lørdag 24. januar 2015

Alarm




Fret United, var et rockeband vi hadde en gang. To gitarer. Fretless bass og trommer. En av gitaristene sang. Alle koret.

Fret betyr bånd og er de «strekene» på tvers av gitarhalsen som hjelper gitaristen til å trykke strengene ned på riktig tone.

United betyr forenede.
«Forenede Bånd» var den norske betydningen av bandnavnet vårt.

Vel.

Dette blogg innlegget refererer til blogginnlegget som heter Hevelsesuken og som handler om det å finne forenende spørsmål og svar. Spørsmål og svar som samler oss som mennesker. Som ikke lager fronter eller skyttergraver. 

Se her for oppdatering: Hevelsesuken

Min naive og tullete mening er jo at vi burde klare å samarbeide bedre i en rekke sammenhenger.

«Hei du. Skal vi samarbeide. Skal vi dele likt. Skal vi slappe av. Hva er årsaken til at du er så sint?»

La meg først fortelle en liten historie om vårt band «Fret United»

Vår største opptreden var i Otra hallen på Evje i 92 som oppvarmingsband for September When.
Årsaken til at vi fikk denne jobben skyldtes at vi var initiativrike og ringte personen som organiserte konserten. Det var ingen oppvarmingsband på gang.
Så vi fikk jobben.
Jeg tror det var sånn.
Underveis i konserten så husker jeg at manageren til September When kom opp bak på scenen og sa til meg som var vokalist og rytmegitarist.

«Spill to låter til og så går vi på.»
Vi hadde allerede spilt de låtene vi hadde øvd inn.
Så...

Vi begynte fra starten av igjen med den første sangen i settet vårt.

Og så spilte vi en vi ikke kunne.
Men som vi hadde jammet en del på under øvingene da vi ikke øvde ordentlig liksom.
Den sangen heter «Alarm» og er en legendarisk rocke låt laget av meg og en til.
Jeg har aldri spilt den uten at folk ser rart på meg og på sidemann.

«Dette er litt syyykt. Han der er gæren ass».

Det er ikke så langt unna sannheten min venn. Hvis gæren er å være litt vilter og fri innenfor rammen av musikk. Det å lage litt moro.

"Aaaaalarm" var kanskje den låta som svingte best av alle låtene

Det var skikkelig moro.
Så kom September When på scenen.
Bullet Me sang Morten Abel og
Gitaristen var en gitar gud og konserten var helt sjele rå.

Artig minne.                
Da hadde vi det fint. Stemningen var i taket og det var mange hundre tilskuere.
Sånn husker jeg det.

Jeg lurer på om følgende spørsmål er et forenende spørsmål:

«Hva skjedde sist gang du opplevde å ha en god følelse du merket var der som strømmet gjennom kroppen din?»

xxx xxx xxx
xxx xxx xxx
xxx xxx xxx

Det hadde vært veldig hyggelig hvis du ville fortelle om dette til meg i brevs form eller

på e-post ea@viller.no eller i kommentarfeltet på bloggen eller på facebook.
Jeg kommer til å lese det men jeg kommer ikke til å bruke det til noe annet enn egen inspirasjon i mitt arbeid og skriving.

Blir din historie brukt i en eller annen sammenheng så anonymiserer jeg den.

Eller vær gjerne anonym.

En fysisk adresse er:

Viller AS
Co, Signatur AS
Gladengveien 3b
0661 Oslo

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar