tirsdag 24. mars 2015

NAIV SUPRÉME


Det er spennende når man har gjennomskuet en rekke fenomener som pågår i samtiden.

For eksempel dette med fryktkommunikasjon.

Se på forsidene av avisene. Frykt opp og frykt ned for så å kjøre frykten opp igjen.

Renter ned. Oljepris ned. Krise opp. Krise ned. Krise opp. Boligpriser opp. Boligpriser ned. Sånn blir din økonomi. Kaffe er sundt. Kaffe er ikke sundt. 

"Oh kjære medborger. Det er nok lurt å være redd. Du blir tryggere hvis du er redd."

Spennende er det med en del forsikringsselskaper eller alarmselskaper.

Det er flere av disse som lever av å først skape utrygghet for så å selge trygghet.

Det er deres aktive markedsføringsarbeid for at folk skal føle seg utrygge som ser ut til å være deres forretningside.

En rekke firmaer bruker altså millioner av kroner på at du skal bli så redd at du bruker tusenvis av kroner på å kjøpe deg trygghet fra de som har skapt din utrygghet. Siden det er mange som er blitt redd og bruker tusenvis av kroner så blir dette lønnsomt for de som har brukt millioner på å utvikle din frykt slik at du kjøper tryggheten fra dem.

Liknende oppleves i forhold til byråkratiet.

Kontrollorganene.

Selvangivelse.

Avisoppslag om NAV.  Nå øker vi kontrollen. Vi kommer og tar deg.

Dette hjelper ikke en person som er angstpreget og inne i NAV systemet.

Som kjemper vettet av seg 900 timer i døgnet for å gjøre tingene riktig.

Personen skal på grunn av sin sykdom få den glede av å være enda reddere ved god hjelp av media.

Den gode NAV medarbeider ønsker selvfølgelig bare å ta de som jukser.
Den gode journalist ønsker selvfølgelig å informere om viktige ting som skjer.
Forsikringsselskapet ønsker å selge trygghet hvis uhellet er ute.
Alarmselskapene ønsker at du skal slippe innbrudd.

Men altså. Hør etter.

Jeg tror frykt og angst som hemmer helse og produksjonen og økonomien og livskvaliteten er en større del av resultatet av din måte å kommunisere på enn du forstår.

På samme måte som min måte å skrive dette på frustrerer noen mer enn det som er min intensjon.

Er du klar over hvor mye frykt som faktiske gis til landets lovlydige medborgere når det gjelder skatt og NAV og boligpriser og pensjon og innbrudd og kontroll og viktig bilvedlikehold ellers å går den i stykker og du får ikke dekt noen verdens ting...?

Noen rasshøl som skal snike seg unna eller snylte på regelverket med overlegg finnes det jo. Det er jo fint å ta de. Poenget og problemet med psykopatiske rasshøl er at de er så ressusrsterke og dedikerte i sitt arbeid at de lurer systemene uansett.

Det er for ofte de gode borgerne som "tas" ved at de bærer bekymringene hver eneste dag. Dette koster antakelig svimlende summer.

Brevene som kommer fra en del av disse instansene er så uhøflige og krenkende/ mistenkeliggjørende i sin natur at det er en rekke folk som burde skamme seg.

SKAM deg du som sender slike ting til dine medborgere.

SKAM DEG.

”For øvrig hvis du sliter med skam og skyldfølelse så kan du komme til meg.

Jeg jobber som psykolog og er god til å og hjelpe deg med det.”

He he. Litt satire er vel morsomt!?

Eller hva med moderne lederskap. Konsekvensledelse.

Hvis du ikke leverer. Så får det konsekvenser.

Eller rettere sagt. Hvis du ikke rekker mer enn det som er mulig å rekke på angitt tid og sted. Så får det konsekvenser.

Jeg kaller det steinalder.

Jeg vil drive med næring som skaper trygghet. Som lever av å skape bare trygghet. Ikke frykt først for så å skape trygghet. 

Som lever av å redusere skam. Ikke ved å skape skam først.

Jeg vil være med på å myke opp. Lage større handlingsrom. Utvikle folks egne indre verdisystemer, moral og integritet i steden for å videreutvikle et enormt kontrollapprat som fører til at folk glemmer å navigere ut i fra sin egen indre målestokk. 

Et helt folk med dypt forankret integritet er antakelig en smart fremgangsmåte.

Jeg forstår behovet for alarmer. Jeg forstår behovet for forsikring. Jeg forstår behovet for skattepenger og jeg forstår behovet for å stoppe de som jukser.

Det er imidlertid mange færre som jukser enn det er gode folk. Dette er vanskelige ting. Jeg forstår det.

Stå på og ta de som jukser med kynisk og grådig overlegg. Prøv å unngå å ta med for mange i dragsuget.

Fryktkommunikasjon skaper store kostnader til helse, unødvendig forbruk og dårlig nattesøvn.

Min påstand er at kontrollsystemene kan være viktige men at effekten av en del av prosessene og måten det fryktkommuniseres på er plagsomme, trange, helseskadelige og unødvendige.

Eller kanskje det bare er jeg som er:

NAIV SUPRÉME

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar