tirsdag 13. januar 2015

Vær glad



Mange ganger lurer jeg på hvem du er?
Du som er gleden.

Og jeg lurer på hvem jeg er når jeg er gleden.

Noen ganger lurer jeg på hvem du er du som sier at man kan velge gleden.
Jeg er glad hvis det er slik at du kan velge gleden.

Meget glad.

Men jeg må innrømme at jeg har erfart at jeg ikke alltid kan velge gleden.

Noen ganger prøver jeg å hjelpe mennesker som ikke klarer å være glad.

Det er ikke så lett å være lei seg i et samfunn som sier at man kan velge å være glad
Samtidig som det sier at man bør være redd.

Oljepriser, boligpriser, pensjoner opp og ned, renter, nå går det bra.
Forsider på aviser annenhver dag. Arbeidsledighet. Boligpriser. Ensomhet.

Nå er det farlig nå!

«Dobbelt bind» kommunikasjon er det også kalt i psykologien. En kommunikasjonsstil man har undret seg over om ligger til grunn i familier hvor mennesker vokser opp og etter hvert blir alvorlig psykisk syke.

«Dobbelt bind» (double-bind) er kommunikasjon med doble budskap slik at man er låst. Det sies en ting men det er det stikk motsatte budskap i underteksten. 

Hva skal man gjøre da?

Det er vanskelig å forholde seg til dobbelt kommunikasjon.

"Kom hit du gutten min sier moren til sin lille sønn og åpner armene. Sønnen løper mot sin mor som stivner. Hun sier kom men viser med hele kroppen slik sønnen opplever det at han ikke må finne på å komme"

Hvordan skal man forholde seg til dette?

Det at moren sier kom men viser det mosatte trenger ikke å bety at hun ikke vil at sønnen skal komme.

Hva ligger til grunn?

Har du spurt?

Eller ser du hva som skjer og forholder deg rolig fordi du ser?

Det er vanskelig å forholde seg til doble budskap eller opplevelsen av dømmende undertekster for den saks skyld.

«Du kan velge å være glad.»
Betyr det at man er dum hvis man ikke klarer å velge akkurat det?
Å være glad!

Tonefallet når man sier «du kan velge å være glad» kan også påvirke opplevelsen av hva som egentlig blir sagt.

Det er vanskelig å forholde seg til doble budskap eller dømmende undertekster.

Vær glad!

Vær glad du kjære medmenneske.
Vær så glad du kan.

Hvis du er lei deg og noen sier du burde være glad.
Vær glad for at du nå forstår at de ikke vet hva de snakker om når det gjelder deg.
Vær glad for at du nå tar på alvor at du ikke er glad.
Vær glad for at du nå tar på alvor hvis du er glad.

Glede er å glede seg over sin egen virkelighetsforståelse samtidig som man gleder seg over at andre har en annen virkelighetsforståelse.

I full forståelse for at selv om denne kan oppleves invaderende på deg så er det den andres virkelighet.

Ikke din.

Vær glad.

Vær så glad at du slipper å tråkke på andre for å være glad.

Jeg synes det er kjedelig hvis samspill med andre mennesker skal handle om kompromisser.
At det skal handle om at man skal argumentere om hvem som har rett.
At det skulle handle om at du har feil.
At det skulle handle om at jeg har feil.

Jeg skulle ønske det handlet om den innsikt som jeg mener ligger i utsagnet.

Vær glad.

Vær glad og fri.


Da slipper man kanskje opplevelsen av at man ikke er som man burde være.

2 kommentarer:

  1. Hei Egil-Arne! Var det mulig å få din epost adresse. Det var noe jeg ville spørre deg om. Min epost er berg.roald@gmail.com. Vennlig hilsen Roald Berg

    SvarSlett
  2. Hei igjen Egil-Arne Skaun Knutsen! Har du boken Løven Leo til salgs?
    Vennlig hilsen
    Roald Berg
    E-post: berg.roald@gmail.com

    SvarSlett