mandag 25. mai 2015

Når den morgenen kommer



Jeg bor ganske langt til skogs. Bidet av soloppgang har jeg funnet på nettet.

Noen ganger når jeg går på tur i skogen her jeg bor merker jeg en tilhørighet til noe som er større. I enkelte områder er det tett eventyrskog med trær som har stått og sett på alle forbipasserende i hundre år. Steinene og fjellene og jordsmonnet har vært her i mange tusen år.

De har bare vært her, helt stille og kanskje de har observert det som har skjedd i nærområdet.

Det er vel avhengig av hva man tror på her i verden!?

Kanskje et kjærestepar på søndagstur i 1967 passerte forbi det store treet på høyden rett i nærheten av her jeg bor.

Da var treet noen år mindre.

Men treet var der og kanskje kjæresteparet satt på bakken med treet som ryggstøtte da de spiste lunsj.

Jeg for min del kan ha så fine opplevelser ute i skogen her at jeg noen ganger vil kunne påstå at den er hellig.

Om ikke alle er med på at skogen er hellig så er antakelig mange enig i at skogen kan oppleves som mektig.

Det å være i skogen og trekke pusten dypt og kjenne den rene friske luften fylle lungene er fint synes jeg.

I dette korte blogginnlegget ville jeg skrive litt om det nyeste albumet til Marit Larsen

”When The Morning Comes”

For tiden spiller jeg CD´en flere ganger om dagen.

Jeg liker den meget godt, musikken, melodiene, sangstemmen, den helhetlige stemningen og tekstene. Jeg synes albumet er fantastisk og for meg så er dette en CD som til tider er mektig.

Ikke mektig som Pink Floyd sine album. De har mye mer trommer og gitarsoloer og synthesizere når de viser oss sine samtidsobservasjoner på sin måte.

Marit Larsen sitt album er selvfølgelig mye mer stillferdig enn Pink Floyd men det er allikevel et mektig album.

Albumet hennes er som å vandre fritt i en mektig skog.

Det gir den samme muligheten for undring og til å tenke i gjennom livet sitt, veien fram til hit og på veier videre. Albumet er en ikke så liten kraftstasjon.

Den siste sangen på albumet, tittelsporet ” When the morning comes”  har et vers som jeg har forsøkt å oversette.

Når du finner din sannhet
Lev den ut
Når du finner din sang
Spill den høyt

Da vil den fineste luft fylle dine lunger.
Du puster den inn når den morgenen kommer.


Cdén anbefales.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar