lørdag 10. januar 2015

Løfte blikket



Jeg må si jeg ofte er overrasket når jeg utfører mitt arbeid som bedriftsrådgiver.
Når jeg kommer inn i lokalene til et nytt firma så er det akkurat som om jeg kjenner kulturen, måten de gjør det på hos dem, i veggene.

Det er meget stor forskjell på måten man gjør ting og forstår ting på fra bedrift til bedrift.

En type budskap som gir jubel i en type bedrifter kan gi avsky i en annen!
Kulturen som sitter i hodene på folk er meget forskjellig.

Det er ekstreme forskjeller når det gjelder bedrifter i Norge og det er antakelig ekstreme forskjeller i kulturen som sitter i hodene, måten man gjør ting på eller forstår ting på, fra menneske til menneske i Norge og i verden.

Ideene og forestillingene om hva som er viktig er veldig forskjellig.

Jeg har tenkt mye den siste uken.
Jeg har tenkt mye på hvorfor vi mennesker er så opptatt av å slåss.
Hvorfor er det så viktig for oss å konkurrere?
Vi konkurrerer til og med når det gjelder religion og hva som er riktig å tro på.
I akademia gjør vi det samme. Kognitiv psykologi, psykoanalyse, psykiatri med medikasjon eller opplevelsesorientert psykologi.

Det leses og forskes og diskuteres så fillene fyker!

Min opplevelse er at det ser ut til å være  viktig for menneskene som rase at andre deler sin forståelses måte?

Noen ganger merker jeg det på meg selv. At jeg blir frustrert for at andre ikke mener det jeg mener.

Men jeg er mindre og mindre opptatt av det. Takk og lov.

Harald Hårfagre som kristnet Norge med sverd og mer enn en halshugging.
Var det virkelig så viktig at mange blant det norske folk tror på Gud?
Gjorde det Gud glad?
Følte han/ hun seg forstått liksom?
Sendte sin egen sønn og greier for å lære oss noe!

Hva tenker du egentlig er viktig for en eventuell allmektig kraft uavhengig av hva denne allmektige kalles?

Jeg tror det er å forstå langt inn i sjelen at hvis du liker å ha det bra så kan du anta at andre liker å ha det bra også.

Det er kanskje en måte å løfte blikket på. Det er kanskje en ide verdt å spre?

Hvis du har behov for å ha det bra så er det en mulighet for at andre har det samme behovet.

Det er absolutt ikke sikkert jeg har rett.
Men jeg må si jeg sjelden møter mennesker som liker å ha det dårlig. Eller som liker at andre behandler dem dårlig.

Jeg kan ikke si hva jeg mener om rett og galt tydeligere enn jeg nettopp har gjort.
En dårlig skribent som jeg er.

Jeg ber om unnskyldning. Virkelig. Det å gå ned i dypet på disse problemstillingene ville tatt flere år.
Resten av livet?
Dette er bare en liten blogg med grubling med ønske om å lære mer om frihet og fritak fra smerte.

Min frihet går ikke lenger enn dit din frihet begynner.

Skal vi stoppe nå?

Krig og fronter fører til mer krig og fronter og nye barn som blir født og blir fulle av hatene i kulturen som vokser fram i hodene som påvirker hvordan man føler om ting.

Det ser iallfall nå ut for meg som en rekke folk blir veldig sinte og lei seg for tiden?

Skal vi stoppe nå?

Skal vi ALLE stoppe nå?

Er det ikke nok nå?

Skal vi løfte blikket?

Se mot solen?
Vi er tross alt bare mennesker.
Med gleder, sorger og drømmer.

Alle sammen!

Skal vi anta at hvis du liker å ha det bra,

så kan det hende at andre liker det også?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar