig er det ofte omstendigheter som lager utfordringer for bra folk slik at det blir vanskelig å få løst vanskelige oppgaver.

Jeg foreslår nedrustning
Jeg foreslår varme
Jeg foreslår å ta utgangspunkt i at folk er bra. De vil gjerne gjøre en god jobb. De har god moral. Og de vil så gjerne få det til.

Det å snakke med en person om noe og vite at han/ hun er bra vil gi en roligere tone.
Jeg foreslår nedrustning
Jeg foreslår varme


Det vil gi bedre resultater.

1 kommentar:

  1. 34 år i Arbeidsformidlingen som ble til A-etat som ble til NAV. Enig, vi trengte varme og tid til avklaringssamtaler, men ble tilbudt telling og skjemaføring.

    SvarSlett