søndag 8. februar 2015

Lev med ikke mot



Jeg tror at det er mer hensiktsmessig og mer relevant for livskvalitet, helse og trivsel hvis man makter å ta inn over seg selv det å leve med og ikke mot sin egen natur.

Det å leve med og ikke mot menneskenes natur.

Blandt annet så mener jeg at siden for eksempel søvn, væske, næring med fler, er primære behov så er det for meg klart at det er det første vi bør prøve å sikre at vi får i vår hverdag.

Andre primære behov slik jeg ser det er: D vitaminer (være ute i dagslys), fysisk bevegelse, opplevelse av trygghet, noen venner/ gode relasjoner og en klemmmmm i ny og ne.

Primærbehov handler om grunnleggende behov et menneske har. Primære behov. Man kan ikke leve uten.

First things first.

Det å presse seg selv til å gå uten søvn (hvis man ikke må fordi man sliter med søvnløshet) er et eksempel på å leve mot menneskenes natur.

Dette er en av årsakene til at jeg ikke er enig i "press deg selv" idealet som fremmes i den del sammenhenger. Det er for mange hundretusen mennesker som knekker på grunn av dette.

Det koster for mye lidelse og for mye penger.

"Press deg selv" eller du kan bli en bedre utgave av deg selv idealet som ser ut til å leve i kulturen koster mye mer enn det gir som resultat i klingende mynt makroøkonomisk. Det er min påstand!

Dessuten tror jeg ikke "press deg selv" idealet er den beste måten å få full tilgang til egne ressurser på.

Jeg tror mer på mulighetene som ligger i forholdet mellom glede - prestasjoner og helse.

Og når en del mennesker knekker fordi de har presset seg selv for hardt. (Det å presse seg selv er en individuell størrelse.) Når en noen har knekt fordi de har presset seg selv for hardt får de beskjed om at det bare er å presse seg selv hardere.

Jeg er meget uenig i strategien.

Primære behov. Søvn, vann, næring osv.

Det må på plass først.

Når tidsplanen din stjeler dette. Når kroppen er så stresset av tidsplanen at den ikke klarer å roe ned så den får dette.

Da er det på tide å gjøre noe med tidsplanen.

Det er min mening.

Forenkling. Jobbe smartere. Bedre prosesser. Senke målene. Senke kravene...

Nyte for å yte.

Dette er et politisk, kulturelt, arbeidsgivermessig, organisasjonsmessig og individuelt ansvar.
Det må være et samarbeid.

Det er mye bra arbeid på gang. Men det er fortsatt slik at mange som driver sånne prosesser ikke forstår hva jeg snakker om før de knekker selv.

Det å bruke stress som kompass i forhold til tempo i livet sitt. Det kan ikke bare være individene i kulturens ansvar. Det å gå i motsatt retning av kulturen i et land eller på en jobb kan være for tøft for mange.

Jeg snakker ikke om å slutte å prestere!!!
Jeg snakker ikke om å slutte å vokse som menneske.

Slik jeg ser det snakker jeg om prestasjoner på høyste nivå og jeg snakker om personlig vekst i verdensklasse.

Det å bli den man allerede er.

Hvor er gleden med å være rik på penger hvis man mister nattesøvnen på veien dit.
Hva er vitsen med å være verdens beste akademiker eller forsker hvis man mister nattesøvnen av konkurransen som pågår.

Hvor er gleden på veien dit da?

Kroppens stresssignaler er en vennlig beskjed til deg. Nå går det for fort her.

Vær så snill å senke farten.

Please slow down.

And you might will find a smarter way to be here.

Jeg er ofte opptatt av at man kan være den man er.

Jeg er opptatt av at vi kan spille på lag med oss selv. Den innadvendte kan bruke sin innadvendthet som den ekstroverte bruker sin utadvendtehet.

Hvem har sagt at det er bedre å være utadvendt enn innadvent.
Hvem har sagt at det er bedre å være "den som vet" enn å være ydmyk.

