fredag 6. februar 2015

Lederskap



Hva er lederskap ?

Hvilket lederskap tror du på?
Hva tror du gir best resultater?

"Prester eller du må ta konsekvensene på den årlige medarbeidersamtalen.

Bonuser gis kun på individnivå"

vs.

"Jeg vil at vi skal ha det bra på jobb.

Det er det jeg tror vil gjøre at vi får til det vi vil.

Bonusen gis i hovedsak på felles måloppnåelse. Noe gis på individ nivå"

xxx xxx xxx

Dette var to ytterpunkter selvfølgelig.

Men hva tror DU på når det gjelder lederskap?

Hva er lederskap?

Hva er en leders funksjon?

Jeg lurer på om lederskap handler om å lære folk å lede seg selv som deltaker i et felleskap i en gitt retning.
.
Evt. å hjelpe folk til å finne sin vei som deltaker av felleskapet på ferden.

Hvor går ferden?
Hvor bør ferden egentlig gå?

Mot fellesskapets levedyktighet over tid?

Eller går den et annet sted?

Hvor går ferden?

I hvilken retnig bør vi ledes?

Hvor bør ferden gå?

Er det egentlig en ferd?

Det er ikke noe moro å jobbe i en organisasjon som ikke får til det den vil få til.

Hva vil vi få til.

Hva vil din organisasjon få til?

Jeg liker ideen om at ting skal vare senere også.

Hva vil du få til?

Hva er prosjektet ditt?

Trenger du noen til å lede deg?

Hva er lederskap?


4 kommentarer:

  1. Jeg er glad for at jeg ikke er leder

    SvarSlett
  2. Det er et faktum at substantivet "lede" er negativt. Jeg er kommet til at det er negativt å lede, og at "føring" og "styring" burde vært hva en gjorde.

    Dette spørsmålet kan lett gjøres religiøst. Dessverre er der mange som vil ha Jesus til å være en leder, ledende inn i en skjebne. Det er jo forferdelig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det samme på engelsk. Ordene "lead" (lede) og "lead" (bly) hevdes å ha noe ulikt opphav, men selvsagt er det slik at begge ordene har å gjøre med en forventning til å la seg strømme i en retning. Ledelse lager avmakt.

      Slett