lørdag 31. januar 2015

Et spørsmål om moral



Det er noen år siden jeg arbeidet i forsvaret nå. Men jeg synes det var på sin plass å lære bort litt marsjteknikk. Helt vanlig marsjteknikk.

Jeg beklager sterkt hvis det er detaljer i forbindelse med marsjteknikk som jeg nå har utelatt eller forklart feil feil.

Kanskje den kunnskapen om felleskap jeg lærte i forsvaret også er gått ut på dato?

Tidligere forsvarskolleger. Dere får bære over med meg.

Jeg tror poenget med bloggen allikevel kommer tydelig fram.

Se for deg ca 130 mennesker på fremrykning i terrenget. Hver enkelt bærer ca. 30 kg. og akkurat i denne lille historien så er det barmark slik at fremrykningen skjer til fots, ikke på ski.

Eventyret om å få med seg køen:

Det var en gang 130 menneskene som satt i en skogkant oppe på sekken sin og ventet.

"5 minutter til avmarsj",  sa kompani sjefen.

Hun var fremst. Hun var god på kart og kompass. Hun var kompanisjefen.

Hun skulle gå foran.

Setningen hun hadde sagt: "5 minutter til avmarsj",  gikk fra soldat til soldat relativt lavt bakover i den lange rekken som antakelig var over 500 meter lang.

"5 minutter til avmarsj"
"5 minutter til avmarsj"
"5 minutter til avmarsj"

Da meldingen kom fram til soldaten bakerst så svarte denne.

Mottatt.

Mottat ble dermed sendt raskt framover til sjefen.

Mottatt
Mottatt

Mottatt ble sendt langs den lange rekken fra soldat til soldat.

Mottat
Mottat
Mottat

Sjefen fikk til slutt meldingen fram til seg igjen.

Etter fem minutter sa sjefen.

Sett i marsj.
Sett i marsj ble dermed sendt bakover fra soldat til soldat.

Sett i marsj
Sett i marsj
Sett i marsj.

Og mottatt ble sendt fremover igjen.

Mottatt
Mottatt
Mottatt

Foruten om at alle begynte å gå da.

Sånn.

Se det for dere. En lang rekke med soldater med tung sekk under fremrykning. Ca 5 meter avstand mellom hver soldat.

Kompaniet var satt i marsj. Etter ca. 10 minutter marsj ble det gjennomført en kort hvil (teknisk hvil) hvor alle kunne ta av klær eller rette på utstyr som ikke var optimalt tilpasset. Videre var det slik at kompaniet gikke femti minutter for så å ha ti minutter hvile. Etter ca. fire runder med 50 minutter marsj og ti minutter hvile så var det en lengre pause. Forutsigbar hvile og inntak av væske og næring underveis ble ansett som viktig.

Et spørsmål om moral.

Hvordan oppstår god moral til det beste for et eller annet nivå av felleskap?

Hvem er ansvarlig for egen moral?
Hvem lager rammer hvor god moral er ?
Hva er god moral?

Når et militært kompani er satt i marsj så spør sjefen med jevne mellomrom:

"Er køen med?"

Meldingen går fra soldat til soldat bakover i den lange rekken.

Fra soldat til soldat.

Er køen med
Er køen med
Er køen med

Når meldingen kommer til den soldaten som er bakerst så svarer denne enten
"køen er med" og sender det fremover. Eller denne svarer "køen er ikke med".

Svaret til den bakerste soldaten som sendes fremover er avhengig av om køen er med eller ikke.

Hvis det er meldingen "køen er med" som går helt fram til sjefen så er det informasjon til sjefen om at det holdes et passe tempo. Sjefen som går i front opprettholder dermed sitt tempo.

Hvis meldingen "køen er ikke med" sendes fremover så er dette informasjon til sjefen om at det går for fort.

Da roer sjefen tempoet helt til meldingen:

"Køen er med" sendes bakfra og frem.

Det skjer først når køen er med.

Refleksjon

I lederskap og politikk i det norske samfunn i dag.

Det å spørre oftere om køen er med.

Er køen med ?

For så å prøve å tilpasse tempoet etter det.

Kanskje det er en ide?

Eller kanskje vi ikke ønsker at alle skal fram?

Vi vil ikke ha et samfunn som er tilpasset den som går saktest.

Hva betyr egentlig ordene "alle mennesker er like mye verdt?"

Sånn i praksis.

Hva om det er de som går fortest som egentlig går saktest?

Jeg opplever at "køen er med" spørsmålet tar utgangspunkt i at folka som følger etter virkelig prøver å holde følge.

Det er ofte god moral i enheter som tenker og mener.

"Vi etterlater ingen"

"We leave no one behind."

Det å være i køen er et merkelig fenomen.

Det er akkurat som om en meter avstand der fremme forflytter seg og på en merkelig måte og plutselig blir til 100 meter bakerst. En kø er en merkelig materie.

Du har sikkert merket det når du kjører i bil kø.

Eller det motsatte skjer like ofte.

En flaskehals i front.

Stopper alt for alle bakover.

Hva er en flaskehals?

Hvordan oppstår god moral til det beste for et eller annet nivå av felleskap?





5 kommentarer:

  1. Du stiller artige spørsmål. Du inspirerte meg til å lage en skisse over hvordan moral skapes, men i dag er det min hviledag, så jeg viser den ikke fram før i morgen. :-)

    SvarSlett
  2. Jeg lekte meg litt i går, etter å ha lest innlegget ditt, og jeg kom opp med en skisse. Den er veldig generell, men den kan gjøres veldig spesiell, som illustrerende arbeidet i en bestemt organisasjon. Jeg mener den kan fungere som en form for hvordan moral skapes.

    MARS

    M - Motivasjon
    A - Anledning
    R - Respekt
    S - Sikkerhet

    Motivasjon

    Tenne gnisten. Mulighet til å gløde. Engasjement. Gå inn for saken. Visjon.

    Anledning

    Anledning til å få brukt seg, få brukt kreftene sine, få prøvd seg. Omsetting av kunnskaper og ferdigheter. Kompetanseutvikling.

    Respekt

    Opplevelse av å ha troen på seg. Tillit. Kameratskap. Fellesskapsfølelse. Sosial anseelse. Organisasjonskultur.

    Sikkerhet

    Virksomheten er grunnet. Fundert. Kompetent ledelse. Forutsigbarhet. Trygghet. Lønn og pensjon.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg føyde på en "J", sånn at akronymet blir "MARSJ" og ikke "MARS". :-)

      M - Motivasjon
      A - Anledning
      R - Respekt
      S - Sikkerhet
      J - Jag

      Jag

      Forventning til det å prestere. Etterspørsel etter organisasjonens virksomhet, og internt driv. Oppmuntring.

      Slett
  3. Svar
    1. Hvis jeg hadde hatt krefter til å fullføre hovedfaget i sosiologi, hadde det kunnet være en ide til hovedoppgaven. Men det har jeg ikke. Jeg er også for gammel. :-)

      Slett