Jeg tror de ydmyke bidrar minst like mye som de som vet.

"Spill på lag med deg selv."

Jeg tror man er den man er uansett hvor mye man prøver å bli en annen.

Man er den man er.

Du er den du er.

Individ og felleskap
Jeg registrerer at noen oppfører seg som om det å være seg selv handler om å være som en slags øy adskilt fra alle andre. Eller kanskje mer som en stjerne adskilt fra alle andre stjerner.

"Sånn er jeg. Dette er meg", sies det.

Min erfaring er at en øy er en del av en øygruppe eller en helhet sammen med havet eller innsjøen den befinner seg i. En stjerne er en del av universet eller en del av et stjernebilde.

Vi kan ikke være oss selv uten noen tanke eller erkjennelse av at vi er en del av et felleskap.

Jeg beklager sterkt hvis jeg har bidratt til at det å leve som seg selv handler om å fornekte ett felleskap.

Forskning har vist at menneskebarn dør hvis de ikke tilstrekkelig opplever å være en del av et fellesskap. (Mangel på fysisk berøring og kjærtegn kan føre til den sikre død, selv om mat og varme er i orden.)

Det betyr altså at hvis man fornekter felleskapet så har man begynt å utslette seg selv.

Vi klarer oss ikke uten en eller annen form for tilhørighet.
Tilhørighet kan være så mangt.

Hvordan det å være seg selv i tilstrekkelg stor nok grad og det å være en del av et felleskap (for eksempel i en kjæreste relasjon) skal løses uten at dette handler om selvutslettende kompromisser det vet jeg ikke enda.

Jeg vet kun at en relasjon nødvendigvis må handle om både individ og felleskap.

Etterord:

Jeg slutter med bloggskriving en periode fremover.
Jeg har også kjøpt meg en telefon med knapper som ikke har internett tilgang.

"Off line er det nye online."

Ikke noe dramatisk med dette. Jeg er bare lei av å være tilgjengelig hele tiden.

Jeg kommer også til å skru av facebook profilen min en periode. Bare jeg finner ut hvordan?

"Offline er det nye online."

Det er mye hyggelig selskap i facebook og cyberspace.

Men det er mye hyggelig selskap i en rekke andre ting også.

For eksempel i det å være der man er.
Være sammen med de man er sammen med.

Jeg skal bare frigjøre litt tid. Prøve noe annet en periode.

Jeg tror "offline er det nye online." Online da i betydningen av å være mer påkoblet seg selv.

Jeg vet det høres litt fislete ut. Men hva gjør vel det.

HVA GJØR VEL DET.

Ikke noe dramatisk ved å prøve noe nytt, gammelt.

Jeg tror vi mennesker ikke er bygd for den type tilgjengelighet som er nå.

Jeg har jo e-post hvis noen vil ha tak i meg :)

Skal fortsette å ha bil også...

Telefon har jeg også. Med nummeroppføring på 1881. Men den er dårlig til å skrive sms og sende bilder med.

Dette er riktig for meg nå. Det trenger ikke å være riktig for deg.

Gjør greiene på din måte.

Hva var det sangen het?



Lev med ikke mot

xxx xxx xxx
xxx xxx xxx
xxx xxx xxx



Jeg har skrevet boken Løven Leo. Den får gode tilbakemeldinger og er en anderledes selvutviklingsroman flyttet ut til Løve verdenen.

Den er treffsikker og spennende.

Tar kun en ettermiddag eller to å lese. Ca 100 sider.

Du kan lese mer om boken ved å følge linken nedenfor.

Hvis du skulle ville kjøpe den så kan jeg love deg at betalingsløsningen er trygg.

Les mer om Løven Leo her



1 kommentar:

  1. Hei! Så bra! Det er bare du som kan ta vare på deg sjøl! Fint hvis du kan være et fyrtårn. Vi trenger veivisere.

    SvarSlett