søndag 8. februar 2015

Nyte for å yte

Dette blogginnlegget er litt psykogrubbel men også markedsføring av et av mine foredrag.

Så vet du det.

xxx xxx xxx
xxx xxx xxx
xxx xxx xxx



Ahhh.

Så deilig.

Denne uken har jeg hatt et tøft kursoppdrag for et "høy presterende miljø" med antakelig noen av de aller, aller beste folkene innenfor sin bransje.

Jeg er stolt av at jeg fikk oppdraget, jeg synes det er spennende at mine tanker om trivsel, prestasjoner og helse er det de ville ha, kurset gikk bra og jeg må si jeg synes det var inspirerende å dele mine tanker med denne gjengen.

Hyggelige folk. Hyggelige flinke folk som ønsker å få til noe. Rett og slett.

Jeg har et sterkt ønske i mitt liv: For uten å prøve å navigere sånn at jeg har det bra selv ønsker jeg å bidra med noe som gjør at folk har det bra.

Jeg vil at folk som er syke skal få det bedre.
Jeg vil at folk som strever med sine hverdagslige ting på jobb og hjemme skal få det bedre.
Jeg vil at folk som har det bra skal fortsette å ha det bra.

Jeg vil at folk skal ha det så bra som det er mulig.

Angående arbeidsliv:

Jeg er av den klare oppfatning at det å fokusere på et arbeidsmiljø med mye glede i folk og mellom folk vil fremme både prestasjoner og helse.

Dette er det forsket mye på med inspirerende resultater. Selvsagt.

Dessuten så har jeg vært med som toppleder i en stor organisasjon i mange år. Jeg var i ledergruppen og hadde ansvar for markedsføring samt at jeg hadde en sentral rolle i det programmet for internkommunikasjon vi utviklet og brukte for å nå våre mål.

Det hele ble en suksesshistorie. Jeg skriver ikke her at suksesshistorien er min ære. Men jeg bidro også. En del av min yrkeshistorie jeg er stolt av er at jeg har vært sammen med en gjeng på noen hundre om å lage en suksesshistorie.

Trivsel opp, lønnsomhet opp og sykefravær og HMS måltall generelt sett ned.

Bedre blir det ikke. Det var en fin tid med gode og flinke folk å jobbe sammen med.

Jeg skrev i 2006 en hovedfagsoppgave i psykologi som heter:

"Positive jobbsituasjoner". I innledningen i oppgaven står det noe sånt som:

"Prosjektet "Positive jobbsituasjoner" er gjennomført i en organisasjon jeg jobbet i da hovedoppgaven ble skrevet.

Ledergruppens ønske har vært å videreutvikle den gode arbeidsplass."

Mine funn i dette prosjektet som jeg brukte mange år på, som jeg leste over 4000 sider med teori og forskning for å få til og som jeg fikk beste karakter på er:

Folk har det bra på jobb i situasjoner hvor de erfarer:

-Gode relasjoner
-Prestasjoner
-Motivasjon
-Mening.

Disse kategoriene kan jeg si mye om. På en time eller over en dag eller en uke.

Jeg synes også at kategoriene i seg selv sier en del bare ved å stå der uten at jeg sier noe mer.

På kurset sist uke snakket jeg en del om at det å ha det bra på jobb er det som fremmer prestasjoner.

Jeg snakket om at man presterer best hvis man ikke prøver å prestere.

Jeg jobber som konsulent og trenger først å selge inn oppdrag før jeg kan gjennomføre de. Salg er en del av min hverdag. Så absolutt.

Jeg selger best hvis jeg ikke er opptatt av å selge.

Jeg vet om mange kjærestepar som får utviklet sin seksualitet hvis de er i akten og fokuserer mindre
"på det å komme i mål". Klarer man å være i akten så er man allerede i mål, eller kommer man i mål, avhengig av hvordan du velger å se det.

Når jeg selger så selger jeg altså best hvis jeg ikke er opptatt av å selge.

Jeg selger best hvis jeg er opptatt av hva som er kundens situasjon eller utfordring for tiden. Prøve å forstå det. Snakke om det. Være der sammen med kunden.

Ikke forsere prosessen. Ikke være så opptatt av å komme i mål.

Jeg selger best hvis jeg er i nuet sammen med kunden.

Det er mange gode mennesker som har et stort ønske om å prestere. Utfordringen  kan være at dette ønsket ofte kan skape stress som binder energi og ødelegger for prestasjonen.

"Stresset som oppstår gjennom ønsket om å være flink gir motsatt effekt enn det man ønsker."

Til og med Elvis Preseley var redd for ikke å være bra nok.

Jeg mener mye om gode måter å få full tilgang til sine egne ressurser på.

En av kursdeltakeerne sist uke har som mantra der han jobber.

"Du må nyte for å yte."

Det oppsummerer egentlig mye av det jeg står for faglig og menneskelig.
Dette kan tilpasses alle.

Jeg tror mye på det å nyte for å yte

Når det gjelder det å frigjøre kraft i mennesker eller i seg selv til prestasjoner så tror jeg mindre på: "hvis du ikke yter skal du få svi for dine lyter"

"Nyte for å yte."

Det er saker det. Det er det nye navnet på et av mine foredrag. "Nyte for å yte"

Dette foredraget kommer til å selge som varme kanelboller.

Han som har denne mantraen i sin jobb og ga meg denne ideen burde hatt provisjon av salget.

Det får han ikke. Men han skal få en god flaske vin når det hele begynner å rulle å gå.

"Nyte for å yte"

Foredraget eller kurset om temaet kan bookes ved å sende e-post til kontakt@viller.no

:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar