fredag 20. februar 2015

Glansbilder som slår sprekker


Hei

Jeg heter Egil Arne Skaun Knutsen. Jeg er utdannet psykolog. 

I mitt virke jobber jeg for å fremme det jeg mener er viktig for å bedre den norske folkehelsen.

Jeg vil i den sammenheng invitere til foredragskveld «Glansbilder som slår sprekker» på Tåsen i Oslo torsdag 26.februar, 2015. Mer informasjon om tid og sted står lenger ned på denne siden. Jeg gjennomfører foredraget som en del av  «Torsdager med Jon Schau.» Torsdager med Jon Schau blir i denne sammenheng til en torsdag med Egil Arne (EA)

I mitt virke som klinisk psykolog møter jeg mennesker som lever med et nivå av smerte (psykisk og fysisk) som det nesten er uforståelig for meg at det går an å leve med. Men det viser seg at det går an å leve med og det «hender også at disse menneskene finner lyspunkt og glede» i sin tilværelse.

Dette kan være mennesker som er sparket fra arbeidsplassen sin, som er blitt utsatt for traumer, som ble banket opp i barndommen, som er ranet, som lever sammen med slemme kvinner eller menn, som jobber 80 timer i uken for å oppleve en liten slump av egenverd, som drikker for å tåle presset, som drar på jobb fra klokken 0900 – 1600 og røyker hasj til klokken 2300 bak lukkede gardiner for å sovne til en ny dag med samme rutine 7 dager i uken.

Dette er mennesker som er blitt misbrukt av naboer, onkler, foreldre eller ”venner”. Mennesker som er mobbet eller utnyttet på forskjellige ”smarte” måter gjennom hele livet. Dette er mennesker som har mistet sine nærmeste i alvorlige ulykker eller kriminelle handlinger. Dette er politifolk, brannfolk, helsepersonell, barnevernsansatte, NAV medarbeidere, vaktmannskaper osv. som gjennom sin arbeidssituasjon ser ting som ingen burde sett. Dette er mennesker som mister kontroll på økonomien ved en depresjon og som ikke klarer å åpne posten på et år. Som sitter livredd hjemme på soverommet, klatrer ut av vinduet om natta for å få seg en pølse på en bensinstasjon. Som er så redd at de ikke snakker med noen uke etter uke. Som når de kommer ut av frykten igjen har regninger og inkassokrav som er blitt blåst opp til det vanvittigste av inkassobyråene som opererer innen rammen av norsk regelverk. Mennesker som er så redd at de ikke tør snakke med NAV, kemneren, legen eller andre som kunne gi dem en hjelpende hånd.

Dette er odelsgutter som blir ”presset” til å bli bonde, norske gutter og jenter med innvandrer foreldre og vanskelige kulturforskjeller, det er legesønner som med akademisk og autoritær mine blir jaget inn på medisinstudiet selv om de egentlig elsker å jobbe som spinning instruktør. Dette er mennesker med andre runde av kreft eller hudsykdommer og åpne sår så store som dem selv.

Dette er unge gutter og jenter som nettopp har flyttet hjemmenifra for å begynne på ny skole som slås i bakken av en depresjon Som ikke vet at en slik forandring kan være stor. Første gang man får en depresjon. eller opplever en krise. Det kan være et sjokk. Skam. Alle andre er jo glade. De andre hadde taklet dette bedre enn meg, er tanker som man kan komme til å plage seg selv med.

Livskriser ved stress eller sterkt ubehag ved små og store overgangsfaser i livet er mye mer vanlig enn mange tror.

Jeg møter også mennesker som selv ikke opplever at de har hatt det så spesielt vanskelig i oppveksten eller senere men allikevel opplever de at de har det vanskelig i sin hverdag. De gjør på en måte alt riktig men er allikevel alt for ofte lei seg og redd. De føler at de ikke strekker til og de opplever seg selv som mislykket.

Idealet om hva det vil si å være vellykket i Norge i dag er et ideal det er krevende å nå opp til.

Jeg tror glansbildene på facebook, i jobbintervjuene og på forsiden av magasinene har begynt å slå sprekker. Glansbildene som florerer på fest, på kafeene, på skoleveiene, i lunsjene på jobbene, i barselgruppene eller i køene til kassaapparatene i matbutikkene har rett og slett begynt å krakkelere.

Det er fordi at vi har begynt å forstå at ideen om at vi burde tåle mer enn vi faktisk tåler er gått ut på dato. 

Vi har også forstått at ideen om at vi burde være være bedre enn vi er, ikke er særlig bra for vår helse, livsglede og ei heller for vår lommebok.

«Glansbildene har begynt å slå sprekker»

Dessverre er en av årsakene til at jeg brenner for dette med psykisk folkehelse det faktum at jeg vet veldig mye om smerte selv. Både fysisk og psykisk smerte.

Mitt ønske er at jeg ved å fortelle om noen av mine erfaringer, kombinert med vanlig menneskekunnskap og psykologi kan bidra til å normalisere at livet består av gleder og sorger. Jeg vil vise veier inn og veier ut av kriser., og jeg vil snakke om best mulig livskvalitet som bærer av kroniske lidelser.

Jeg vil også vise hvorfor jeg er motstander av ideen om stressmestring.

Mange har opplevd værre ting enn meg. Mange opplever selv at det de har å slite med er for lite.
Mitt budskap i den sammenheng er at smerte er en individuell opplevelse. Dette er ikke en konkurranse. 

Mitt ønske er å bidra med noe som er bra. For de som sliter, for de som kjenner noen som sliter og for de som bare vil lære litt mer.

Jeg kommer til å mene det jeg sier men jeg påstår ikke at jeg har rett.

Jeg har tidligere (2012) holdet tilsvarende foredrag som testforedrag under tittelen «Du er ikke alene». Det var vanskelig for meg å holde foredraget da. Men det er imidlertid noen år siden nå og siden den tid har jeg blitt mere vant til akkurat dette spesielle foredraget.

Det blir servert litt sterk hverdagsrealisme. Så vet du det.

Aldersgrensen er satt til 18 år.
(Kanskje en moden 16 åring i følge med en voksen kan ha nytte foredraget også?)

Du inviteres herved til foredrag torsdag 26 FEBRUAR. Klokken 1800 - 2100.

En fin helaften i menneskekunnskapens tegn. 

1800-2000: Foredrag«Glansbilder som slår sprekker» med Egil Arne, psykolog.
2000-2100: Gongbad med Tor Arne, Gongmester og Yogalærer. 

Gongbad skal være en fantastisk lydbadende avslapningsøvelse med tid til egenrefleksjon. Hvis du har lyst til å prøve noe nytt og spennende. Jeg gleder meg. Jeg har ikke prøvd det før. Kom herover...

Adressen er: Nils Lauritssøns vei 34 på Tåsen i Oslo

300 kroner betales kontant i døren.

Det er ikke påmelding på forhånd. Kom hvis det passer.

Vel møtt

EA

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar